Imago trendwatching laat nog te wensen over

28 juli 2007, 03:55

Donderdagavond werd Reinier Evers van Trendwatching.com gekozen tot trendwatcher van het jaar. “De internationaal geörienteerde Evers gebruikt de modernste methoden en technieken voor zijn werk/ virtuele organisatie. (…) Hij is een echte ondernemer, en is uitstekend in staat om van trends ‘conversation pieces’ te maken.” aldus de jury. Reinier, hartelijk gefeliciteerd een terechte erkenning!

Tijdens het event door trendtijdschift eYe georganiseerd werden ook de resultaten gepresenteerd van een onderzoek uitgevoerd door Ruigrok|Netpanel naar de waarde van trendwatching voor het bedrijfsleven.

De belangrijkste conclusies uit het dikke rapport “De Goeroe is so last century” (pdf) aan de hand van een aantal voor zichzelf sprekende slides zijn:

Trends staan in de belangstelling van bedrijven en spelen bij strategische beslissingen een rol, vooral op het gebied van communicatie. Trends gaan volgens de respondenten een steeds grotere rol spelen in de toekomst. 19% van de bedrijven heeft wel eens gebruik gemaakt van een trendwatcher bij bedrijven met meer dan 100 werknemers loopt dit percentage op naar 33%.

Moet je zeggen dat ik eerlijk gezegd niet had verwacht dat op de vraag “Wat is het eerste dat in je opkomt als je aan een trendwatcher denkt?” spontaan ‘gebakken lucht verkoper’ zou worden geantwoord. Ik dacht dat we dat stadium al voorbij waren, maar blijkbaar dus nog niet. De positionering van trendwatchers kan dan ook beter; het moet een serieus vak worden. 45% van de respondenten ziet wel iets in een keurmerk en 67% vindt dat trendwatchen een serieus vak moet worden op marketing- en communicatieopleidingen.

Trendwatchers kunnen nog werken aan het imago van hun vak. Naast het al eerder genoemde keurmerk en het geven van colleges op marketing- en communicatieopleidingen, kun je ook denken aan het zo concreet en toepasbaar maken van een vertaalslag van de trends naar de organisaties of klant. Daarmee zal het ambigue imago van het vak verdwijnen, zo concludeert Ruigrok|Netpanel. In het algemeen geldt: Hoe concreter, hoe beter! Bedrijven hechten grote waarde aan de praktische vertaalslag van trends naar beslissingen in de organisatie.

Tot slot nog een slide met goede trendwatchers volgens de respondenten, waarvan een aantal ook genomineerd waren voor trendwatcher van het jaar;

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

7 Reacties

    pixites

    tv4b zul je bedoelen:)


    28 juli 2007 om 05:17
    evroekel

    @pixites: inderdaad die dus 🙂


    28 juli 2007 om 10:37
    christian granneman

    Interessant wel: Als het doel van je onderzoek is na te gaan wat de waarde van trendwatching voor het bedrijfsleven is, dan doe je kennelijk online onderzoek onder 400 lezers van Reclameweek en/of eYe. Misschien had de rest van het bedrijfsleven even vakantie?

    En het mooie is dat ieder blog, iedere site, ieder medium dat erover schrijft de conclusies presenteert als harde feiten. Over ‘signs of the times’ gesproken.


    30 juli 2007 om 10:58
    evroekel

    @christian: ik zal in vervolg de onderzochte doelgroep nadrukkelijker meenemen in artikel. Ik dacht dat het met de presenteren van harde feiten het nog wel mee viel, maar begrijp dat jij het anders leest.

    Denk overigens dat als je de doelgroep zou uitbreiden, desnoods met alle 17 miljoen inwoners van NL en je ze zou vragen wat ze van een trendwatcher vinden, je ook op iets zou uitkomen dat in de buurt ligt van een goeroe met hippe bril of nog erger. Wat dat betreft zal het qua imago niet veel veranderen als je de doelgroep breder maakt.


    30 juli 2007 om 14:44
    christian granneman

    @Erik,

    Mogelijk heb je gelijk, maar goed: er staat boven dit stuk een kop die dus alleen slaat op het imago bij een vrij selecte groep marketingcommunicatie-pro’s. Er zaten overigens eigenaardige kantjes aan het onderzoek en de uitreiking van de prijs. Zo was het doel – althans zo heb ik dat gehoord van de eYe-redactie – van die hele award om ‘het vak van de trendwatcher op de kaart te zetten’. Rare doelstelling voor een vakblad vind ik (of was het de jury die dat wilde?). Laat die trendwatchers zich zelf zorgen maken over hun imago, als ze dat überhaupt al nodig vinden.

    Meest opvallend aan de uitkomsten van het onderzoek vond ik trouwens dat tweederde van de ondervraagden kennelijk vond dat ’trendwatching’ ‘een vak zou moeten worden binnen de communicatieopleidingen.’

    Welja, ik krijg geregeld ‘competentiegerichte’ stagiairs langs (derdejaars HBO communicatie) die nog geen 100 woorden foutloos kunnen schrijven, laat staan een persberichtje. Maar dit terzijde.


    31 juli 2007 om 06:16
    media

    Reinier Evers, nog gefeliciteerd met de benoeming tot trendwatcher van het het jaar!


    15 augustus 2007 om 18:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!