Google experimenteert met behavioral targeting

14 augustus 2007, 11:48

Google wil persoonlijker advertenties aanbiedenIk lees net bij Emerce (via: Marie José Klaver) dat Google persoonlijke gegevens van bezoekers wil gaan gebruiken om hen ‘beter passende’ advertenties te vertonen. Bij het tonen van advertenties zal Google in de toekomst niet alleen naar de zoektermen kijken, ook het in het verleden vertoonde surf- en klikgedrag van Google-gebruikers gaat een rol spelen. Om die informatie uit het verleden te benutten, zal Google extra informatie aan cookies toevoegen. Althans, dat meldt Alex Kinnier, Group Product Manager bij Google, op de officiele Google Blog.

Het betreft in eerste instantie een experiment waarbij gebruikers expliciet moeten aangeven als ze niet mee willen doen (opt-out principe). Het is onduidelijk waar en wanneer Google dit experiment is gestart (alleen in de VS?).

Behavioural targeting, het tonen van advertenties op basis van bezoekersgedrag, staat de laatste tijd weer in de belangstelling. Bedrijven als Microsoft, Yahoo! en nu ook Google zijn volop aan het experimenteren met wat kenners zien als de toekomst van online advertising. Privacy issues en succesvolle cases houden de definitieve doorbraak nog een beetje tegen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    media

    Weet iemand trouwens of het (in Nederland) is geoorloofd om dit soort experimenten op deze manier te doen waarbij gebruikers via opt-out principe moeten aangeven als ze niet willen mee doen?


    14 augustus 2007 om 13:04
    Gino Goossens

    Zolang men er geen persoonsgegevens aanhangt is het bij mijn weten toegestaan. Klipping van TPG werkte ook met IP en PC van de gebruikers (aan mee gewerkt). Op die wijze wilde men ook advertising en DM optimaliseren. Met de wet op privacy kun je er op wachten dat er wel strikte regels zullen komen. Ik zie er zelf niet direct toekomst in aangezien ik geen content wil zien die voor mij bepaald wordt. Ik zou wel geholpen willen worden middels advertenties, of suggesties.

    Deze ontwikkelingen geven sommige personen koude rillingen. Het punt is, privacy is een illusie. Je denkt misschien dat je privacy hebt, maar de opgestelde camera`s in Nederland langs de snelwegen, in de wijken, in de centra, bij pinautomaten en de banken/creditcard maatschappijen denken daar toch heel anders over. Als je dan toch op video staat, dan kunnen we er net zogoed gebruik van maken. Als we daarvoor kiezen…


    14 augustus 2007 om 13:17
    Bob Nieme

    @Gino @Marco – betreffende privacy statements en het experimenteren daarmee.

    Het is en blijft een onderbelichte kwestie die wel van enorm belang is, zoals Gino al stelde.

    Kortom volledig mee eens.

    De vraag die mij voornamelijk bezighoud wie houdt er nu daadwerkelijk realtime toezicht op de privacy bij dit soort experimenten en sowieso in het algemeen ? Wie is die technocraat (toepasselijke woordspeling :>)die dit allemaal nog in een up to date wetgeving kan vastleggen ?

    Naast de zogenaamde “black box” waarin slimme algoritmen een statistische voorspelling gaan maken is het van belang welke data ter beschikking wordt gesteld en in relatie met elkaar wordt gebracht aan deze “black box”. Daar ligt volgens mij de privacy discussie.

    De verklaring dat de anonieme logs maar 18 maanden worden opgeslagen – een wasse neus verklaring – de log is na een aantal maanden al statistisch inferieur met de hoeveelheden data die Google opslaat. Kortom welke data wordt aangeboden aan de “black box”:

    – vertoningen (geen privacy probleem)

    – zoektermen (geen privacy probleem)

    – Clicks (geen privacy probleem)

    – Google conversion tag voor het analyseren van Adword campagnes (zeer groot probleem)

    In het laatste geval wordt deze tool van Google namelijk voorspelbaarder dan de som van expertise van de financiële beurs analisten. :>)

    Clicks in relatie met landingpage adverteerder wel een probleem en zo verder ….. want wie is op dat moment eigenaar en verantwoordelijk voor het nakomen van privacy statements in relatie tot de verzamelde data van desbetreffende bezoeker…. en wat als je Google Analytics gebruikt en er hiervoor samples worden gebruikt….enz. enz. ????

    Kortom: Des te meer realtime en statistische (eventueel samples) data wordt aangeboden aan deze “black box” hoe voorspelbaarder het karakter wordt van een dergelijke tool voor real behavior targeting.

    Ik ben benieuwd, prima onderwerp trouwens…


    14 augustus 2007 om 15:31
    Polke de Peer

    @”Het punt is, privacy is een illusie.”

    Ik denk eerder dat het een illusie is om te denken dat mensen het wel prima gaan vinden als iedereen alles van ze weet. Het lijkt me voor het weldenkende deel der natie zeker geen generatieprobleem maar gewoon een gevoelskwestie: als iedereen alles van je weet kunnen ze je daarop aanspreken (het lijkt me sterk dat iedereen zin heeft om zich te verantwoorden over alles wat hij doet); als iedereen alles van je weet, weten ze ook wanneer je waar (niet) bent en zijn je bezittingen en je verplaatsingen dus niet meer relatief veilig. Als iedereen alles van je weet wordt het onmogelijk om misstappen in de vergetelheid te doen verdwijnen, zoals je brein je foutjes wel in de tijd vervormt of laat slijten.

    Het is natuurlijk een enorme marketeersdroom om alles van iedereen te weten. Maar het zal wel een droom blijven, denk ik.

    Ik heb de toestemming die Google vraagt in elk geval uitgezet.


    14 augustus 2007 om 16:11
    Laura

    Ik vind het apart dat mensen zo’n issue maken van privacy met betrekking tot cookies en tegelijkertijd wel hun hele leven op facebook, hyves en bloggerssites hebben staan. De vraag van Rob is dus erg interessant…zou de hyves generatie ook privacy isues hebben?


    22 augustus 2007 om 11:37
    Jacco Overdulve

    Ik ben op dit moment op een zoekmachine marketing congres in San Jose, een van de vele die SES organiseert gedurende het jaar. Aangezien dit de thuis basis van Google is (erg leuk en leerzaam feest, gisteravond, op het hoofdkantoor van Google zelf) was er ook een interview met Marissa Mayer/Google’s Vice President Search Products & User Experience. De personalized search is allemaal onderdeel van post search marketing strategies en local search strategies. Hier in de States zijn er reeds een aantal bedrijven die zich helemaal richten hierop: hoe krijg je zoekers in 2e instantie wel naar je website of beter nog, wel tot conversie overgaan. Hiertoe gebruikt men de cookies om het zoekgedrag te combineren met hetgeen men weet uit hun eigen databases. Een heel verhaal, met een leuke discussie die vooral verwees naar de praktijk uit CRM, maar de presentaties staan vanaf volgende week op de site van SES: http://www.searchenginestrategies.com. In ieder geval, zo nieuw is het niet eigenlijk, alleen wordt het nu commercieel uitgedragen. En trouwens, wat kan Google met hetgeen je inricht op IGoogle? Hierin geef je immers ook je persoonlijke voorkeuren weer….


    22 augustus 2007 om 23:48
    media

    Dank voor de aanvulling Jacco et al. Stap voor stap voor het voor ons marketeer duidelijker wat de mogelijkheden en risico’s zijn van behavioural targeting. Het zijn m.i. vooral de wat oudere internetgebruikers die moeite hebben met privacy-issues. Ik denk dat, en daarbij sluit ik me aan bij Rob en Laura, dat jongeren al veel minder problemen hebben met privacy-issues gezien hun huidige online gedrag.


    23 augustus 2007 om 03:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!