Mobiele feiten en trends

30 augustus 2007, 09:55

Mobiele telefonie volledig ingeburgerdHet is één en al mobiel dat de klok slaat deze week. Zondag gaf Mark de Bruin al een statusupdate van Location Based Services. Op maandag werd bekend dat Google Nederland is gestart met een proef voor mobiele AdSense en gisteren deed Raimo van der Klein verslag van Nokia’s persconferentie in Londen waar het een aantal nieuwe produkten en diensten presenteerde.

Maar er was deze week nog veel meer mobiel nieuws.

Dataverkeer grootste groeier mobiele operators

Zowel Emerce als Planet verwijzen naar het meest recente kwartaalrapport van Telecompaper waarin de groei van de Nederlandse mobiele markt in kaart is gebracht.

De onderzoekers verwachten dat er eind 2007 naar schatting 18,4 miljoen SIM-kaarten actief zullen zijn in Nederland. De mobiele aanbieders zagen hun gezamelijke omzet over het tweede kwartaal met 7,5 procent groeien tot 1,6 miljard euro. Ruim 18 procent van de omzet is afkomstig uit data- en sms-verkeer. Deze laatste groeide in een jaar tijd met 27,2 procent tot 306 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2007. Alle vier mobiele netaanbieders zagen hun omzet toenemen, maar Vodafone (marktaandeel 27,5 procent) en T-Mobile (17,7 procent) meer dan gemiddeld. Hun marktaandelen stegen, die van KPN (46,6 procent) en Orange (7,9 procent) daalden.

Acceptatie mobiel adverteren laag

Ondanks de significante groei in mobiel dataverkeer, zijn de verwachtingen voor mobiel adverteren gematigd. Zo publiceerde Telecompaper gisteren het onderzoeksrapport Limited revenue opportunities for mobile TV and mobile advertising. Op basis van online interviews onder 631 respondenten van 18 jaar en ouder komen de onderzoekers tot de conclusie dat op dit moment de commerciele mogelijkheden voor mobiele TV en mobiel adverteren beperkt zijn.

Evenals Peter Wiegman geloof ik eerlijk gezegd ook niet dat we straks massaal tv kijken via ons mobieltje. Adverteren op mobiel zal zeker toenemen maar nog meer dan op internet zal dit gebaseerd moeten zijn op opt-in en relevantie.

Explosieve groei verwacht voor mobiel entertainment

De verwachtingen voor mobiel entertainment daarentegen zijn hoog gespannen. Eerder deze week verwees Danny Lein van MobileWeb.be (zie ook de gelijknamige weblog) op Digimedia.be naar een recent onderzoek van Informa Telecoms & Media zal de markt van Mobiel Entertainment wereldwijd meer dan verdubbelen in de komende 5 jaar met een verwachte omzet van 38 miljard dollar in 2011.

Dit sluit ook aan op de nieuwe ontwikkelingen bij Nokia op het gebied van games en muziek.

Voorlopig geen doorbraak mobiel internet?

Eind vorig jaar stelde ik de vraag of 2007 het jaar van mobiel internet zou worden. Naast mijn zakelijke betrokkenheid bij een platform als mobielbreedband.nl, ben ik de laatste tijd ook privé steeds meer bezig met mobiel internet. Zo heb ik me tijdens de vakantie in Finland nog prima vermaakt met Twitter als mobiele reisagent. En alhoewel ik wel op de hoogte was van de excessieve tarieven voor mobiel internet in het buitenland, schrok ik toch behoorlijk van de telefoonrekening. En zolang gebruikers dit soort rekeningen ontvangen van hun provider zal de definitieve doorbraak van mobiel internet (helaas) nog wel even op zich laten wachten.

Welke mobiele feiten en trends die de afgelopen periode in het nieuws zijn geweest heb ik gemist?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Raimo

    @Marco de twee grootste krachten in mobiel worden Nokia en Google. Second tier: Yahoo, Microsoft en Apple


    30 augustus 2007 om 18:10
    Vincent Leenders

    @Marco: nee, location based datingservices zijn geen echte trend, maar de ervaring leert dat bij de opkomst van nieuwe media(-vormen) juist dit type diensten een versnelling van de acceptatie en doorbraak betekent. Ik zou niet zo zeer spreken over social networks op mobiel, maar meer over de toevoeging van mobiele toepassingen/-voegingen aan of binnen social networks.


    31 augustus 2007 om 04:33
    Bart Schrooten

    Relevantie!

    Acceptatie van mobiel adverteren is voornamelijk afhankelijk van relevantie. Dit zien we bij onze klanten in de UK en Duitsland. Succes van mobiel adverteren is makkelijk te meten met door-klik % en uiteindelijk het verkoop %. Als je bijvoorbeeld de verkoop van mobiele content door targeted marketing met 100% ziet verbeteren, dan is dit een goede graadmeter waar we heen moeten..

    Groeten,

    Bart


    31 augustus 2007 om 09:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!