Voetbal moet mobiele televisie redden

10 augustus 2007, 08:52

Miljarden euro’s, ponden, marken, franken en kronen werden een paar jaar terug door telecombedrijven in Europa uitgegeven aan UMTS licenties. Telco’s die U, de klant, al een tijdje tevergeefs aan de mobiele televisie proberen te krijgen om in ieder geval nog iets terug te verdienen aan een veelal wettelijk verplichte UMTS propositie die al overbodig was voor dat deze überhaupt vermarkt kon worden. Onduidelijke tarifering, onverwacht hoge rekeningen en weinig aansprekende content proposities verder hebben telco’s en contentproviders nog geen aansluiting gevonden bij de behoefte (lees marktvraag) van de consument. Een groot aantal telecombedrijven heeft het geprobeerd met televisieaanbod over bestaande mobiele netwerken maar eigenlijk zonder echt succes.

Eerder schreef ik “mobile TV the next big thing?” maar “gewone” televisiecontent over een te duur netwerk als UMTS lijkt ‘m dus niet te worden. Met spanning kijkt de hele markt uit naar de uitrol van het Europees zo goed als gestandaardiseerde DVB-H als uitzendinfrastructuur voor mobiele apparaten naast de verdere penetratie en uitrol van nextgen netwerk HSDPA (KPN claimt 95 % dekking) waardoor mobiel breedband mogelijk wordt.

Ik geloof absoluut in een hybride oplossing waarin beide infrastructuren samen komen. Gewoon 24/7 broadcasten tegen een vast tarief via DVB-H en pay per view (on-demand) alsmede interactiviteit (return path) via 3g+ netwerken. Dat kan de ultieme oplossing bieden omdat het twee nieuwe businessmodellen samenbrengt binnen een enorm gebruikersuniversum met mogelijkheden om media cross-overs aan te brengen. Probleem is het feit dat er nog te weinig hybride toestellen leverbaar zijn waardoor KPN de introductie nog even moet uitstellen om niet in de valkuil te stappen waar het Britse British Telecom recent wel in tuimelde. Eén jaar na introductie moest BT besluiten hun met veel marketinggeld ondersteunde mobiele televisiedienst Movio te stoppen.

Het aanbod was te mager en de consument kon maar één type telefoontoestel gebruiken in combinatie het in de UK aangeboden DMB-IP netwerk van Virgin. Kansloos dus. KPN zal de overigens goed werkende DVB-H dienst mede om deze redenen pas begin 2008 introduceren maar mogelijk wacht men de nieuwe verdeling van de voetbalrechten af voor seizoen 2008-2009 als preferent startpunt. Voetbal, zo is de hoopvolle verwachting, zal een killer applicatie betekenen voor de combinatie DVB-H en HSDPA waardoor KPN zal in ieder geval bieden op dat mobiele kavel mits dat in de nieuwe tendervoorwaarden separaat mogelijk is.

In de UK lijkt men de lakmoesproef voor de KPN te doen want BskyB heeft de mobiele rechten voor de Premier League weten te bemachtigen en zal het proberen beter te doen dan Vodafone dat uitsluitend door derden geproduceerde content doorgaf. Voor ongeveer 5 euro per maand kan men beschikken over 92 live wedstrijden en alle doelpunten van wedstrijden uit het komende seizoen 2007-2008. Dat in combinatie met een rijk aanbod programma’s met tevens aandacht voor andere sporten. Het lijkt erop dat telecombedrijven zich realiseren dat voetbalcontent, mits afgespeeld op een passend beeldscherm, in potentie de redding betekend voor televisiecontent op een mobiel getuige de enorme bedragen die nu al neergeteld worden voor beeldrechten.

Even wat voorbeelden: Vodafone betaald nu al 85 miljoen euro per jaar voor de Italiaanse hoogste divisie waar enkele Italiaanse topclubs voor tientallen miljoenen euro’s zelf ook al afspraken hebben gemaakt met operators. Orange betaald 58 miljoen voor het Franse voetbal, BskyB dus 45 miljoen voor het Engelse en T-mobile 30 miljoen voor Duits voetbal. Een en ander staat nog in geen verhouding met de 12.6 miljard euro die totaal in Europa uitgegeven wordt aan voetbalrechten maar toch. In de tender van de ECV die eind dit jaar uitgegeven zal worden zal zeker een vernieuwd kavel mobiele content opgenomen worden maar in deze context zou deze dicht bij de live uitzendrechten moeten staan. Ik denk dat zulks gegeven de marketingwaarde een slordige 8 á 10 miljoen euro kan opbrengen. Dit voetbalaanbod zal naar verwachting veel impact hebben op het gebruikersmotief van een potentiële televisieklant maar ‘en passant’ ook HSDPA gebruik populariseren.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Gijsbregt

    Albert,

    Afgezien van de technische kant van het verhaal, zal voetbal in zijn eentje een medium of zelfs een kanaal op een medium in het zadel helpen? Nee. Talpa is het (nauwelijks meer) levende bewijs. Maar gewone logica leert dat sport alleen al een segmentering is. Voetbal mag dan op veel plekken in de wereld de grootste sport zijn, het is weer een verdere fragmentatie van het sportsegment. Van deze part van de contenttaart is een klein gedeelte bereid om te betalen en om gedragspatronen te veranderen. Daarom ga ik mee in je eerste paar alinea’s: TV op mobiel is voorlopig nog niet interessant.

    Internet wel: YouTube en communities voorop. Als we daar eenmaal aan gewend zijn, dan komt “goal gemist” of misschien wel “goal live” vanzelf wel.


    10 augustus 2007 om 16:57
    venturo

    Gijsbregt, Talpa is niet relevant in deze case, ander motief, andere plek, andere beleving. Sleutels, fair price, relevante content. Verplaats je in de propositie, deze combi (HSDPA)brengt ook You Tube nog dichter bij de gebruiker….even gratis als op “gewoon” internet maar wel in combinatie met premium content bijeengebracht op een apparaat.


    10 augustus 2007 om 17:05
    Gijsbregt

    Eens dat de propositie een goede is/kan zijn. Maar voetbal zal (ook) hier niet de heilige graal zijn. Tenminste: niet alleen voetbal. Je slaat per definitie al de helft van de bevolking over.


    10 augustus 2007 om 19:03
    venturo

    ben, ik denk dat succes niet zit in een grote aanpak en het over de markt heenstorten van live voetblabeelden. Zoals ik hier aangeef geloof ik in de combinatie van live beelden, doelpunten, achtergonden met vrije content. Ik bedoel eigenlijk dat het juiste (start) motief steeds ontbrak. De marketingwaarde is voor een startend dvb-h en hsdpa aanbod juist ook aanwezig. met name als je allebei kan gebruiken.


    11 augustus 2007 om 04:40
    ben

    ok en ik hoop met je mee dat alle stakeholders het nu goed oppakken opdat meer mensen het plezier mogen ervaren van mobiel tv


    11 augustus 2007 om 13:57
    venturo

    Richard, ik heb de heilige graal niet gebruikt in deze context. Dat was Gijsbregt. Voor mij is voetbal een van de aangrijppunten en een startvector voor mobiele televisie. Niets meer niets minder.


    12 augustus 2007 om 17:32
    Richard van den Boogaard

    Het was te verwachten. Benieuwd wat ze dan met de licentie op Digitenne gaan doen. Volgens mij staat in de voorwaarden dat ze per 1/1/2008 vrij zijn van de verplichting om er DVB-T omroepsignalen over heen te transporteren. M.a.w. men zou ook kunnen besluiten om het DVB-T netwerk verder te verdichten en vervolgens over dezelfde capaciteit meer zenders doorgeven in MPEG-4 via DVB-H…


    14 augustus 2007 om 18:23
    venturo

    Richard, dat lijkt mij ook het plan. Zeker in combinatie met een UMTS of ander zeer kansvol. Involving Media… maar bricks and mortar, de markt moet rijpen.


    14 augustus 2007 om 18:26
    venturo

    Richard naar mijn mening gaat het om combinaties van diensten. DVB-H(T) in combinatie met ADSL en web gerelateerde channels. Maar dan wel met 1 E(p)PG. Ik denk dat ze geen tegenwicht moeten proberen te vormen tegen kabelaars maar zich moeten focussen op delen van de markt en kabelaars raken waar ze kwetsbaar zijn. Kleine huishoudens (grote markt)en high end addicts(groeiende markt).


    14 augustus 2007 om 18:52
    Richard van den Boogaard

    Albert – Precies! High end addicts bedien je met name ook met HDTV, niet alleen mobiel, en dat kunnen ze niet leveren met Digitenne (schaarste aan frequentieruimte). Om over IPTV maar helemaal te zwijgen: dat lukt pas met een redelijke QoS als je echt FTTH hebt ipv “to the curb”. Zie daar opnieuw de logica van satelliet… een overname van Canal Digitaal zou de kabelaars echt pijn gaan doen – zeker als ze dat netwerk ook koppelen aan breedbandige retourpaden zoals DSL. Enige punt van zorg voor KPN is hoe ze het verkocht krijgen aan de NMA. Zelfs als die dwars liggen, zijn er nog volop alternatieve mogelijkheden waarbij zowel KPN als Canal Digitaal kunnen profiteren (distributiedeal, zoals KPN met Tele2 voor het voetbal).

    Maarruh … wat is een E(p)PG? (p) van personalised?


    14 augustus 2007 om 19:12
    Richard van den Boogaard

    Correctie – indien IPTV een brede acceptatie in de huishoudens wil krijgen zullen er meerdere televisies moeten kunnen worden ondersteund. Ik twijfel er niet over dat narrowstep prima in staat is om 1x een HD-signaal over xDSL te versturen. Vervolgens wordt het wel een stuk lastiger voor de rest van het huishouden om nog TV te kunnen kijken. HDTV vergt toch al snel 8-15Mbps, toch? Zeker als we het over snel bewegende content zoals voetbal hebben…


    15 augustus 2007 om 05:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!