Hyves professionaliseert steeds verder

1 augustus 2007, 06:40

Gisteren werd bekend dat communitysite Hyves twee nieuwe topmannen aan zich heeft weten te binden. Dat zijn niet de minsten. Yme Bosma is afkomstig van Media Republic en Marc de Vries van Monsterboard. De Vries wordt COO en wordt daarmee verantwoordelijk voor het reorganiseren van de interne organisatie van Hyves. Bosma wordt Manager Business Development & Partnerships bij Hyves. Hij zal zich gaan richten op de ontwikkeling van een Hyves API en widgets. Emerce schrijft:

‘De zaken waar Bosma zich mee bezig gaat houden sluiten nauw aan bij de strategie van Hyves om het sociale netwerk een stuk opener te maken en meer in verbinding te zetten met de buitenwereld.’

Hyves-functionaliteiten worden in de toekomst meer ontsloten op sites van derden. Dat werd ook wel eens tijd. Het gebruiken van die diensten van derden in de omgeving van Hyves is geloof ik tot op heden ook vrij beperkt gebleven. YouTube filmpjes erin plakken, daar houdt het wel zo ongeveer op. In het artikel op Emerce zegt Spanjar: ‘Dan zou je bijvoorbeeld met vrienden je gelezen artikelen kunnen delen.’

Met de twee nieuwe topmannen aan het roer hoopt Spanjar zich weer te kunnen richten op het ontwikkelen van nieuwe concepten en creatieve ideeen. Misschien neemt hij dan ook eens tijd om over de lay-out van Hyves na te denken.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

30 Reacties

    Gijsbregt

    Yme is in zijn denken over de openheid van applicaties op het web één van de meest progressieven. Dit is een heel duidelijke stap van Hyves. Het duurt niet lang meer of Hyves zal als Facebook functioneren of (wanneer technisch mogelijk) nog opener.


    1 augustus 2007 om 07:19
    Remco Tomesen

    Wat Harjan zegt, over Silicon Valley, kan ik me wel in vinden.

    Je krijgt dus: Hyves volgt het pad van Facebook, maar gaat een stap verder. Hyves moet het natuurlijk nog waarmaken, maar met het binnenhalen van Yme (en zijn opvattingen over openheid en sociale netwerken) lijkt me dat een kwestie van tijd.

    Natuurlijk heeft Facebook een heel belangrijk voordeel: het is een Amerikaanse/Anglosaksische site en trekt daarmee een enorme potentiele basis aan developers aan. Hyves moet het vooral hebben van een clubje Nederlanse ontwikkelaars. Maar ook daar zit de nodige creativiteit.

    Ik ben heel benieuwd welke mash-ups er zullen worden ontwikkeld. En hoe Hyves zo buiten haar eigen site treedt, en zich gaat nestelen in andere (Nederlandse) sites.

    Off topic @Jeroen. I agree!


    1 augustus 2007 om 09:45
    mgvandenbroek

    @Jeroen: Knap zo! Emerce (of adformatie) had inderdaad de primaire bron moeten zijn. Over knippen en plakken gesproken: daar zijn jullie bij Adformatie toch ook wel van? Kan me nog een recent persbericht van Dag herinneren… 😉


    1 augustus 2007 om 10:08
    jeroenmirck

    @Matthijs: Dat persbericht van DAG zegt me even niks. Is ook iets heel anders: een persbericht wordt naar de pers gestuurd en is bedoeld om te worden overgenomen, al dan niet in aangepaste vorm. Dat is wat anders dan nieuws van een andere site plukken.


    1 augustus 2007 om 10:44
    Krachttraining

    Een hyves api klinkt leuk.

    Ben benieuwd wat ze allemaal gaan toevoegen.


    1 augustus 2007 om 11:36
    Frankvdk

    Het grote verschil met Facebook en Hyves is denk ik toch de userdb. Op Facebook zitten enorm veel techgeeks, ceo’s, vc’s, businesspeople, developers en studenten die allemaal de wil hebben om met 3d party apss aan de gang te gaan en te expirimenteren.

    Als ik op hyves kijk zie ik daar toch voornamelijk ‘scholieren’ op zitten, die zullen denk ik hooguit een fotoset van een andere site erop zetten maar that’s it.


    1 augustus 2007 om 11:39
    Kjeld Kahn

    Leuk nieuws! Veel sucs! @Harjan

    ….vraag ik me weleens af wat er van Hyves was gekomen als ze in Silicon Valley hadden gezeten. WAnt in veel opzichten bieden ze meer dan Facebook, Bebo en MySpace bij elkaar.

    Ik denk dat ze dan nergens waren geweest omdat ze gewoon weg te laat waren. Dat is nu juist het leuke van de nederlandse markt, je kunt hier alles te laat doen en nog steets een major player worden op de locale markt. Denk aan eBay/MarktPlaats, Digg/eKudos etc. een Nederlandse vertaling is gewoon geen preoriteit voor een engels talige startup. Dat het product verder beter is is alleen maar fijn voor ons. Overigens is ons huidge GSM netwerk daarom ook beter dan het cell netwerk in de US, er word geleerd van fouten en een verse start gemaakt.


    1 augustus 2007 om 13:11
    Melle Gloerich

    Hoezo is volgens jullie hyves zo goed? Ik ben iemand die over het algemeen snel is met nieuwe programma’s en ontwikkelingen, maar het gebruik van hyves heeft me altijd tegengestaan. Nu een aantal vrienden, Facebook gebruikt heb ik me daar ook maar eens aangemeld. Ik moet zeggen dat het gebruik daarvan juist een verademing is ten opzichte van hyves. Snelheid, duidelijkheid en helderheid is zoooveel beter.

    Het had me leuk geleken om hyves internationaal door te zien breken, maar na 5 minuutje op de site klik ik bijna altijd met een boos gevoel weg omdat ik de helft van de tijd zit te wachten en de andere helft op een verkeerde knop heb geduwd.


    1 augustus 2007 om 17:20
    mgvandenbroek

    Offtopic

    “een persbericht wordt naar de pers gestuurd en is bedoeld om te worden overgenomen, al dan niet in aangepaste vorm”

    @Jeroen: een persbericht is sturend, eenzijdig, ter promotie, en vaak met commercieel oogmerk. Opvallend dat je er zo tegen aan kijkt…


    1 augustus 2007 om 17:31
    ecritures

    @ Remco: het voordeel van Facebook (en de angelsaksische/amerikaanse ) insteek is tegelijkertijd ook het nadeel. Voor bedrijven, nfp-instellingen die specifiek op de NLse markt gericht of hier bekend zijn is hyves een geschikter platform wanneer het vergelijkbare apps als de facebook apps zou aanbieden. De facebook apps op het commerciële en charitatieve vlak zijn enorm populair en ik zie een zelfde mogelijkheid voor hyves wanneer het om NLse bedrijven, instellingen etc gaat. De populariteit van de huidige hyves widgets geeft wel aan dat ook hyvers dergelijke apps wel zien zitten. dus als het aanbod van widgets wordt uitgebreid en er ook een open hyves API zich aandient dan denk ik dat die heel veel gebruikt zullen worden en als een vliegwiel voor hyves zullen fungeren.


    1 augustus 2007 om 18:04
    ecritures

    @Joost: druk en overbelast bij een viskraam is natuurlijk niet fijn als dat leidt tot slechte service en een produkt wat niet zijn volle potentieel bereikt. en ik ben het met Melle eens dat dat bij hyves op drukke tijden wel eens het geval is. Maar dat is al veel verbeterd en zal vast nog wel verder verbeterd worden, denk ik.


    1 augustus 2007 om 18:06
    venturo

    Jim leuk interview maar om nou te zeggen dat je Yme aan de tand voelt over Eccky nee. En daar is zeker aanleiding toe lijkt mij gezien de bombarie rondom dit weeskindje dat ook door Yme zelf gebracht werd.


    2 augustus 2007 om 05:07
    zand

    Albert groot gelijk er eens kritisch er naar te kijken. De doelgroep moest een telefoon hebben. Dus werd de doelgroep meisjes 12 tot 18. Echter met een simpel gesprek over eccky met de doelgroep , werd ik al bijna uit gelachen.

    Verder goede zaak dat hyves een api krijgt. Ik hoop dat het goed gedocumenteerd en met duidelijke voorbeelden.


    2 augustus 2007 om 05:46
    Melle Gloerich

    Hyves zit zo’n beetje aan z’n max qua gebruikers. Het zou misschien nog wel dubbel zo groot kunnen worden, maar ik denk dat dat een erg passieve groep internetters is. Meer pageviews (waar vrijwel altijd naar gestreefd lijkt te worden) hoeven helemaal niet zo positief te zijn. Advertentie-inkomsten zullen waarschijnlijk niet stijgen doordat mensen de reclames op den duur helemaal niet zien maar ze juist onbewust negeren. Hoe kan Hyves dan wel verbeteren?

    Volgens mij moeten ze het gat tussen online en offline zien kleiner te maken. Of misschien net iets anders gezegd: tussen virtueel en tastbaar. Wat ik bedoel is dat ze wellicht kunnen een soort affiliate programma kunnen introduceren met bijvoorbeeld Amazon. Dat is veel groter voordeel voor gebruikers dan de toevallig goed gekozen reclame. Deel je inkomen uit affiliate programma’s met de hyvers die ze promoten op hun pagina en je hebt duizenden actieve gratis werknemers als het ware.

    Slechts wat losse ideetjes, maar wat ik bedoel te zeggen is dat mensen niet zozeer op zoek zijn naar een goede Hyves-avond maar naar een actiever sociaal leven. Als je met een website zoals hyves je offline leven actiever maakt en er dus deel van wordt, dan pas zullen mensen zoals ik Hyves echt gaan gebruiken.

    Of sla ik de plank nou echt mis en is het allang zover met Hyves en heb ik er geen weet van?


    2 augustus 2007 om 17:01
    Henkjan de Krijger

    @ Albert Treur

    Mijn kritische opmerking over Yme onder het Emerce stukje is na een uur of 5 nog steeds niet geplaatst… De tekst naar aanleiding van alle lofuitingen luidde ongeveer zo: Ik wens Hyves het enorme succes toe wat Yme ook van Eckky heeft gemaakt…

    En kan iemand Hyves eens laten ophouden met dat pathetische gevis naar een overname OF er gewoon voor laten uitkomen dat dat het enige doel is?


    2 augustus 2007 om 17:03
    jeroenmirck

    @Matthijs: Mijn opmerking was een simplificatie, omdat het me om iets heel anders ging: jij leek het jatten van nieuws van andermans site gelijk te schakelen met het (aangepast) overnemen van een persbericht. Dat zijn appels en peren.


    2 augustus 2007 om 18:51
    Ted

    @Henkjan: Ik denk dat de aanstelling van Marc en Yme juist een nieuwe stap is en ze hiermee “definitief” een zelfstandige koers inzetten.


    3 augustus 2007 om 07:37
    DJ

    Het is inderdaad opmerkelijk wat Albert zegt: niemand is kritisch over overstap van Bosma vanuit Eccky waarvan het zo’n fantastisch concept is. Alle berichten en hallelujah verhalen van Eccky zijn altijd klakkeloos overgenomen, maar dat de “topman” zijn positie verlaat levert niets op. Ook bij Adfoblog geen kritische noot te vinden trouwens.. Zoals ik ook daar heb gereageerd: ik denk dat MR weer gecomplimenteerd kan worden met het heel mooi oppoetsen van een luchtbel. Geloof er niets van dat ze ook bottom line ook maar een euro hebben verdiend aan Eccky.


    7 augustus 2007 om 08:22
    Henkjan de Krijger

    Waarom ga je weg als je enorme successen ah behalen bent?


    9 augustus 2007 om 10:59
    chi666

    @Henkjan:

    Stoppen op je hoogtepunt? Omdat je toe bent aan iets nieuws? Omdat de uitdaging elders nog groter is? Omdat je een andere setting wil? Financieel beter? Collega’s met wie je het niet kan vinden? Ik kan wel tientallen redenen bedenken om te vertrekken ondanks dat het bedrijfsmatig voor de wind gaat.


    9 augustus 2007 om 11:07
    venturo

    Ja Bas, terug gaan in functie van Directeur naar Manager is ook inderdaad een goed motief. 🙁


    9 augustus 2007 om 11:51
    venturo

    Jeroen, al worden er 25.000 Ecck’s geboren per dag zegt dat niets over commercieel succes. De meeste Eccky opdrachten tot nu toe waren packages bij klanten van Eccky gelieerde ondernemingen zoals Lost Boys/Icon, Media Republic. Dat internationale gedoe hoor ik al sinds de lancering van Eccky. Al die Klaas Vaak berichten te spijt geen harde business tot nu toe.


    9 augustus 2007 om 11:59
    M. Roelofs

    my god.. laten we het een beetje sjiek houden. Product discussie lijkt me een goede, maar om nu over iemands motivatie door te ouwe**


    9 augustus 2007 om 12:25
    venturo

    Maarten laten we het erop houden dat ik niet van zakdoekje leggen niemand zeggen hou. Jeroen legt ‘m neer en ik pak ‘m in het verlengde van eerdere kritische postings over Eccky’s beleid op. Niks mis mee, dit soort zaken gebeuren in de blogosphere waar Yme zelf ook graag goede berichten rondstrooit.


    9 augustus 2007 om 12:42
    Michel Rijnders

    Henkjan de Krijger: een demotie in functietitel door overgang naar een nieuwe bedrijf betekent niet automatisch dat er minder uitdaging is, minder salaris en minder groeimogelijkheden. Hyves lijkt mij uitdagender dan Eccky en waarschijnlijk krijgt hij meer betaalt ook. Kortom: om een gebrek aan succes af te leiden van alleen een stap naar beneden in functietitel bij een ander bedrijf lijkt mij een verkeerde redenatie. Het kan natuurlijk wel een reden zijn.


    9 augustus 2007 om 18:30
    Nodin

    Is there a story behind that bus sign or a case of l9on;y in NY?' :)Great find!The toast sign makes me think of toast and butter and coffee – hmmm…I think the hungries have set in. 🙂


    12 juli 2016 om 01:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!