RTL Voetbal, the proof of the pudding…

RTL Voetbal, the proof of the pudding…

Na weken van relatieve onzekerheid barst komend weekeinde toch het vaderlandse voetbal los bij RTL Nederland. Met man en macht wordt bij producent Eyeworks en RTL Nederland gewerkt aan de eerste uitzendingen van RTL Voetbal op vrijdag- zaterdag- en vooral zondagavond welke absoluut perfect moeten zijn. RTL zal niet de fout maken om de zeker zondagavond massaal voor de buis aanwezige voetbalklant bij de eerste de beste ‘grote’ uitzending tegen de haren in te strijken. De verwachtingen zijn hooggespannen en als de ruim 600 duizend kijkers van vorige week zondag voor de Voorbeschouwing als indicatie mogen dienen kan er zo maar 2.5 miljoen op de kijkerteller komen te staan. Mocht men er in slagen om van acquit af aan de gunst van de voetbalkijker te winnen dan zal RTL 4 de zondagavond niet meer uit handen geven en zijn ongekende marktaandelen van wellicht meer dan 20% (6+, 18.00 tot 24.00 uur) mogelijk. 

Grote belangen dus voor RTL Nederland dat niets aan het toeval overlaat. Nog los van het feit dat ik persoonlijk presentator Wilfred Genee erg hoog heb zitten is de voorlopige keuze voor Humberto Tan als anchorman voor de belangrijke zondagavonduitzending een logische. De talentvolle Genee wordt op dit moment nog te veel geassocieerd met het weinig populaire Tien en moet op herhaling bij het aardige praatprogramma Voetbal Insite. RTL Voetbal moet warmte uitstralen, vriendjes worden met de kijker en vanaf dag 1 waardering oogsten voor alle uitzendingen. De sympathieker geachte Humberto Tan en Jan Joost van Gangelen zullen daar naar verwachting aan bijdragen. Alleen dan kan RTL Nederland een voetbalklimaat creëren waarin de peperdure samenvattingen tot hun recht komen.

Voor RTL Nederland de uitdaging om het nieuwe benchmark voor voetbalcontent te worden en een progressieve indexering te winnen op de reclameopbrengsten rondom de uitzendingen zodat men wat kan terugverdienen op de voetbaluitzendrechten uit de eredivisie die inclusief productie toch zo’n slordige 60 miljoen euro per seizoen kosten. Met de nieuwe eredivisietender voor de deur zal RTL Nederland de eerste helft van dit voetbalseizoen gebruiken om de exploitatiemogelijkheden te verkennen wil men überhaupt zelf nog een bieding overwegen. Anyway, RTL Nederland heeft een hoop verwachtingwekkende woorden over Het Voetbal gesproken maar zoals de Britten zeggen ‘the proof of the pudding is in the eating of it’


Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Ik denk dat de verwachtingen bij RTL toch iets minder hooggespannen zullen zijn dan bij Talpa. Toen stond op de meetlat "NOS", nu zeggen mensen "als het maar beter is dan bij Talpa". Het zal niet snel afgebrand worden, of het resultaat moet wel érg slecht uitvallen. Desondanks is de eerste indruk inderdaad van enorm belang. Adverteerders zullen de reacties op forums, weblogs e.d. met haviksogen volgen.

    geplaatst op
  • Henkie, minder hooggespannen? Juist niet, RTL moet het huidige nog immer bij de consument levende benchmark Studio Sport gaan benaderen. Daar waar Talpa wat nieuws kon doen moet RTL afrekenen met oude waarden in de perceptie van een zeer kritische voetbalkijker....

    geplaatst op
  • Ik vraag me alleen af in hoeverre 'dewedstrijden.tv' blijft bestaan. Alle filmpjes van bijvoorbeeld persconferenties (mede dank zij Van Gaal) waren geweldig en ik hoop echt dat RTL gaat snappen dat het internet iets extra's kan toevoegen!
    Alleen Idols heeft in mijn optiek bij RTL een aanvulling op internet gekregen maar ik kreeg sterk het vermoeden dat dat alleen was om extra inkomsten te genereren (smsjes voor Idols kandidaten of betalen voor het bekijken van audities).

    geplaatst op
  • Boudewijn, ik deel je gereserveerde mening maar ik denk dat de Mol wel wat zaken bedongen heeft ten aanzien van crossovers naar andere media. Ik denk dat dergelijke content straks ook gewoon te zien is op het platform van RTL.

    geplaatst op
  • Als RTL verstandig was, zouden ze ook het online voetbalplatform dewedstrijden.tv overnemen. Maar in de huidige vorm gaat het niet mee, ben ik bang. uit de online inboedel van Tien blijft alleen de site van de Gouden Kooi online.

    geplaatst op
  • De reacties lijken lauw:

    http://forum.fok.nl/topic/1065163/6/50

    Prima uitzending.


    Niks meer dan Tien deed. Ze kunnen nu alleen nog wat meer interviewtjes laten zien en wat lullen er omheen. Dat gaat niet meer als ze er 6 moeten laten zien.


    Complimenten dat ze eindelijk begrijpen dat de toppers in het begin horen. Hoewel ik nog steeds van mening ben dat Ajax niet als 3e hoeft, (op z'n minst 2e) maar ik kan er prima mee leven. Hulde
    Dat compenseert het irritante reclameblok na élke wedstrijd een beetje..


    Vindt het niet veel verschillen met talpa.


    Zelfde makers ook.
    Gewoon een redelijke uitzending.


    Opzich niet veel anders dan De Wedstrijden. Al hoop ik wel dat ze er geen gewoonte van maken Sparta op het eind te programmeren


    Eigenlijk was het gewoon precies hetzelfde als de wedstrijden op talpa
    Verschil wat ik zag is

    - geen interview met supporter vooraf ( verbetering of niet, heb me er nooit aan gestoord. Maakt mij weinig uit dat het eruit is)
    - Na ELKE wedstrijd reclame, was eerst niet zo
    - Ze beginnen echt eerst met alle topclubs, maarja waren ook vandaag 3 van de 4 wedstrijden met topclubs.
    - Het gesprekje tussendoor is weer teruggekomen, waar veel mensen juist een hekel aan hadden. Ik vond en vind dit altijd wel leuk opzich .


    Over RTL iets minder gelul en reclame mag wel , verder is het niet zo heel veel veranderd alleen de indeling , die had wel anders mogen zijn , maar ja we wisten dat RTL dit ging veranderen.


    rtl beloofde om de reclameblokken te verkorten. Ja dat hebben ze inderdaad gedaan. Hebben er echter niet bij vermeldt dat ze gewoon opgesplitst worden. Stelletje oplichters!!


    nu al beter dan talpa


    Weinig nieuws onder de zon
    Gezeik van Umberto Tan en Jan van Halst begon me we te vervelen


    Tis gewoon bagger. Tan is emotieloos, Jan van Halst de grootste drek, teveel gepraat in de uitzending, lelijke tune enzovoorts. Emotieloze commentatoren. Uitzending begon te laat. Bagger, bagger, bagger. Het is triest gesteld met het voetbal in Nederland.
    Ik zeg: Jack van Gelder als presentator en zet Johan Derksen ernaast met snel commentaar en een sigaar. En dan iets minder gelul.


    Tien was echt beter. Totaal geen chemie tussen Tan en Van Halst. Tan zit er ook nog veels te ongemakkelijk bij. Onwennig bijna. Analyses tussendoor bij elke wedstrijd gaat ook nergens over.
    Ik ben er nog niet echt kapot van .


    Hoe dan ook, duidelijk is dat Talpa wel degelijk de huidige benchmark is. RTL heeft het dus veel en veel makkelijker dan Talpa. Zelfde show alsdus het publiek, maar de schouderophalende opmerkingen staat in geen enkele verhouding tot de orkaan aan kritiek die Talpa over zich heen kreeg.

    geplaatst op
  • De cijfers zijn inmiddels bekend. RTL scoort licht beter dan Talpa destijds bij de eerste uitzending. Zegt nog weinig.

    geplaatst op
  • Cijfermatig niet wel als je de omgevingsfactoren zoals sentiment en zo meeneemt. Wat wel aardg is om het resultaat van het voetbal op 1800 2400 (6+) bekijkt, 20,3% marktaandeel :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.