Web 3.0 volgens Google

8 augustus 2007, 03:49

Ik vond op YouTube een interessante video waarop de CEO van Google, Eric Schmidt antwoord geeft op de vraag wat hij denkt dat Web 3.0 is.

Caroline Korsten is actief op het internet sinds midden jaren negentig. Ze studeerde communicatie en (gezondheids)psychologie en heeft een brede kennis en werkervaring op het gebied van PR, journalistiek, marketingcommunicatie en reputatiemanagement. Gewerkt bij diverse multinationals. Deze Europa-trotter woonde vier jaar in Duitsland en twee jaar in Engeland. Geinteresseerd in alles wat met online communicatie en psychologie te maken heeft.

Categorie
Tags

26 Reacties

    Gerben Mak

    Interessant om eens te vergelijken met de web3.0 visie van Marianne Herbert, welke zij uiteen zal zetten tijdens Emerce E-day op 13 september aanstaande.


    8 augustus 2007 om 04:42
    martinm

    Beetje jammer dat dit bericht zich beperkt tot het plaatsen van een video. Niet iedereen kan op zijn werk video´s beluisteren 🙂

    Mogelijk dus een tipje om in het vervolg ook in tekst aan te geven waar de video over gaat. Zie basis tips usability 🙂


    8 augustus 2007 om 05:21
    caroline777

    @Martin: op je werk moet je werken 😉 — geen video’s kijken 😉

    Maar speciaal voor jou: web 2.0 is volgens hem een marketingterm. Wat web 3.0 zou kunnen zijn? Applicaties die worden samengevoegd, die relatief klein zijn, de data is in de “cloud”, ze kunnen draaien op alle devices, zijn snel en worden op een virale manier (bijv. sociale netwerken) gedistribueerd.


    8 augustus 2007 om 05:59
    martinm

    @Carl

    Daarmee mag ik er dus vanuit gaan dat volgens google 3.0 dus eigenlijk ook is “Anytime, anywhere”?

    Valt de iPhone als hype dan niet een klein beetje onder de eerste voortekenen van Web3.0 ?


    8 augustus 2007 om 06:42
    mangold

    @Martin: klopt, het internet wordt inderdaad ‘anytime, anywhere’. En wat daarbij het grappigst is, is dat de programmatuur hierdoor gefragmenteerd kan worden. Wat gigantisch veel nieuwe mogelijkheden biedt.

    Als je naar een Windows PC of mobieltje kijkt, zie je een apparaat met een hele mik software erop, en een connectie met het internet. Je hebt dus aan de ene kant het apparaat, aan de andere kant het internet, en daartussen een klein deurtje om informatie door uit te wisselen.

    Waar we naartoe gaan is een tijd waarin alle apparaatjes en programmaatjes onderdelen van een groter geheel zijn. Een tijd waarin de scheiding tussen ‘het internet’ en ‘de kijkdoosjes’ is verdwenen, en alles met elkaar samenwerkt.


    8 augustus 2007 om 07:09
    Karel Kolb

    En dan is SL ons echte leven geworden. Kan niet wachten tot het zover is. Carl, heb jij een datum?


    8 augustus 2007 om 08:28
    Annet

    web 2.0 nu alweer in de uitverkoop? 😉 ik word nu al moe bij de gedachte alle artikels over web 3.0 te moeten lezen, belachelijk!


    8 augustus 2007 om 09:32
    M. Roelofs

    het artikel en de reacties lezende kan ik me de insteek van BBQfacts wel voorstellen. De beste man zegt he-le-maal niets.

    ” Het internet wordt gevormd door stukjes software die je niet meer in de winkel koopt’. Duh? Nieuw? Visie? Hij zou zo veel meer interessante dingen kunnen melden, maar hier nemen we het over als of het een preek van JC (niet de voetballer) himzelf is.

    Zou een cafe omgeving niet aardig zijn op MF, waar wat minder gestructureerd en niet afhankelijk van een onderwerp kan worden gediscussieerd/twittert enz? Check het forum bij e-consultancy.com bijvoorbeeld. Hier ook oproepjes voor online consultants gezocht, (VAC: zoek overigens iemand;-), een ‘ wie heeft hier een oplossing voor enz’. Zul je zien dat daar misschien heel aardige onderwerpen naar voren komen waar nu niet over gesproken wordt.


    8 augustus 2007 om 09:42
    martinm

    @MR

    denk dat een forum naast de weblog best een optie kan zijn. Enige nadeel is dat er een kans bestaat dat het cafe gedeelte tenkoste gaat van de weblog zelf. Maar je zou chatsessies kunnen doen onder leiding van een expert over een bepaald onderwerp en dan de samenvatting posten als blog item? (VAC? Mis het vac linkje op dft.nl dan :))


    8 augustus 2007 om 09:58
    M. Roelofs

    Hey,

    juist dat ongestructureerde is de aantrekkingskracht. Juist een stukje zandbak/klieder ruimte maakt het ook leuk om daar je mening te geven.

    Wat betreft die link: ik verander steeds de site, beetje linkbuilding*reputationmanagement^web1.0+humor2.0. Ga ik nu weer verder surfen op het net met mosaic 0.96


    8 augustus 2007 om 10:06
    Annet

    @M. Roelofs

    Ik ben het met je eens, voor dit soort posts zou je een ingebouwde twitter annex operator11 corner binnen MF moeten hebben, ik zou het direct tot BBQ facts dopen, schop onder de kont van dat komische doch flauwe blog van Flabber, neus in de wind en verder niet veel veranderen. MF is nog steeds mijn favoriete leesvoer.


    8 augustus 2007 om 10:19
    M. Roelofs

    Marco/Erik, how about jullie?

    Kern van de zaak is wel waar. MF is enigszins incrowd aan het worden, en meer een multi-broadcaster-univision-unidirectional- omgeving aan het worden dan een laagdrempelige community.

    Beetje meer openstellen voor een bredere groep dmv niet onderwerp gebonden fora (de naam BBQfacts is inderdaad onvermijdelijk), zou wel prettig zijn. Dan houd je het redactionele beleid overeind, maar creeert een forum+diggthis omgeving naast. Populairste onderwerpen uit de BBQfacts kunnen worden gerepost naar de homepage. Darn! Toch weer web2.0 ..


    8 augustus 2007 om 10:29
    Annet

    @Erik

    Heb jij een link naar de posting van Albert?


    8 augustus 2007 om 11:20
    Sébastien Willems

    De CEO van Google denkt dat web 2.0 vooral over AJAX gaat?! OMG. En ik dacht dat web 3.0 semantisch zou zijn? Die man is denk ik teveel van de cijfers en te weinig into the wereld van internet. Dat filmpje is echt geen reclame voor hem.


    8 augustus 2007 om 12:37
    evroekel

    @Annet: ik heb mijn comment even aangepast en link opgenomen.


    8 augustus 2007 om 13:06
    Gerben Mak

    @Roy: Je bent welkom om te komen luisteren op 13 september Emerce e.day (Van Nelle Ontwerpfabriek), workshop van 16.20 uur.


    9 augustus 2007 om 04:07
    Chantal Bakker

    Wat ik jammer vind aan deze video is dat er geen link wordt gelegd met Google zelf. Mijn vraag zou zijn welke invloed dit heeft op SEO.


    9 augustus 2007 om 04:09
    martinm

    @Chantal

    Goeie. Als content steeds vaker los komt van een vast domein hoe stuur je dan je SEO?

    Ik denk dat los van de SEO truukjes op je eigen website er je steeds meer monitoring moet gaan doen. Wat staat waar over je bedrijf? Welke websites hebben een hoge invloed op de SERP voor jou keyworden en hoe kan je jezelf als bedrijf op die websites profileren?

    Na het kapen van domeinnamen voor SEO doeleinde krijg je straks steeds meer het kapen van profilenames met hetzelfde doel 🙂


    9 augustus 2007 om 04:56
    media

    @Carl: uitgangspunt is inderdaad dat zoeken vinden wordt. Je geeft in je reacties alleen nog niet aan hoe dat dan zal worden gerealiseerd. Het artikel geeft daar aanvullend heel kort een antwoord op.


    13 augustus 2007 om 04:53
    Michiel

    Een maand geleden gaf ik een presentatie voor een groep collega’s over het fenomeen Web 2.0 en de mogelijkheden die ons (Hogeschool, werven buitenlandse studenten) dat biedt in de (internationale) marketing. Welgeteld één collega (van de 15) had ervaring met Web2.0-achtige toepassingen als RSS, Netvibes, iGoogle, YouTube etc… Nu vraag ik me af: is “Web 3.0” (net als Web 2.0) niet teveel iets van de nerds, de geeks, die bij willen blijven op technologisch gebied? Probeer RSS maar eens uit te leggen aan iemand die daar niets van weet…


    13 augustus 2007 om 07:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!