60 procent online Europeanen maakt gebruik van social media
Gisteren verwees Matthijs nog naar een onderzoek van Alloy Media & Marketing waaruit bleek dat vrijwel alle jongeren actief zijn op sociale netwerken. Vandaag komt Forrester met een rapport waaruit blijkt dat maar liefst 60 procent van de Europese internetgebruikers inmiddels op de één of andere manier gebruik maakt van social computing activiteiten zoals het schrijven van weblogs, het luisteren naar podcasts of het lezen van RSS-feeds.
Uit het onderzoek dat is gebaseerd op ruim 7,000 online consumenten in UK, Frankrijk, Duitsland, Italie, Spanje, Zweden en Nederland blijkt wel dat er grote verschillen bestaan per land. In Nederland neemt 57 procent van de internetgebruiker deel aan social computing activiteiten. Opvallend daarbij is dat Nederland bovengemiddeld scoort als het gaat om het bijhouden van een (persoonlijke) weblog (+67%). De belangrijkste reden voor de soms grote verschillen per land ligt vooral in het feit dat de internet- en breedbandadoptie verschilt per land.
Een paar highlights uit het rapport:
- Reading peer reviews is the No. 1 Social Computing activity, with nearly one-third of European online consumers taking part in that activity.
- Consumers in the UK and Sweden are embracing social networking sites, while users in Germany and France are far less impressed. More than one-third of UK consumers take part in social networking sites, double the European average.
- Nine percent of all Europeans maintain blogs or publish Web pages. The Dutch are the most prolific, with 15 percent of users in the Netherlands taking part in this activity.
- The Spanish actively comment on Web sites, while Germans are, by and large, reluctant to offer their opinions online.
Bron:
Interessant, al zou je van een partij als Forrester toch wel verwachten, dat ze hun visualisaties iets beter op orde hebben 🙂
Van Nederland gidsland naar Nederland blogland.. Met die titel kan ik wel leven 🙂