Netcasten via Operator11

10 juli 2007, 09:51

Netcasten via Operator11Na podcasten, vodcasten en skypecasten lijkt het er op dat we nu gaan netcasten.

Operator 11 is een sociaal TV-netwerk en een manier om zelf je eigen TV-show van maximaal 40 minuten te maken. Daarbij maak je gebruik van je webcam en filmpjes die je van te voren in je library bij Operator 11 upload. Die filmpjes moeten wel op je harde schijf staan. Na afloop van de show is deze direct online en terug te kijken. Maar dat is niet alles! Andere operators kunnen namelijk participeren in je show. De ‘director’, degene die de show startte, kan overschakelen naar de webcam van andere deelnemers, die ook weer filmpjes, die hij/zij in zijn/haar library heeft, kan instarten. TV 2.0 to the max!

Vanuit de Nederlandse Twittercommunity onstond het initiatief voor Zomaargasten, die er inmiddels twee edities op heeft zitten, inclusief pre- en afterparty’s.

Technisch zijn er nog wel wat problemen, vooral bij filmpjes die gedownload zijn van youtube. Dit is op een wat omslachtige manier wel op te lossen; downloaden in AVI en vervolgens in windows moviemaker omzetten in een WMV bestand, die laatste manier werkt altijd.

Operator11, waarvan de studio’s gevestigd zijn in Hollywood, is nog in Beta.

Vanavond zijn Roeland Stekelenburg (initiatiefnemer van de site zomaargasten.nl) en Marco Raaphorst (presentator Zomaargasten van afgelopen zondag) te gast in TROS Radio Online van Francisco van Jole over Operator11 en Zomaargasten.

Ik heb me zo’n twee weken geleden aangemeld en kreeg lidnummer 2618. Inmiddels heeft O11 zo’n 3.300 leden waarvan een fanatiek groepje Nederlanders. Op 21 en 22 juli willen we als Dutch Operators proberen een 25 uur durende zomaargastenmarathon te realiseren. Er zijn nog heel wat shows te vullen dus doe mee!

Ik moet bekennen dat Operator11 wel verslavend werkt en bij mij persoonlijk ten koste gaat van blogpostings en andere sociale netwerken als Hyves en Facebook. Wat denken jullie? Is deze techniek de toekomst of ‘just another hype’? Who needs the media when you are the media?

Petra is sinds 1993 eigenaresse van Slijterij Wijnhandel de Vuurtoren te Breskens, blogt sinds 2003 op Meisje van de Slijterij en schrijft sinds medio 2005 een themaweblog over dranken. Naast altijd op zoek naar nieuwe (digitale) uitdagingen en er vast van overtuigd dat dit zakelijk ook interessant is, is ze samen met haar man de trotse ouder van twee prachtzoons.

Categorie
Tags

17 Reacties

    media

    Hey, bekende laatste zin 😉

    Topidee en uiteraard doe ik mee met de marathon Petra!


    10 juli 2007 om 11:24
    Petra de Boevere

    Ja, die laatste zin is een quote van jou die is blijven hangen:-)


    10 juli 2007 om 11:27
    Raimo

    Ongelovelijk dat één persoon met goede content een wereldshow in elkaar kan zetten met alleen een gratis username en password..


    10 juli 2007 om 11:29
    Petra de Boevere

    Dat is toch geweldig Raimo! Je kunt alles wat je wilt heel eenvoudig delen met de wereld op deze manier en het deelnemen aan zo’n show geeft ook nog eens adrenaline en voegt werkelijk wat toe door het interactieve karakter ervan. Mij doet het heel erg denken aan de jaren tachtig toen ik ‘vrije radio’ (zo heette dat in België) maakte, en op zaterdagmiddag de dikvoormekaarshow zat op te nemen om daar stukjes uit te verwerken in mijn radio-programma.

    Het piratengevoel en de bijbehorende adrenaline zijn helemaal terug, maar dan in een nieuw jasje.


    10 juli 2007 om 11:37
    hidde tuinstra

    Supertof dit!


    10 juli 2007 om 12:04
    Gijsbregt

    Ik ben dol op newTV en dit past goed binnen de definities. Maar de shows van O11 loop ik nog niet warm voor. Of anders geredeneerd, leuk om te maken, minder leuk om te kijken. Maar met het groeien van de database met shows en met goede zoek/aanbeveel functies, wordt het wellicht interessant.


    10 juli 2007 om 12:10
    jeroenmirck

    Operator11 is inderdaad een erg leuke tool. Ik moet zelf nog even mijn webcam zodanig instellen dat de operator hem herkent, maar dan doe ik zeker mee. De uitzending van zondag vond ik erg aangenaam in zijn ongedwongenheid. Als ik tijd heb in het bewuste marathonweekend, doe ik zeker mee. Misschien een thema-uurtje over strips en tekenfilms, of een Operator11-variant op Adfolive? 😉


    10 juli 2007 om 12:21
    media

    @Gijsbregt: het is vooral ook doe-tv en minder kijk-tv. Kan me voorstellen dat je als buitenstaander skeptisch bent. Ik zou zeggen, claim een blok tijdens de marathonuitzending en doe mee (met een sportitem?). Weet zeker dat je daarna verkocht bent!


    10 juli 2007 om 12:23
    Petra de Boevere

    doe-tv is een mooi woord! Maar ik kan me voorstellen dat als je een goede informatieve show maakt het ook interessant kan zijn om terug te kijken. Daartoe kun je de show embedden op een externe site of blog.

    Ik zie hier ook wel mogelijkheden voor educatieve items en niet alleen entertainment, wat natuurlijk ook errug leuk is:-)


    10 juli 2007 om 12:41
    caroline777

    Operator11 is inderdaad verslavend. Zojuist ook even meegekeken met Stekelenburg en Raaphorst via een live show vanuit de radiostudio. Dat is toch echt helemaal fantastisch!


    10 juli 2007 om 17:09
    Annet

    Ik vond het ook een leuke uitzending, heel ongedwongen. Wat is het max aantal kijkers per O11 show eigenlijk?


    10 juli 2007 om 17:31
    jeroenmirck

    @Annet: Er kunnen zoveel mensen kijken als je wil, maar het aantal mensen dat ‘in de studio’ zit om soms ook ingeschakeld te worden, dat zijn er maar tien.


    10 juli 2007 om 17:36
    Annet

    Ik bedoel eigenlijk voordat de boel crasht 😉


    10 juli 2007 om 17:43
    Marco Raaphorst

    O11 kan voldoende bezoek aan tot nu toe. In ieder geval duizenden views per dag per video. Daar komen we nog niet aan.


    11 juli 2007 om 08:13
    Marnix Bras

    Interessant dat o11, kleine correctie: niet beta, maat zelfs nog alpha (al zijn dat altijd best mooie auto’s). Zoals al aangestipt in de uitzending van Radio-online van gisteren: Hoe gaat dit met rechten / copyright gaat als ’t allemaal populair wordt? (jongens en meisjes: allemaal nog even mondjes dicht..), ik hoor o11 er niet over.


    11 juli 2007 om 09:55
    Marco Raaphorst

    @Marnix: een thema wat iedereen laat liggen. Copyright op internet heeft nieuwe spelregels nodig. ‘Alle rechten voorbehouden’ werkt natuurlijk niet. De wet zal aangepast moeten worden of iedereen zal massaal moeten overstappen op open content. Het is nu een vaag grijs gebied allemaal.


    11 juli 2007 om 10:11
    venturo

    nanotv een betere naam misschien?


    11 juli 2007 om 19:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!