Netwerk: Wat weet Google?

23 juli 2007, 04:47

Meer dan negentig procent van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine op internet. Google stelt van iedere gebruiker een persoonlijk profiel op waardoor het een beter antwoord kan geven op jouw persoonlijke zoekopdracht. Maar komt Google niet te veel te weten over zijn gebruikers? Na Tegenlicht en Zembla, was het afgelopen vrijdag de beurt aan Netwerk dat probeerde een beeld te schetsen van Google.

Eén van de gasten in de uitzending was Stephan Fellinger die wat mij betreft het meest genuanceerde beeld schetste van Google. De overige gasten gaven opnieuw een wat verkrampt beeld. Blijft toch lastig om een dergelijk onderwerp uit te diepen voor de massa.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    Roy Huiskes

    Ik vond het maar een gruwelijk slappe aaneenschakeling van semi-waarheden en onduidelijkheden.

    “U ziet dat uw computer verbinding heeft met Google” Uh ja en welke andere processen draaien er nog meer? heb je geen akkoord gegeven in de EULA?

    En deze discussie focust zich op Google, terwijl deze iig een retentie beleid hebben, waar MSN en Yahoo in alle talen zwijgen en zo niet nog veel meer informatie van je weten (MSN, Flickr, Delicious, etc)


    23 juli 2007 om 05:58
    BasvdBeld

    Het was in mijn ogen een zeer eenzijdige uitzending. Was blij dat Fellinger nog enige nuance aan kon brengen.

    Privacy issues zijn belangrijk, maar waarom wordt de massa toch zo bang gemaakt?


    23 juli 2007 om 05:59
    ssmeding

    Dit soort uitzendingen zijn per definitie eenzijdig. De aanleiding voor het besteden aan aandacht zíjn immers de negatieve geluiden over het privacybeleid van Google. De verleiding bij programmamakers is dan al snel vrij groot om vooral deze negatieve geluiden in kaart te brengen in plaats van een genuanceerd beeld te scheppen.


    23 juli 2007 om 06:18
    André Scholten

    Het probleem zou hem voornamelijk zitten in de angst dat gegevens gecombineerd zouden worden. Dus wanneer alle op het internet bekende gegevens van je tot 1 profiel gecombineerd worden. Maar dat was toch ook al een probleem in 1970, als toen alle databanken gecombineerd zouden worden was je ook je privacy kwijt. Het verschil is dat het nu allemaal wat toegankelijker lijkt.

    Ik noem het paranoia door onkunde.


    23 juli 2007 om 06:51
    Peter Werkman

    Hysterische verslaggeving waarin de hoofd- en bijzaken door elkaar worden gehaald. Paul de Vlieger van conspiracy theories bv toont zijn Google Desktop applicatie die verbinding staat met de server van Google. Een applicatie waarbij je toestemming geeft om de inhoud van je pc te indexeren is wat anders dan een browser beste meneer de Vlieger. Maar voor de doorsnee kijker is de boodschap duidelijk: Google is watching you en de bedoelingen van Google zijn vermoedelijk niet zuiver.

    Nog zo’n lekker genuanceerd voorbeeld; ‘Ben je 21, verander maar je naam bent want er staat zoveel van jouw op het internet’. Boodschap: Er is niets meer aan te doen. Alles wat er van je op het internet staat is per definitie slecht. Hr-managers nemen alles wat online staat voor zoete koek aan.

    En dit geschreven hebbende. Wellicht worden de postings op Marketingfacts ook geïndexeerd door Google? Aj, aj, aj meneer de Vlieger.


    23 juli 2007 om 07:27
    (verwijderd)

    Dit gebeurt er als je als bedrijf PR niet serieus neemt. Naast ongenuanceerde journalistiek heeft Google dit natuurlijk aan zichzelf te danken.

    Ze geven geen openheid van zaken en nemen niet deel in discussies rond hun producten.


    23 juli 2007 om 12:31
    ssmeding

    @Rutger: Google heeft juist een ‘eigen’ kijk op PR die zich voornamelijk richt op gebruikers en de ontwikkeling van hun diensten, waarbij ze regelmatig nieuwe diensten laten uitproberen en luisteren naar feedback. Dat ze niet altijd volledige openheid van zaken geven op het gebied van hoe hun technologie werkt en omgaat met onze gegevens is duidelijk een strategische overweging.

    Google heeft in het verleden wel degelijk gereageerd in dit soort documentaires en is van mening dat de gegevens bij hen in goede handen zijn, dat ze worden gebruikt in het voordeel van de gebruiker. Dat de angst die bij sommige mensen bestaat serieus wordt genomen blijkt wel uit het feit dat men de laatste tijd een aantal stappen heeft gezet zoals het nuanceren van hun privacyrichtlijnen en het verkorten van de levensduur van cookies.

    Overigens is vanaf vrijwel elke pagina binnen het Google-domein binnen twee klikken de pagina met het privacybeleid tevoorschijn te toveren.


    24 juli 2007 om 03:43
    M24U

    Brengen ze wel eens iets ongekleurd, dit soort programma’s? Uit eerste hand weet ik dat ze toch uitzenden wat ze willen. Moet natuurlijk wel een beetje sensatie inzitten anders verkoopt het niet en praten de mensen er niet meer over.


    24 juli 2007 om 05:19
    media

    Ik krijg net een email van Google met daarin de volgende mededeling:

    (…) Uw video “Netwerk: Wat weet Google?” is geweigerd omdat deze niet voldoet aan ons programmabeleid. De ingezonden video’s worden van tevoren gecontroleerd om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan onze richtlijnen. Wanneer video’s niet hieraan voldoen, worden ze afgekeurd. (…)

    Erg jammer dat het niet mogelijk is de uitzending hier op dit weblog te delen met anderen. In dit geval heb ik zelf de video geupload naar Google Video. Beter zou zijn als de publieke omroep dit zelf zou aanbieden zodat ze en controle houden over waar en hoe vaak een uitzending is bekeken plus dat ze daarmee de mogelijkheid behouden om reclame toe te voegen aan de beelden. Gemiste kans dus!


    24 juli 2007 om 10:15
    Stephan Fellinger

    Ik proef een beetje uit de reacties dat veel van jullie vinden dat er een eenzijdig beeld is geschetst. Zo’n reportage is een combinatie van de input van de journalist (toon en montage) en van de ondervraagden. Mijn ervaring met de journalist van de NCRV was een hele positieve. Ik had ook vooraf aangegeven dat ik een genuanceerd beeld moest kunnen schetsen (anders wilden ik ook niet meewerken) en daar werd mij alle ruimte voor gegeven. De vragen die ze mij stelden waren ook absoluut niet suggestief en in de montage is mijn verhaal ook niet anders naar voren gekomen. Ik ga er vanuit dat de andere personen die geinterviewd zijn, op dezelfde manier zijn behandeld en daarmee ook zelf verantwoordelijk zijn geweest voor het beeld dat zij gaven over Google.


    24 juli 2007 om 10:53
    David van Dam

    Je kunt hem ook even op 123video.nl ofzo zetten Marco. Heb je in ieder geval weer beeld.


    24 juli 2007 om 12:57
    media

    We hebben inmiddels via iframe de orginele video hier geplaatst (met dank aan Erik).


    24 juli 2007 om 13:31
    evroekel

    @marco: nu nog even die ad proberen te skippen 😉


    24 juli 2007 om 14:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!