Rasmussen uit de Tour: Wat is wijsheid voor Rabobank?

25 juli 2007, 20:50

Eerder schreef ik al over de buzz die de Rabobank kreeg door de Tour en de Gele trui van Rasmussen. Sindsdien is die buzz alleen maar gegroeid en deze zal nu werkelijk gaan exploderen, nu bekend is dat Rasmussen uit de Tour is gezet door de Rabobank. Het gaat uiteraard niet alleen om het vergaren van zoveel mogelijk buzz; de ‘mood’ van de buzz is natuurlijk heel belangrijk. Nu zal de Rabobank in een ‘adem’ (post) genoemd worden met heel wat negatieve termen en zal er een hoop negatieve publiciteit komen voor de bank.

Rabobank als sponsor van de wielersport

Het is zeer interessant om te kijken wat nu het effect is van al deze gebeurtenissen. Hoe negatief zal de buzz zijn? In hoeverre zullen mensen deze negativiteit gaan associeren met Rabobank als bank in vergelijking tot de Rabobank als wielerploeg?

Op dit moment zijn de eerste reacties al te lezen op van mensen die het echt op de bank betrekken en aangeven een andere bank te gaan zoeken

“Dat wordt een andere bank zoeken! AbnAmro wordt verkwanseld. dus daar wil ik ook niet heen. Fortis speelt in dit opzicht een smerig spel en is mij dus te glad. ING rommelt met de Postbank, dus het is nog niet zo makkelijk om onder een ander dak je thuis te gaan voelen. Echter ‘t is rot, maar ‘t mot! Voor 1 augustus heb ik alles bij een ander bank!!!”

Een eerste snelle analyse op de reacties op leert dat 8,65% van de reacties het op de Rabobank als bank betrekt en dat er nu al 5 (van de 104) reacties zijn die het hebben over het verlaten van de bank als klant.

Het zal interessant zijn om dit nauwgezet te volgen en te kijken wat de gevolgen zijn voor Rabobank.

De Rabobank heeft op dit moment in elk geval aangegeven om vooralsnog niet te stoppen met de sponsoring van de wielersport.

Wat is op dit moment wijsheid voor de bank?

Na de studie Toegepaste Kunst & Techniek ging Christian aan het werk als Servicemanager bij TriMM Interactieve Media in Enschede. Vanuit zijn interesse en passie voor de ontwikkelingen op en rond het web en marketing maakte hij onlangs de verschuiving naar de functie van Consultant binnen TriMM. De focusgebieden van Chris binnen deze functie zijn SEO, Webanalytics en Blogging. Daarnaast houdt hij zich bezig met de manier waarop bedrijven het beste met hun contacten kunnen communiceren in het veranderende landschap van de technologie en marketing/communicatie.

Categorie
Tags

31 Reacties

    Willem

    Lijkt me allemaal wat vergezocht. Vraag me af hoeveel klanten Rabobank daadwerkelijk zal verliezen door hier wel of geen consequenties aan te verbinden. Het zal allemaal wel over waaien.


    25 juli 2007 om 21:18
    jawad

    ik moet toegeven dat ik het echt zonde vind dat rasmussen om deze reden uit de tour is gezet. Oke hij heeft gelogen over zijn verblijfplaats, wat natuurlijk ontzettend dom is geweest.

    Maar om hem om die reden te ontslaan vind ik nogal vreemd. Dit omdat Rasmussen (nog) niet betrapt is op het gebruik van verboden middelen. Hij is namelijk al gestraft voor deze fout, door middel van 2 waarschuwingen.

    Zelf geef ik de schuld ook niet aan de bank, die kunnen daar ook niets aan doen dat dit gebeurt.


    25 juli 2007 om 21:53
    catrian

    Te belachelijk voor woorden om het op de Rabobank te betrekken, diegene die dat doen daar is volgens mij een snaar bij los!

    Ik vind het persoonlijk erg jammer dat Rasmussen uit de tour is gezet, ik was zo blij vanmiddag met zijn tourzege en al het werk wat hij en zijn ploeggenoten er voor gedaan hebben! of de beslissing van Theo de juiste was? ik weet het niet, daar is het laatste nog niet over gezegd denk ik.


    25 juli 2007 om 21:57
    nikao

    @Jaap Daarom vind ik het een interessant vraagstuk of het wellicht toch juist positief uitpakt voor Rabo, of dat het allemaal niet veel uitmaakt, omdat het toch met name om de Rabobank als wielerploeg gaat en niet zozeer als bank…


    26 juli 2007 om 03:14
    ertje

    Ik ben het met Willem eens, mensen die om deze reden overstappen naar een andere bank vind ik echt wel een beetje zielig en vergezocht. Ik zit zelf ook bij de Rabobank maar heb er nog geen moment aan gedacht om een andere bank te zoeken.

    De sponsoren kunnen er erg weinig aan doen als hun wielers doping gebruiken of liegen over hun verblijfplaats. Ook met het gevalletje van de renner uit de T-Mobile ploeg ben ik niet overgestapt van telefoonprovider.

    Het is misschien niet goed geweest, maar ik denk dat de Rabobank niet veel schade lijdt aan deze gebeurtenis. En zeker om deze reden zou ik als sponsor het niet af laten weten aangezien je dan als sponsor een ‘mietjes-imago’ creert.


    26 juli 2007 om 03:15
    nikao

    ik denk ook dat het wel mee zal vallen, maar het gaf voor mij aan dat mensen toch wel de link leggen met de bank.

    rabosport.tv is overigens wel beter up to date


    26 juli 2007 om 03:38
    ssmeding

    Hopelijk weten ploeg en sponsoring er voor te zorgen dat de affaire wordt geassocieerd met het niet doorgeven van de juiste verblijfplaats. Doping is nog niet bewezen. Tot die tijd is het weliswaar negatieve publiciteit, maar gaat de hele affaire om het naleven van interne regels.

    Ik heb het idee dat de Raboploeg op een ander niveau opereert dan ploegen die in het verleden wegens doping uit de Tour zijn gezet. Afwachten of ze vandaag aan de start verschijnen…


    26 juli 2007 om 03:41
    nikao

    @Marco dat is wat ik niet helemaal begrijp;

    Uit de statements van Rasmussen en McQuaid lijkt het alsof er geen nieuwe informatie boven is gekomen, terwijl dit vanuit de Rabo wel naar voren komt..

    of moeten we het zien dat de situatie voor Rabo onhoudbaar werd toen er vanuit Italie verklaart werd dat Rasmussen daar is gezien?


    26 juli 2007 om 03:59
    Stephan Fellinger

    @Marco: nieuwe informatie? Volgens mij is het gewoon heel simpel “valsheid in geschriften”. Wanneer je in een officieel formulier aan de UCI een valse verklaring geeft over je verblijfplaats, is dat valsheid in geschriften. Niks meer en niks minder.


    26 juli 2007 om 05:13
    media

    @Floris, Stephan: maar dat was bij de Rabo-ploeg toch al langer bekend of is dit pas gisteren bekend geworden? Als dat zo is, waarom is Rasmussen dan zo verbaasd over deze aktie van de ploegleiding?


    26 juli 2007 om 05:21
    mvkranenburg

    Ik ben al jaren bij de Rabobank. Wat een onzin enquete zeg, wat zegt nou 5 van de 104 reacties. En dan de mensen die reageren, dit slaat inhoudelijk dus ook nergens op.

    Denken ze nou echt dat mensen om deze reden gaan overstappen naar een andere bank. De meeste mensen hebben wel wat beters te doen zeg.

    Complimenten trouwens voor het besluit.


    26 juli 2007 om 05:27
    Mathijs

    Ik denk dat binnen deze crisis Rabobank er goed aan heeft gedaan om Rasmussen eruit te zetten. Integriteit en vertrouwen zijn twee peilers waar iedere bank veel waarde aan hecht (ieder bedrijf eigenlijk). Wat eerst ‘domheid’ leek, blijkt nu liegen en bedriegen. Er is zeker schade, maar in een crisis is het belangrijk om de schade zo beperkt mogelijk te houden en dicht bij je eigen waarden en normen te blijven.


    26 juli 2007 om 05:28
    jeroenmirck

    @Marco: Ga maar eens in de schoenen van zo’n ploegdirecteur staan. Een van je grootste troeven thuishouden is een zware beslissing. Rabobank dacht er van af te komen door Rasmussen een forse boete te geven. Misschien dacht de bank zelfs wel dat het gewoon een stom foutje van hem was. Door de verklaring van Cassani (gisteren pas afgegeven) werd het Theo de Rooij duidelijk dat Rasmussen vaker liegt over zijn verblijfplaatsen. Bedenk daarbij dat Italie natuurlijk het lang is van dopingarts Ferrari, waar Thomas Dekker zich eerder – heel netjes – van distantieerde. Dat voedt de discussie over doping, zelfs al zou Rasmussen zich daar niet aan bezondigd hebben.

    Ik vind het zelf een moeilijke kwestie: Rasmussen lijkt nu wel degelijk ontslagen vanwege doping. Maar had de Rabobank het beter kunnen oplossen? De tijd terugdraaien kan niet. Je aankomende Tourwinnaar uit koers halen is een heftige daad, maar bedenk toch eens welke shit ze over zich heen hadden gekregen als dit na de Tour bekend was geworden…

    P.S.: Ik heb nog steeds een hypotheek bij de Rabobank. 😉


    26 juli 2007 om 05:30
    Gijsbregt

    @ Christian,

    Ik vind de kop van je posting interessant, te meer daar je hem zelf niet beantwoordt. Wat is nu goed voor de Rabobank?

    Zelf vind ik de Rabobank een vooruitstrevende organisaties met een groot maatschappelijk hart. Het wielrennen (met alles daarom heen inclusief Rabosport.tv en Rondemaster) is daar een fantastisch voorbeeld van. Dit beeld dragen ze al 10 jaar uit met het wielrennen en de laatste jaren verbreden ze dit naar onder meer hockey en rijsport. Deze ontwikkeling zal pijn doen en zal de sponsorstrategie wellicht nogmaals de revue laten passeren in Utrecht, maar hiervan weglopen zal de bank niet snel doen.

    En klanten gaat het ze echt niet kosten, zeker niet als ze deze zaak professioneel afhandelen.


    26 juli 2007 om 05:31
    nikao

    Hetgeen waar ik benieuwd naar ben is wat de belangrijkste associatie wordt die boven komt drijven in de ‘buzz’ en in hoeverre dit een associatie is met de bank of de wielerploeg.

    Je zou kunnen zeggen dat Rabo nu een statement maakt dat liegen al genoeg is om de aankomend Tour winnaar er uit te zetten, zonder dat doping al echt ter sprake komt. De associatie/imago voor Rabo kan dan zijn dat ze eerlijk, rechtvaarig, integer zijn en vertrouwen verdienen.

    Punt is wel natuurlijk dat er van buitenaf zoveel gepraat wordt over doping dat de associatie Rabo en doping alsnog de overhand krijgt.

    Verder ben ik ook niet van mening dat het ze (veel) klanten zal gaan kosten, maar de reacties geven wel aan dat men het (negatief) op de bank betrekt en niet alleen associeert met de wielerploeg.


    26 juli 2007 om 05:39
    Floris

    @Marco,

    Het was al eerder bekend dat Rasmussen z’n papieren niet op tijd had ingevuld, maar men ging er vanuit dat hij in Mexico zat zoals Rasmussen zelf claimde. Gisteravond werd bekend dat hij echter die periode in Italië zal en daar gezien is. Het was dus geen administratieve fout van Rasmussen meer, hij heeft gelogen over zijn verblijfplaats. De verbazing van Rasmussen lijkt dan ook gespeeld.


    26 juli 2007 om 05:39
    Pieter Bas Elskamp

    Ik vind het een knap en terecht besluit van de Raboploeg en ook het beste voor Rabo als sponsor.

    Natuurlijk is er niks bewezen mbt Rasmussen en doping, maar als meneer zelfs liegt tegen zijn eigen team dan klinkt de rest zo logisch als 1 en 1, 2 maakt.

    Moeilijk en dapper om deze nu te nemen, terwijl Rasmussen het geel heeft, maar bedenk aan de andere kant wat er zou gebeuren als de discussie zou komen na finish in het geel in Parijs (zoals hierboven ook al genoemd). Dan zou de schade alleen maar groter voor team en sponsor zijn. Kijk als voorbeeld maar eens naar het team van Phonak, wat sinds de Tour vorig jaar van Landis de hele rel niet te boven gekomen is.

    Dan heeft de Rabobank meer baat bij de huidige beslissing denk ik zo…


    26 juli 2007 om 06:02
    Jaap Stalenburg

    @Christian Als ervaringsdeskundige, hoofd PR van TVM, kan ik je meedelen dat er geen enkele associatie blijft hangen. Nog negatief, nog positief. Sponsoren hebben in het wielrennen bijna allemaal wel eens met dit soort zaken te maken gehad. Het is meer een negatief imago-probleem voor de betrokken coureur. Zaak is wel dat je als sponsor open communiceert met alle stakeholders. Vanaf het eerste moment. Ik zie dat Heleen Crielaart heel goed doen. Sponsoring en PR in de topsport is toch het managen van emoties en het risico dat er een idioot opstaat die zijn eigen agenda heeft.

    @Marco De vraag is waarom Rasmussen gelogen heeft. Zeker omdat hij door de UCI al kritisch wordt gevolgd vanwege zijn bloedwaardes. Dus begrijp ik het besluit van Rabo. Wegwezen.


    26 juli 2007 om 06:16
    ssmeding

    @Christian: De reactie in blogosphere is begrijpelijk, maar je kunt deze grafiek niet 1:1 koppelen aan de stelling “het publiek associeert (of verdenkt) de rabobankploeg van dopinggebruik”.

    Waarom? Een blogpost met de strekking “Rabobank heeft Rasmussen uit de ploeg gezet nadat hij heeft gelogen over waar hij in de maand juni verbleef. In de Franse media waren al weken geruchten dat de Deen doping gebruikt zou hebben, dit is echter nog altijd niet bewezen”. Zo’n post brengt Rabobank minder schade toe dan een keiharde link tussen de ploeg en doping.


    26 juli 2007 om 06:37
    nikao

    @Jaap

    bedankt voor je input! Is je ervaring dat de associatie niet blijft hangen, of dat die initieel al niet overslaat op de sponsor (maar dus blijft hangen bij de ploeg) ?


    26 juli 2007 om 06:56
    Patrick van D

    Voor een financieel dienstverlener als de Rabo is geloofwaardigheid een absolute must. Zeker in deze tijd van het opschudden en de (komende) herpositioneringen in de bankenwereld.

    Door hun grote sponsorbelangen in ’t wielrennen zijn ze al verwikkeld in een sport waarin die geloofwaardigheid op losse schroeven staat. Daarom nu geen gelieg en gedraai, maar ingegeven door de sponsorbelangen de geletruidrager – voor elke verdere discussie die veel schadelijker blijkt te zijn – uit de Tour halen.

    Ik vind het een krachtig statement, dat de Rabo goed doet. Ik vind alleen dat het naar buiten gebracht moet worden dat het een actie is die ingegeven is juist door de sponsor.

    Omdat het tijd is voor een bank die zichzelf blijft.

    Een bank die op eerlijke en eigen Hollandse kracht de concurrentie verslaat.


    26 juli 2007 om 06:59
    Edje

    Ik zal wel een rare snuiter zijn, maar bij mij staat Rabobank er juist goed op wanneer ze besluiten dat integriteit belangrijker is dan het winnen van de Tour de France.


    26 juli 2007 om 07:01
    nikao

    @Sint

    dat klopt wel, maar zoals ik al zei; Rabobank wordt wel in een adem genoemd met doping. Ik denk dat de termen die blijven hangen in een zin zoals jij als voorbeeld geeft, “Rabobank”, “Rasmussen”, “gelogen”, “doping” zijn.


    26 juli 2007 om 07:04
    Jaap Stalenburg

    @Christian Die slaat in ons geval al helemaal niet over naar de sponsor. Zeker al bankier is de factor vertrouwen altijd buitengewoon kwetsbaar. Sommige sporters zullen er wel last van hebben, andere weer niet. Publiek, stakeholders en klanten hebben allemaal last van korte-termijn-geheugen als het om doping gaat. Ik ken geen casus van een bedrijf dat er zakelijk last van gehad heeft. Wellicht PDM, maar daar daar staat mij nog van bij dat het daar sowiezo rommelde. Ik denk dat de Rabo hier geen averij van oploopt. Wat blijft hangen is “Rasmussen-leugenaar” en de snelle actie van de Rabo-leiding. Heel cynisch kun je zeggen dat de bank zich in deze zaak heel sterk heeft gepositioneerd door de rotte appel Rasmussen meteen uit de mand te smijten.


    26 juli 2007 om 07:27
    Arno Bouwens

    Er is volgens mij sprake van een trend dat sponsors de leiding gaan nemen om een sport te zuiveren, in dit geval wielrennen.

    Als voorbeeld T-Mobile dat keihard zegt op te gaan treden. Dat momentum was er niet tijdens de PDM en Festina affaires. Ik denk dat de Rabobank hier als sponsor in het wielrennen (ook het amateurrennen) een belangrijke rol kan vervullen.

    Probleem is wel dat in het wielrennen prestatiebevorderende middelen diep geworteld zitten in de cultuur. Zoals gisteren ook weer eens bleek bij de openhartige Jans Koerts. De hele wereld rondom een wielerploeg, of het nu de sponsor, de ploegleiding, of de materiaalman is; weet dat er gebruikt wordt. Alleen is er tot op heden geen beweging krachtig genoeg geweest om een cultuurverandering in te zetten.

    Mensen die vooruit willen komen door valsspelen zullen altijd bestaan. Het is zaak dat niet alleen de dopinglabs, maar ook de organisatie rond het profpeloton hun kaarten op tafel leggen. De ploegleiders die beweren niet te weten dat hun renners gebruiken zijn struisvogels. Ik geloof Theo de Rooij als hij zegt dat hij pas gisterenavond extra informatie heeft gekregen over locatie van Rasmussen. Waar het om gaat is dat een wielerploeg gedoogd dat renners aanrommelen zolang ze zich aan de officiële regels van de UCI houden. Terwijl men weet dat diverse mensen gebruik maken van de mazen in de regels en controles.

    De Rabobank bewijst zich een dienst als voorvechter van schone sport en een level playing field door met de organisatie van de profploeg en amateurploegen te werken aan een cultuurverandering. Ook al betekent dit dat – net als eind jaren 90 ten tijde van de Festina heerschappij – de overwinningen tijdelijk minder zullen zijn.


    26 juli 2007 om 07:53
    jeroen grunwald

    ik vind het interessant dat niemand het in de discussie heeft over de honderden reacties die bezoekers op http://www.rabosport.tv zelf onder de filmpjes plaatsen. Dat is een vorm van communicatie waar PR matig ook wel het een en ander mee te doen valt.


    27 juli 2007 om 07:02
    Petra de Boevere

    In 1998, het jaar dat de Festiniploeg de Tour verliet ivm een dopingschandaal werden er een recordaantal Festinihorloges verkocht. Ze waren niet aan te slepen, voorheen leek niemand geweten te hebben dat Festini stond voor een horlogemerk.

    Onzin dus dat de Rabobank hier last van heeft.


    27 juli 2007 om 10:27
    jeroen grunwald

    Petra, ik hoop dat je niet de gemiddelde consument bent;) Het ging om Festina horloges.


    27 juli 2007 om 12:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!