Een slecht gesprek met ING

20 juni 2007, 20:11

Een slecht gesprek met ING

Iemand het deze week door ING (in samenwerking met Leuk Werkt Worldwide ) gelanceerde reclameconcept ‘Het goede gesprek’ al bekeken?

Het concept is in een talkshowvorm gegoten waarbij redactie en commercie volledig zijn geïntegreerd. In de eerste uitzending gaat het over watervilla’s en de hypotheken van ING. Wouke van Scherrenburg voert op de Lek een goed gesprek met gasten Ellen ten Damme, architect Schönberg en Christian Boosman van ING. Fragmenten uit de talkshow zullen de komende periode ook voorbij komen op radio, televisie en internet en worden getoond in kranten en tijdschriften (bron: FD).

Mijn eerlijke mening? Wat een drama dit ‘goede gesprek’! Het script is allerbelabberdst, de gastvrouw en gasten zijn ongelooflijk slechte acteurs om nog maar te zwijgen over de authenticiteit van het gesprek. Zou de ING nu werkelijk denken dat de consumenten zo dom zijn om hier een half uur naar te gaan kijken? Ik vrees dat de ING binnenkort een slecht gesprek heeft met de partij die dit voor ze in elkaar heeft geprutst.

Ik ben overigens niet de enige die kritisch is over de uitvoering van deze campagne, ook Vue Royale vindt dat ING zich blameert met deze online show.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    media

    Ook technisch is er nog eea aan op te merken aan deze online video (mogelijkheid om voor- of achteruit te spoelen, mogelijkheid om video door te sturen of elders te plaatsen, mogelijkheid om je te abonneren, etc), maar daar ben ik maar niet meer over begonnen 😉


    20 juni 2007 om 20:21
    jeroenmirck

    De commercial was al zo dramatisch dat ik dit vreesde. Het moedigde me in ieder geval niet aan om van mijn tv weg te lopen en op internet naar die ‘goede gesprek’ te gaan zoeken…


    20 juni 2007 om 20:28
    Boudewijn

    quote: “ja, inderdaad… het is Ellen van(!!) Damme”

    Eigenlijk vindt ik het wel een leuke video. Ik wist niet dat Ellen ten Damme op een woonboot woonde, had ik ook niet verwacht, en leuk om even binnen te kunnen kijken. Ook had ik de ‘ark van noach’ nog nooit gezien, alleen online over gelezen. Best groot ding om te zien! Het begin met de watervilla’s/waterwonen mocht van mij wel iets uitgebreider uitgelicht worden.

    Ik was in ieder geval “zo dom” om de hele video af te kijken.

    Alleen wel jammer dat die ‘schonberg’ eraan meedeed. Maar dat kan ook komen omdat ik hem al zo irritant vond tijdens het WK voetbal vorig jaar bij Barend en van Dorp.

    Je kunt een beetje ‘scrollen’ door op de itemtjes boven de tijdsbalk te klikken.


    20 juni 2007 om 23:16
    mgvandenbroek

    ING jongen: “Een woonboot schrijf je dus in in het scheepsregister, en niet in het kadaster. Dat scheelt weer overdrachtsbelasting.”

    Wouke (zwevend boven de materie): “O, dat is euh, mooi. Maar….”

    Sterk bruggetje… 😉


    21 juni 2007 om 03:36
    Robert Eerhart

    Mij spreekt dit ook niet echt aan. Het lijkt wel of Wouke van een andere planeet komt… “tussenpersoon???”. Als je al niet na 2 minuten bent afgehaakt en iets meer op de details let valt mij op dat ‘het oortje’ van de hypotheekadviseur zo duidelijk in beeld is. Dat geeft op mij een hele gejaagde indruk, alsof deze meneer ieder moment gebeld kan worden… niet zo slim gedaan vind ik. Ook het ritje langs alle cameraposities verveelt snel.

    Ik ben benieuwd of dit een vervolg krijgt en zo ja, zal het dan beter zijn? Leuk Werkt zou dit beter moeten kunnen!


    21 juni 2007 om 06:03
    Melle Gloerich

    Ik vond het juist zo leuk bedacht: Een voorproefje op de tv met voor de geïnteresseerden op internet de volledige content. Helaas blijkt dat laatste enorm tegen te vallen begrijp ik?

    Eerlijk gezegd denk ik dat het nog wel vaker gaat voorkomen zo’n concept. Misschien met een klein bonusje ’type deze code in op onze site en ontvang een gratis sleutelhanger’ ofzo. Een lokkertje naar een uitgebreide reclame in een vorm die voor de consument veilig en makkelijk is, is tegelijk de plek waar het weinig kost is. Lijkt behoorlijk ideaal, maar dan moet je ook daadwerkelijk zorgen dat het de consument iets oplevert, ze moeten het willen bekijken.


    21 juni 2007 om 06:41
    chi666

    Is dit niet een typisch geval van: goed idee, rampzalig uitgevoerd? Waarschijnlijk door de eeuwige confirmistisch aard die een grote organisatie (en al helemaal een financial) per definitie heeft?


    21 juni 2007 om 08:16
    edwin

    @ Jeroen, ik sluit mij volledig aan bij jou. De gastvrouw Wouke spreekt mij totaal niet aan dus ik had ook geen behoefte om op internet te gaan kijken. Het werd allemaal te ‘klinisch’ gebracht op de tv..Een voorbeeld van een zeer slechte commercial. Het idee is prima (om mensen van het ene medium naar het andere te lokken), ik ben ook benieuwd of we het niet andersom kunnen gaan doen (van internet naar tv), ik zie wel een omroep die hiermee prima uit de voeten zou kunnen (BNN)…


    21 juni 2007 om 09:49
    Patrick Nijhof

    Kind met het badwater …

    Misschien is de uitvoering niet helemaal perfect, duurt het te lang en is het iets te commercieel maar laten we dergelijke initiatieven aub promoten en niet afschieten.

    ING moet de gemiddelde Nederlander aanspreken en niet een stelletje (internet) specialisten.

    Leuk initiatief ..


    21 juni 2007 om 09:56
    media

    @Patrick: ik vind dat we juist wel kritisch moeten zijn op dit soort campagnes anders vrees ik dat we binnenkort overspoeld worden met foute campagnes. Idee is zeker niet slecht, de uitvoering is alleen allerbelabberdst!


    21 juni 2007 om 20:03
    Patrick Nijhof

    De online welstandscommissie 🙂

    Wij moeten (opbouwend) kritisch, maar positief blijven. Als je het niet probeert, kom je er nooit achter. Het zou fantastisch zijn wanneer dergelijke initiatieven worden gedragen door de gehele markt en niet enkel door de grote jongens. Inderdaad worden we dan overspoeld met foute campagnes, maar de markt zal snel volwassen worden en de kwaliteit ziender ogen toenemen.

    Goed initiatief..


    22 juni 2007 om 06:05
    Ronald ter Voert

    Het bedenken en produceren van bewegend beeld is niet voor iedereen weggelegd. Wat een draak van een item. Het lijtk me zeer verstandig dat iedereen doet waar die goed in is en dat is hier overduidelijk niet gelukt. Sponsored content wordt hier verkracht. Zelfs voordat de intro is afgelopen kan ik de neiging om te ‘zappen’ al bijna niet meer weerstaan.

    Wat mij betreft zie je duidelijk dat men niet gewend (en bekend) is om een langere story dan 30 sec te maken. Qua montage, woordgrappen, spanningsboog, etc. Nu allemaal dode punten die nergens toe leiden. Zeker niet naar de ING-bank. Auch!


    23 juni 2007 om 05:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!