ReclameReview: Sonjabakkeren met Bolletje
Ditmaal geen commercial in ReclameReview, maar een dagbladadvertentie van Bolletje. De koekenbakkers uit Almelo waren aan de hand van S-W-H al een nieuwe koers ingeslagen met vernieuwende producten als Chips bij de koffie en Gebakken lucht. De advertentie die de draak steekt met het werkwoord ‘Sonjabakkeren’ is qua toonzetting een goed vervolg hierop.
Voor
De advertentie valt op. Helaas was de tekst niet goed leesbaar als ik niet bovenstaande uitsnede had gemaakt, maar het was eigenlijk een groot rood vlak waar de beschuitvorm middenin stond en het logo van Bolletje rechtsonder. Een ander sterk punt is de humor van deze advertentie, waarmee Bolletje goed de nieuwe lijn van communiceren doorzet.
Tegen
Er is geen call-to-action. Oké, je ziet een beschuitvorm en je ziet het logo van Bolletje, dus de boodschap komt waarschijnlijk wel over, maar toch. Het is niet helemaal duidelijk wat het doel is van deze advertentie. Misschien alleen een lach op het gezicht krijgen van de lezer?
Tips voor de volgende keer? Mail ze naar {encode=”ReclameReview@marketingfacts.nl” title=”ReclameReview@marketingfacts.nl”}.
Ik zou niet de hele tekst gelezen hebben. Spreekt mij dus ook niet aan (uiteraard N=1).
Ik heb hem ook gezien. Erg leuk! Onderaan de pagina stond trouwens “Ik wil bolletje” dat had misschien in dit geval “Ik moet bolletje” kunnen zijn 😉
De nekkerige toon waarin het geschreven, met als toefje op de taart “dus wij mogen niet mopper” werkt fantastisch. Het onconventionele weglaten van enige vorm van een call-to-action versterkt de boodschap.
Die boodschap (“Dankjewel Sonja Bakker, dat je kuddes volgzame mensen aan het Bakkeren hebt gekregen, doet goede dingen met onze omzet.”) vormt een luchtig tegenwicht voor al die healthcampagnes die nu gevoerd zijn. Alsof Bolletjes zegt: wij hoeven niet uit te leggen dat het goed is, dat doet Sonja wel.
Ergens doet de uiting me aan Croky denken.
de eerste voortekenen van de nieuwe merkwaarden, eerlijk, ondeugend en echt..
Uit MarketingTribune van een tijdje terug: “Begin dit jaar was ook Bolletje verrast door een grote en onverklaarbare omzetstijging van beschuit en knäckebröd. Totdat de Almelose beschuitbakker hoorde dat Sonja Bakker het merk Bolletje spontaan noemt in haar boeken. Commercieel directeur Rob Willemsen verklaarde tegenover MarketingTribune aan de hand van zijn kwartaalcijfers, dat het eerste kwartaal een omzet-stijging van 39 procent voor knäckebröd liet zien. ‘Terwijl we helemaal niks hebben uitgegeven aan communicatie. En Sonja Bakker hebben we ook nooit gezien of gesproken. Ze doet dit helemaal spontaan’, aldus Willemsen.”
Zou dat waar zijn? Dan is dit ‘bedankje’ wel op zijn plaats..
Ik vind de tekst erg leuk, maar ik had hem nooit helemaal doorgelezen als jullie deze ad hier niet hadden gepost.
Ik vind het een hele grappige reclameuiting. Origineel en niet irritant.
dramatisch slechte advertentie. in originele vorm heel slecht leesbaar. alsof consumenten echt nog moeite gaan doen om zich te verdiepen in zoiets. ook typisch een vorm van ‘kijk een ons eens creatief zijn (reclamebureau) en adverteerder die het zo langzamerhand ook niet meer weet. ‘als we maar gek doen, valt het wel op en koopt men ons product’.
Nou Jan, je bent wel erg negatief.
Ik vond hem wel leuk en links en rechts lees ik bijna alleen positiefe reacties op de reclame.
Ik vind hem met name ook wel goed in het licht van de uitspraak van Sonja Bakker dat ze niet te spreken was dat er geen bedankje af kon bij de bedrijven waarvan ze de producten noemt.
Nou Sonja, hier is je bedankje dan 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!