Consument zoekt huis en vakanties liefst via internet

25 juni 2007, 16:00

Koopwoningen en vakanties worden vooral gezocht via internet. Bij het kopen van een auto, gaan consumenten echter liever langs de dealer. Dit blijkt uit de vandaag door het Postbank Economisch Bureau gepubliceerde onderzoek onder ongeveer 20.000 bezoekers van Postbank.nl.

Reisbureaus hebben het meest te maken met de concurrentie van het internet. Meer dan tweederde van de gepeilde bezoekers op postbank.nl zoekt een vakantie op internet. Slechts 15% zoekt in de eerste plaats via het reisbureau. Ook makelaars voelen de hete adem van het internet – in ieder geval tijdens de oriëntatiefase. Nog maar een kwart van de respondenten zou bij de zoektocht naar een koophuis eerst de makelaar benaderen. 62% surft liever vanuit zijn luie stoel. Door het internet moet het bij de filialen van reisbureaus en makelaars stiller zijn geworden – er zijn minder klanten die alleen kijken en (nog) niet kopen. Bij het kopen van een auto bezoekt een meerderheid van de respondenten bij voorkeur de showroom.

Consumenten zoeken anders naar een vakantie of huis dan naar een auto. Dat het internet zo’n grote rol speelt bij het zoeken naar een vakantie komt onder andere doordat het niet mogelijk even een bezichtiging te doen of een testrit te maken, zoals bij een huis of auto. Omdat uitproberen toch niet mogelijk is, is de stap naar internet sneller gezet. Daarnaast werken prijsvechters onder de vliegmaatschappijen vooral via internet.

Dat bij de zoektocht naar auto’s internet minder gebruikt wordt dan bij de zoektocht naar woningen, is op het eerste gezicht opmerkelijk. Auto’s kennen een beperkt aantal modellen, terwijl er huizen zijn in alle soorten en maten. Auto’s laten zich dus in principe makkelijker vergelijken dan huizen. Toch vindt de huizenjacht in eerste instantie vooral per internet plaats en het zoeken naar auto’s juist niet. Misschien verklaart juist de (on)vergelijkbaarheid het verschil. Huizenkopers willen weten wat zij kunnen kopen voor een bepaald bedrag en snuffelen daarom rond op internet. Juist omdat er zoveel smaken zijn, heeft dat oriënteren zin.

Bron:

Postbank Economisch Bureau

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Henri van den Hoof

    Ik vind het ook helemaal niet opmerkelijker dat bij de zoektocht naar auto’s internet minder gebruikt wordt dan bij de zoektocht naar woningen. Het gaat bij het zoeken namelijk niet alleen om vergelijken, maar ook om ideeën opdoen en ook domweg gewoon iets vinden (dat is momenteel zeker weer bij huizen van toepassing).


    25 juni 2007 om 16:11
    media

    Daarnaast moeten we bij de interpretatie van deze cijfers ook voorzichtig zijn. Het betreft een onderzoek onder bezoekers postbank.nl. Wat is hun profiel? Is dit representatief voor de Nederlandse populatie of is hiervoor gecorrigeerd? Maar verder zijn het wel aardige cijfers die opnieuw de trend (online wordt meer en meer het orientatiekanaal) bevestigen.


    25 juni 2007 om 16:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!