iFashion: virtueel kleren passen en bestellen

30 augustus 2007, 05:32

Op zijn blog ‘Communities dominate brands’ geeft Tomi Ahonen ons regelmatig een kijkje in zijn pas uitgekomen boek ‘Digital Korea’. Gisteren trok het bericht over de Zuid-Koreaanse site iFashion mijn aandacht.

iFashion is een virtuele kledingwinkel van het Shinsegae warenhuis. Op de iFashion-site kan je een avatar aanmaken met je precieze maten en afmeting waarna je online kleding kunt passen en op maat kunt bestellen. En niet alleen dat, de precieze afmetingen van je avatar kunnen opgeslagen worden op een persoonlijke kaart die in de toekomst gebruikt kan worden als standaard om kleding te bestellen met bv de mobiele telefoon en de computer. “We hope our technology will revolutionise the global online retail market through digital clothes,” meldde Park Chang Kyu, directeur van het iFashion Clothing Technology Centre van de Konkuk Universiteit. “Other existing online clothing retailers worldwide are competing with brands, marketing, and design. But what we have done is create a whole new different ball game; no one in the world has this technology yet.” In November zal ook FnC Kolon, een groot Zuid_Koreaans kleding- en sportketen, zijn eigen iFashion-site openen.

Na jarenlang bij de rijksoverheid gewerkt te hebben, ben ik nu werkzaam als zelfstandig adviseur (AmaZingg) en adviseer ik over web 2.0 ontwikkelingen. De focus van AmaZingg ligt vooral op het gebruik van het web en virtuele werelden door politieke, educatieve en charitatieve/nfp-instellingen. Zo blog ik op ecritures.nl uitgebreid over het gebruik van digitale media in de Amerikaanse presidentscampagne en op amazingg.nl over Second Life. Verder schrijf ik regelmatig artikelen voor zeer diverse bladen als Fonsenwerving, Tennis, Uitvaart ed over webontwikkelingen.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Paul van Veenendaal

    Ben erg benieuwd. Heb ’t boek 19 augustus bij Amazon.com besteld. Delivery estimate: September 21, 2007 – October 5, 2007 ;-(


    30 augustus 2007 om 06:40
    Marco Bouman

    Hai Danielle, als deze technologie goed werkt… dan kan het nog wel eens rustig worden in de winkelstraat. De potentie voor online kleding ‘passen’ en kopen is volgens mij zeer groot. Welke retailwinkels worden eigenlijk niet geraakt door de online benadering?


    30 augustus 2007 om 06:57
    Le Preinz

    Mijn Koreaans is niet zo sterk en ik loop bijgevolg nogal verloren op de site.


    30 augustus 2007 om 07:08
    Raimo

    Tomi T Ahonen is op 24 september spreker op Mobile Monday:(www.mobilemonday.nl)

    Ik heb begrepen dat hij enkele exemplaren van zijn boek meeneemt..


    30 augustus 2007 om 14:46
    Jon

    Jammer dat de site nog alleen in het Koreaans is. Toch wellicht handig voor orientatie. En speciale kleding?


    6 september 2007 om 08:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!