ReclameReview: Sonjabakkeren met Bolletje

4 juli 2007, 03:55

{title}

Ditmaal geen commercial in ReclameReview, maar een dagbladadvertentie van Bolletje. De koekenbakkers uit Almelo waren aan de hand van S-W-H al een nieuwe koers ingeslagen met vernieuwende producten als Chips bij de koffie en Gebakken lucht. De advertentie die de draak steekt met het werkwoord ‘Sonjabakkeren’ is qua toonzetting een goed vervolg hierop.

Voor

De advertentie valt op. Helaas was de tekst niet goed leesbaar als ik niet bovenstaande uitsnede had gemaakt, maar het was eigenlijk een groot rood vlak waar de beschuitvorm middenin stond en het logo van Bolletje rechtsonder. Een ander sterk punt is de humor van deze advertentie, waarmee Bolletje goed de nieuwe lijn van communiceren doorzet.

Tegen

Er is geen call-to-action. Oké, je ziet een beschuitvorm en je ziet het logo van Bolletje, dus de boodschap komt waarschijnlijk wel over, maar toch. Het is niet helemaal duidelijk wat het doel is van deze advertentie. Misschien alleen een lach op het gezicht krijgen van de lezer?

Tips voor de volgende keer? Mail ze naar {encode=”ReclameReview@marketingfacts.nl” title=”ReclameReview@marketingfacts.nl”}.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Floris

    Ik zou niet de hele tekst gelezen hebben. Spreekt mij dus ook niet aan (uiteraard N=1).


    4 juli 2007 om 04:54
    Maarten

    Ik heb hem ook gezien. Erg leuk! Onderaan de pagina stond trouwens “Ik wil bolletje” dat had misschien in dit geval “Ik moet bolletje” kunnen zijn 😉


    4 juli 2007 om 05:10
    Bram van Rijen

    De nekkerige toon waarin het geschreven, met als toefje op de taart “dus wij mogen niet mopper” werkt fantastisch. Het onconventionele weglaten van enige vorm van een call-to-action versterkt de boodschap.

    Die boodschap (“Dankjewel Sonja Bakker, dat je kuddes volgzame mensen aan het Bakkeren hebt gekregen, doet goede dingen met onze omzet.”) vormt een luchtig tegenwicht voor al die healthcampagnes die nu gevoerd zijn. Alsof Bolletjes zegt: wij hoeven niet uit te leggen dat het goed is, dat doet Sonja wel.

    Ergens doet de uiting me aan Croky denken.


    4 juli 2007 om 05:15
    Jan Commandeur

    de eerste voortekenen van de nieuwe merkwaarden, eerlijk, ondeugend en echt..


    4 juli 2007 om 10:53
    Jos van Liempd

    Uit MarketingTribune van een tijdje terug: “Begin dit jaar was ook Bolletje verrast door een grote en onverklaarbare omzetstijging van beschuit en knäckebröd. Totdat de Almelose beschuitbakker hoorde dat Sonja Bakker het merk Bolletje spontaan noemt in haar boeken. Commercieel directeur Rob Willemsen verklaarde tegenover MarketingTribune aan de hand van zijn kwartaalcijfers, dat het eerste kwartaal een omzet-stijging van 39 procent voor knäckebröd liet zien. ‘Terwijl we helemaal niks hebben uitgegeven aan communicatie. En Sonja Bakker hebben we ook nooit gezien of gesproken. Ze doet dit helemaal spontaan’, aldus Willemsen.”

    Zou dat waar zijn? Dan is dit ‘bedankje’ wel op zijn plaats..


    4 juli 2007 om 20:10
    Dennis

    Ik vind de tekst erg leuk, maar ik had hem nooit helemaal doorgelezen als jullie deze ad hier niet hadden gepost.


    5 juli 2007 om 06:28
    Seth

    Ik vind het een hele grappige reclameuiting. Origineel en niet irritant.


    5 juli 2007 om 08:18
    jan

    dramatisch slechte advertentie. in originele vorm heel slecht leesbaar. alsof consumenten echt nog moeite gaan doen om zich te verdiepen in zoiets. ook typisch een vorm van ‘kijk een ons eens creatief zijn (reclamebureau) en adverteerder die het zo langzamerhand ook niet meer weet. ‘als we maar gek doen, valt het wel op en koopt men ons product’.


    5 juli 2007 om 11:44
    nikao

    Nou Jan, je bent wel erg negatief.

    Ik vond hem wel leuk en links en rechts lees ik bijna alleen positiefe reacties op de reclame.

    Ik vind hem met name ook wel goed in het licht van de uitspraak van Sonja Bakker dat ze niet te spreken was dat er geen bedankje af kon bij de bedrijven waarvan ze de producten noemt.

    Nou Sonja, hier is je bedankje dan 😉


    5 juli 2007 om 14:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!