Welke webwidgets zijn nu echt succesvol?
Webwidgets, kleine zelfstandige webapplicaties die we via desktop of websites kunnen oproepen, zijn niet nieuw. Carl Mangold schreef er al over in 2005 toen Apple kwam met de Google Maps Widget. Toen in de zomer van 2005 Konfabulator werd overgenomen door Yahoo! ging het snel met de widgets. Eind 2006 kwam Wouter Broekhof met een uitstekend artikel over hoe widgets je bekendheid en sales kunnen verbeteren. Het meest recente voorbeeld van de toepassing van widgets is van vorige week toen de online community Wuzzon kwam met een widget waarmee leden hun wuzzon-shop voor ringtones en wallpapers op een eigen website of profiel kunnen plaatsen.
Deze week las ik een artikel over succesvolle widgets van Tim Besselink. In het artikel gaat hij heel kort in op de succesfactoren van een webwidget als marketinginstrument. Ter inspiratie verwijst hij daarbij naar Snipperoo Widget Directory voor ruim 2.000 voorbeelden van widgets in meer dan 40 categorieen. Helaas geen voorbeelden van echt succesvolle webwidgets. Ook in de reacties op Frankwatching geen succesverhalen. Wellicht kunnen we helpen dus bij deze de vraag: welke webwidgets zijn nu echt succesvol?
Dank voor de link Ruben, da’s inderdaad een fraaie lijst!
Weet je ook welke daarvan commercieel een succes zijn? Kan me voorstellen dat je met Picture Frame en iTunes Companion ook commercieel iets kunt. De overige widgets zijn vooral handig.
@Robert: inderdaad toeval!
@Gerben: en op welke manier zijn deze commercieel succesvol?
Bij mij is de calculator widget het meest gebruikte, daarna de vertaler en daarna de omrekenmachine
Op een Apple natuurlijk
Mij lijkt de Embed-code van Youtube wel de meest succesvolle Widget van nu.
Simpel stukje code, niet eens uniek, en je kan discussiëren als het wel een echte widget is, maar het heeft de populariteit van Youtube grotendeels bepaald.
Naar aanleiding van het prachtige weer deze zomer heb ik een buienradar gadget in mijn Vista balk staan. Ik kijk er graag even naar voordat ik de deur uitga, want dan je kunt wel een redelijk voorspelling doen aan de hand hiervan.
Ik gebruik dus nu bijna dagelijks hun dienst. Ik ga echter nooit meer naar hun website. Positief?
Dat is natuurlijk maar hoe je het bekijkt 😉
@Jasper: als je (als bedrijf) alleen als uitgangspunt hebt dat mensen de content op jouw site moeten vinden, dan is het niet positief. Maar het lijkt mij een verouderde gedachte. Juist met de opkomst van sociale websites (voor het gemak maar de noemer waaronder ik sociale netwerksites, sociale nieuwssites, sociale bookmarkingsites etc schaar) moet de content van websites worden losgeknipt in widgets om zich (evt viraal) in deze nieuwe omgevingen te nestelen. Het web wordt wat dat betreft steeds gefragmenteerder. Vraag, mooie ronde beweging, is hoe je dat via de widget zou kunnen laten renderen als nu je businessmodel nog stoelt op eyeballs op een site die reclameuitingen bekijken.
ekskuus voor de Spelvouten, graag corrigeren
Zullen we het een andere keer over Mobile webwidgets hebben? 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!