Sociale televisie is de toekomst
De toekomst van de tv is sociale tv! (eerste zin door Erwin Blom gecreëerd tijdens een skype/twitter sessie). 10 jaar geleden was TV kijken nog een echte sociale activiteit. Mensen keken samen naar hetzelfde programma in de huiskamer en de volgende dag werd er dan over gesproken. In 1995 keek bijvoorbeeld een derde van de bevolking in Engeland 200 dagen per jaar naar hetzelfde programma. Nu gebeurt dat nog maar 10 keer. De meeste gezinnen hebben meerdere televisies in huis, er zijn veel meer kanalen en hard disk recorders worden populair zodat mensen kijken wat ze willen wanneer ze willen. Internet is nu gemiddeld 1.5 uur per dag maar de helft van de bevolking besteed er al meer tijd aan dan aan televisie.
Maar via internet maakt ‘social tv’ weer een comeback. Via een aantal online tools is het samen kijken naar televisie weer leuk aan het worden. Maar dan niet meer binnen de familie maar met je vrienden op internet.
In een vorige kolom vertelde ik over Twitter waar tijdens programma’s zoals Pinkpop, Dragon’s Den en het komende weekend tijdens het Lowlands festival honderden mensen intensief met elkaar aan het chatten zijn tijdens het kijken van het programma.
Dit samen kijken en bediscussieren is ook een belangrijke feature van www.joost.com een startup van de Skype en Kazaa makers die in Leiden probeert officieel hoge kwaliteit tv materiaal via internet uit te zenden en erg veel publiciteit heeft gekregen. Zij werken samen grote TV kanalen in deUSA. Je kunt als gebruiker samen chatten rondom een kanaal.
Maar nog leuker is het voor kleine groepen om samen live televisie te maken. Het begon met de dienst www.ustream.tv waarmee je, als je een webcam hebt plus een internet verbinding zonder moeite een eigen live televisie kanaal kan maken. Heel handig als je een evenement gewoon live wil uitzenden of iets wilde laten zien aan je vrienden. Het aardige van die startups is dat het ook nog gratis is en op een willekeurig moment zijn er bijustream.tv honderden shows live en het publiek participeert met een chat.
Vervolgens heb ik gewerkt met www.mogulus.com daar krijg je een complete televisie studio tot je beschikking om je eigen live kanaal te maken. Je kunt meerdere camera’s mixen, video filmpjes van Youtube of van jezelf vinden er er tussendoorinserten, mooie reclames via special effects toevoegen en andere programma makers in de uitzending de camera en microfoon geven. Dit alles met een prachtige kwaliteit en zonder een programma te installeren op je PC. Ik heb op http://vincenteverts.blogspot.com mijn eigen televisie kanaal gemaakt. Programma makers uit de TV wereld, zoals Erwin Blom van de VPRO vinden het ongelofelijk hoe je via een website in een webbrowser zo’n kwaliteit kan produceren.
Maar de laatste hype is www.operator11.com waar duizenden mensen tesamen komen om televisie te maken. Een gebruiker kan simpel een show starten rond een onderwerp, zijn of haar vrienden uitnodigen. Dan kun je als een professionele talkshow host switchen tussen alle belangstellenden. Kijkers kunnen om het woord vragen, zelf leuke video’sinserten en chatten; een Operator 11 meekijken show is hard werken en een intensieve ervaring. De shows hebben totaal verschillende onderwerpen, sommigen maken muziek samen, anderen praten over nieuws of filosoferen over de zin van het leven. Meestal kijken tussen de 1 en honderden gebruikers maar vooral de lol die mensen erin hebben en het intens persoonlijke maakt het aantrekkelijk.
Deze zomer besloten een aantal mensen een alternatieve Zomergasten te organiseren onder de naam Zomaargasten waar zeer mooie programma’s werden gemaakt met als emotioneel hoogtepunt het verhaal van Ria die een programma maakte over de school van Bovensmilde; hoe ze als 11 jarig meisje met haar klas gekaapt werd door Molukkers en hoe ze dit tientallen jaren later nog steeds aan het verwerken is. Ze vertelde haar verhaal en haalde allerlei filmpjes en interviews over die tijd erbij. Vooral haar persoonlijke betrokkenheid en de discussie met de kijkers maakten het bijzonder ontroerende televisie.
Video op internet is nu al 70% van het internet verkeer en het groeit zo onvoorstelbaar snel dat de ISP’s waarschuwen dat ze miljarden moeten investeren om dit bij te houden en zelfs het willen gaan beperken.
In de nabije (en wat bedoel ik met dat woord 🙂 toekomst zal mijn televisie avond bestaan uit het bekijken van traditionele programma’s zoals live voetbal, een mooie aflevering van 24 die ik vol spanning afwacht, maar vooral ook met persoonlijke televisie zoals beelden van mijn neefjes die weer iets gemaakt hebben voor de familie, ikzelf die met 4 vrienden de hightech wereld in perspectief zet voor de liefhebbers en tientallen andere programma’s gemaakt door experts, vrienden en kennissen waar ik met enthousiasme naar ga kijken en aan ga meewerken. De toekomst van TV wordt sociale televisie.
Knap van je. Hoe je dit hele verhaal hebt kunnen schrijven, zonder ook maar één maal het woordje ‘narrowcasting’ te gebruiken 😉
Ik denk dat je een heel goed beeld van de bijzonder nabije toekomst hebt geschetst, Vincent. Van het hele spectrum tussen broadcasting en video on demand zal het daar tussenin liggende narrowcasting de grootste aandacht krijgen. En dan inderdaad in de sociale vorm: kleine groepjes mensen gaan samen televisie maken, voor kleine groepjes publiek.
Ik ben benieuwd hoe VPRO’s Erwin Blom deze toekomst met zijn omroep gaat invullen en ondersteunen. Als je naar ’t bereik en de diepgang van de VPRO programma’s kijkt, kun je nú al haast van narrowcasting spreken. En live muziekevenementen worden door de VPRO met chats enzo al online sociaal gemaakt. De stap naar social narrowcasting – met een (deels) door de VPRO-leden ingevulde programmering – is zo gezet. Toch? 😉
What’s new? Maar heldere tekst en interessant. Kijk ook even in deze ontwikkelingen naar de BBC die ver voorop lopen in TV 2.0 en een stapje verder gaan: regie on demand. Kijkers bepalen het verloop van de bezigheden van internetcelebrities, gewone mensen die zichzelf via YouTube of MySpace in de spotlights hebben gezet, en vervolgens worden geregisseerd vanuit het perspectief van de kijker. Ben even de naam van het digitale TV programma kwijt, anyone?
Vincent, ik zie je telkens het woord “kolom” gebruiken waar je volgens mij “column” bedoelt. Of heb ik het verkeerd?
? Gister avond met vrienden naar voetbal zitten kijken… dan is het dus geen toekomst meer..
IRL heeft gewoon een comeback!
kjeld, je snapt er niks van..
@Peppy
Misschien was het cynisch? 😉
@Bas Tv wordt misschien wel passief bekeken, alleen vroeger wist je de volgende dag bij de koffie-automaat dat iedereen hetzelfde had gezien. En dat is nu niet meer het geval met YouTube, HDRecorders, etc. En de behoefte om met elkaar over een programma te praten bestaat nog wel. Ergo: er is behoefte aan interactie. En Vincent schetst de mogelijkheden met de hedendaagse techniek.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!