Flinke toename advertentieomzet user generated content

24 juni 2007, 07:57

Op Contentcantina citeert Anton van Elburg een interessant onderzoek op Forbes over de wereldwijde advertentieomzet van user generated content. In het artikel verwacht onderzoeksbureau eMarketer dat die omzet in 2011 ruim 8 miljard dollar zal bedragen. Voor 2006 was dit nog maar 630 miljoen.

Maar, adverteerders zijn nog huiverig:

‘Many companies remain leery of buying advertising alongside user-generated videos, photos, podcasts and blogs because of the risk of having their brand displayed next to something of questionable taste or copyright status.’

Er is publiek genoeg voor de user generated content sites. Trokken de sites in de VS in 2006 nog 70 miljoen bezoekers, in 2011 groeit dat naar 101 miljoen. Wereldwijd zou er een groei zijn van 115 miljoen bezoekers in 2006 naar 254 miljoen in 2011. En ook de omzet zal groeien. In de VS van $450 miljoen in 2006 naar $4,3 miljard in 2011. Wereldwijd stijgt deze omzet van $630 miljoen in 2006 naar $8,175 miljard in 2011.

{title}

Vooruit kijken naar 2011. Dat is pas over vier jaar. Hadden we vier jaar geleden kunnen bevroeden waar we nu zouden staan wat betreft de populariteit, de traffic en de omzet van user generated content? Van Elburg: ‘Altijd weer knap hoe dat soort voorspellingen gemaakt worden.’ Hij sluit af met voer tot nadenken voor het weekend:

‘Ik denk dat we de komende tijd veel hybride vormen gaan zien van user generated en professional cq expert generated content. Wellicht is YouTube straks een groot distributiekanaal voor omroepen en filmmaatschappijen. […] Net zoals Murdoch MySpace wil gebruiken voor de verspreiding van zijn Fox-programma’s. En andersom zullen traditionele media meer ruimte gaan geven aan de content van hun gebruikers. Dus op termijn zal user generated content geen aparte categorie meer zijn.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!