Nieuwe Marcom top100 van augustus

1 augustus 2007, 04:25

De nieuwe Marcom top100 van deze maand staat weer online. Trendmatcher.nl is deze maand opnieuw de grootste stijger, een mooie prestatie. Ook het weblog van Marie-José Klaver doet het goed en staat eveneens deze maand in de top10 van grootste stijgers. De top10 is vrij stabiel, hoewel BlueAce 3 posities daalde ten gunste van Frank-ly, Adfoblog en Ymerce.

Grootste dalers zijn deze maand Brandstage met een daling van 62 posities , Patrick Petersen (-47 posities), en Webdrain (-42 posities). Hoogste binnenkomer in de top100 is Gerard Bierens weblog over over web 2.0, library 2.0 en life 2.0.

Afgelopen maand was er het nodige nieuws rondom de Marcom top100.

Binnenkort met Technorati ranking.

Marco vroeg zich eerder deze maand bijvoorbeeld af welke Nederlandse blogs de meeste autoriteit hebben en vergeleek daarbij de ranking van Technorati met de positie in de Marcom top100. Dit leidde tot een goede discussie met als uitkomst dat we de ranking van technorati als extra factor gaan meenemen bij bepaling van de positie in de Marcom top100. Joost de Valk bood spontaan aan zijn hulp met een script hiervoor.

We zullen binnenkort de wijziging doorvoeren en het script aanpassen dat momenteel alleen Google Pagerank ophaalt. Joost de Valk bood hiervoor spontaan al een script aan. Dit is deze maand nog niet gebeurd. Het was te kort dag in een periode met de nodige vakanties. De crew van Onstuimig.nl gaat er binnenkort mee aan de slag. Moeten we meteen even kijken hoe we het overzicht van de Marcom top100 zelf overzichtelijk houden met de extra technorati-factor erin.

Marcom top100 als bron voor inspiratie.

Onze lijst met de beste Nederlandstalige Marketing & communicatieblogs geïntroduceerd op 1 december vorig jaar, blijkt ook een prima bron voor inspiratie te zijn gezien het aantal afgeleide initiatieven, die elke hun eigen insteek weer kiezen.

Op 23 juli maakte Todd Andrlik bekend dat hij een partnership is aangegaan met AdAge voor de Power150. Geïnspireerd door ons initiatief met de Marcom top100 zette Todd in januari van dit jaar de power150 op, een lijst van 150 Engelstalige top Marketing blogs. Goed om te zien dat er nu een samenwerking met een gerenommeerde partij uit volgt.

Een artikel van Martijn van Hulst met daarin een opmerking van Arnoud (o.a. Gezonderworden.nl) gemixt met Marcom top100 inspiratie, leverde deze maand een top25 van Nederlandse medische weblogs op bij het deze maand gelanceerde Medgadget.nl van Jan Martens. De positionering wordt met een wetenschappelijk aantal cijfers achter de komma berekend aan de hand van de gemiddelde Google pagerank van de homepage, de Technorati ranking, inblogs en inlinks, de Feedburner hits en circulatiegegevens, het gemiddelde aantal berichten en het gemiddelde aantal reacties. Jan, veel succes met de lijst en de verdere optimalisatie!

Fantastisch om te zien dat de Marcom top100 een mooie bron van inspiratie is voor nieuwe initiatieven.

Twitter de twit!

Voor de twitterholics a.k.a. twitterazi was er deze maand al eerder het nieuws dat we een Twitterbot hebben genaamd Marketingtwit die elke 30 minuten je de nieuwste titel en url van een artikel op Marketingfacts stuurt.

Een vergelijkbare additionele service bieden we nu ook via onze nieuwste twitbot genaamd Marcomtop100 deze stuur je elke 30 minuten de laatste 3 nieuwste titels en url uit de Marcom top100 blogs. Beide services lopen via twitterfeed waarbij je in principe alleen een bericht krijgt als er ook daadwerkelijk nieuwe artikelen zijn.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

8 Reacties

    André Scholten

    Hoe is de weging trouwens verdeeld over de 3 factoren? Ik zie sites met bijvoorbeeld 5-5-1 en 4-6-0 boven sites met 4-5-12, 4-5-13 en 5-4-8? Is pagerank de meest zwaarwegende factor?


    1 augustus 2007 om 05:07
    André Scholten

    @Henri: dat artikel lijkt aardig te kloppen.


    1 augustus 2007 om 05:30
    ssmeding

    De laatste maanden wandelt mijn blog langzaam de top-100 uit, nu naar plek 82. Ik heb de stille hoop dat de introductie van Technorati-authority als gewichtsfactor daar een halt toe zal roepen. Al met al is het weer een mooie lijst deze maand!


    1 augustus 2007 om 07:26
    Arnoud

    Auw, dat is een pijnlijke daling. Wat een punt minder in de waardering van de MF-redactie wel niet kan veroorzaken…

    Gelukkig sta ik er in de MedBlogNL top 25 een stuk beter voor 🙂


    1 augustus 2007 om 11:24
    Huub Koch

    Ook Zichtbare Zaken is blij verrast!


    1 augustus 2007 om 15:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!