ICT barometer: Lage acceptatie mobiel internet en ontevreden klanten

31 juli 2007, 12:40

Accountantsorganisatie Ernst & Young heeft vandaag zijn tweemaandelijkse ICT barometer gepubliceerd. Twee maanden geleden schreven we daar ook al over op MF (Minder dan de helft alle ict-projecten volledig succesvol).

De ICT budgetten zijn, aldus Ernst & Young, in het afgelopen jaar ‘als een komeet omhoog geschoten.’ Maar daarmee lijkt de kwaliteit van de dienstverlening te zijn afgenomen. Van de ondervraagden (totaal 607 directeuren, managers en professionals in het bedrijfsleven) zegt 15 procent erover na te denken over te stappen naar een andere ICT-dienstverlener.

Jacob Verschuur, directeur ICT leadership bij Ernst & Young zegt over de dienstverlening: ‘Het is alsof de ICT-dienstverleners niets geleerd hebben van het recente verleden. Telkens als de budgetten stijgen keldert de kwaliteit van de geleverde diensten. Doodzonde, want met dit gedrag snijden ze zichzelf uiteindelijk in de vingers.’

Mobiel internet

Belangrijk ander resultaat uit de ICT-barometer is het minimale gebruik van mobiel internet onder de ondervraagden. Slechts 25 procent van de managers maakt daarvan gebruik. De remmende factor blijkt volgens de ondervraagden de hoge kosten te zijn.

Opvallend is het verschil in de acceptatiegraad van mobiel internet tussen mannen en vrouwen in managementfuncties. Mobiel internet wordt door mannen drie keer zo veel gebruikt als door vrouwen. Verschuur noemt de algemene lage acceptatie van mobiel internet onder managers ‘ronduit treurig’. Daarin heeft hij natuurlijk gelijk. In deze tijd van alomtegenwoordig internet mag je van managers toch minimaal verwachten dat ze hun email ook onderweg bijhouden…Of niet soms?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Tobi Fondse

    Blijkbaar niet. Van een manager mag je verwachten dat ze hun tijd en middelen efficiënt inzetten. Of het komt door de hoge kosten, het gesleep met apparaten of het beperkte nut, blijkbaar levert mobiel internet nog niet genoeg op.


    31 juli 2007 om 13:36
    ewout@onedaycompany.nl

    Enthousiasme hiervoor kan je ook meer verwachten voor de meer ambulante wezens, zoals freelancers, ZZP-ers en account managers. Zeg eerlijk : veel managers zitten zo dicht bij een PC, dat het vreemd zou zijn dat ze enthousiast over het mobiele internet zouden zijn.


    31 juli 2007 om 20:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!