Philips in 3DTV maar wie doet er mee?

3 september 2007, 18:52

Philips in 3DTV maar wie doet er mee?Onze nationale elektronicatrots Philips heeft na jaren van research een nieuw type beeldscherm in ontwikkeling welke driedimensionale beelden toont die zonder het bij de Aziatische concurrentie gebruikelijke speciale oculair waargenomen kunnen worden. Op een aantal locaties in Nederland zoals de Efteling (sprookje!) en Holland Casino (gokje!) heeft men dergelijke monitoren al in proefgebruik. Vele hele fraaie Philips vindingen konden nooit het consumentenstadium bereiken en ook deze op zich prachtige innovatie kon het wel eens heel moeilijk krijgen ook al zou het in dit geval wel in de schappen van de elektronica-retailer geraken.

Een sterk “Video 2000” gevoel maakt zich van mij meester als ik deze intrigerende ontwikkeling aanschouw. De Video 2000 van Philips was jaren terug absoluut het beste videosysteem maar de Eindhovenaren vergaten de gunst van content-eigenaren en de concurrentie te winnen voor hun systeem. Het werd uiteindelijk het ook door Sony onderschatte VHS systeem van de relatief kleine elektronica speler JVC…

Philips denkt deze 3D-televisie binnen enkele jaren op de consumentenmarkt te kunnen aanbieden. Men begon vijftien jaar terug al aan de ontwikkeling van 3D-schermen en investeerde tientallen miljoenen euro’s in de onderliggende technologie. De divisie 3D-Solutions van Philips ‘stretched’ HD(high definition) technologie door de nuances van verschillende perspectieven mogelijk te maken waardoor er 3D beeld ontstaat. Het bedrijf hoopt(!) dat tv- en filmproducenten op termijn registraties gaan doen met Philips’ 3D-technologie. En daar zit ‘m meteen de crux voor het welslagen van dit ambitieuze 3D-plan, de beschikbaarheid van content en vooral de uniformering van de markt voor beeldschermen.

Wil Philips deze overigens fraaie H3DTV tot een commercieel succes maken zal men niet alleen met contentsyndicaten moeten samenwerken maar ook dominante collegae als Sony (ook erkend contentboer), Matsushita en Samsung aan zich weten te binden. Bovendien zou men bijvoorbeeld met internationale sportfederaties om de tafel moeten gaan om nadere voorwaarden voor 3D-registratie te bespreken. H3D productie betekend zeker voor deze markt evidente meerwaarde met als logisch gevolg een extra 3D kaveltje in de vermarkting van de hele belangrijke sportrechten. Syndication rules…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Jasper Kusters

    De oplossing is simpel: richt je op gamers. Gamers zijn bereid om veel geld uit te geven aan hun apparatuur om lekker op te gamen. Bij de volgende generatie consoles moet philips er gewoon voor zorgen dat minimaal een van de fabrikanten (sony, microsoft of nintendo) hun 3D-schermen ondersteunt.

    Dan hangt er dus een scherm in huis en zal men ook meer 3D content willen. Een goed voorbeeld hiervan is de stijgende verkoop van blurayschijfjes door de PlayStation 3.


    3 september 2007 om 20:33
    ronaldtervoert

    @albert: Het bedrijf hoopt(!) dat tv- en filmproducenten op termijn registraties gaan doen met Philips’ 3D-technologie.

    Dat kan nog lang duren voordat een producent uit zichzelf hier aan gaat meedoen. Breedbeeld heeft er al zo’n 8 jaar overgedaan, terwijl deze manier van opnemen slechts een knopje omzetten was. Zolang deze 3d-techniek geen besparingen met zich meebrengt, of andere vorm van financieel voordeel, zal het weinig producenten kunnen bekoren. Ik neem aan dat er met speciale camera’s moet worden gefilmd? Doet me denken aan HD-technologie. Waar het NOB jaren mee experimenteerden, tot bloedens aan toe. Zie vandaag de dag het resultaat. Bijna niets wordt HD uitgezonden. Lange adem, zucht 😉


    4 september 2007 om 05:50
    Kermit

    Ik heb enkele jaren geleden hier al eens iets van gehoord, ik dacht dat ze toen zeiden dat er met meerdere camera’s tegelijk moet worden opgenomen, dus het zal zeker duurder uitvallen om op te nemen.


    4 september 2007 om 08:05
    Fred Karpet

    Vorig jaar heb ik het genoegen gehad om tijdens een event te mogen experimenteren met 3D-schermen. Op de schermen draaide een corporate presentatie, uiteraard in 3D, en ik moet zeggen dat we hier redelijk wat bekijks mee hadden. Mensen bleven staan, kijken, kwamen speciaal nog een keer terug, etc.

    Of 3D-schermen ook in de huiskamer terecht zullen komen? Niet als vervanging voor onze breedbeeld/plasma/lcd-tv, want daarvoor is de huidige generatie 3D-schermen m.i. niet geschikt. Beeld wordt super weergegeven, maar tekst (bijv: ondertiteling) is gewoon beroerd slecht te lezen.

    Wel zie ik, net als Jasper hierboven, een rol weggelegd voor de gamingindustrie, maar op welke termijn…? De tijd zal het ons leren.


    4 september 2007 om 09:11
    Cor

    Leuk stukje maar betekent is helaas wel met een “t”…


    4 september 2007 om 09:32
    Joris Veldboer

    Binnen ons bedrijf hebben wij ontzettend veel plezier om vele animaties voor dit scherm te produceren. De mogelijkheden blijven ons verbazen en alleen maar enthausiaste eindgebruikers. Schept een hoop plezier in het werk. Daarnaast hebben onze designers al menig spelletje gespeeld op dit scherm!


    4 september 2007 om 10:04
    Jack Benard

    Een mooi stukje techniek, het scherm is er overigens in 42 inch en 20 inch.

    Het 20″ display zal afhankelijk van de prijsontwikkeling heel interessant worden voor met name gamers.

    In de gameindustrie gaat momenteel al meer geld om dan in de filmindustrie.


    4 september 2007 om 12:56
    Pat

    De Nederlandse omroepen zullen nog niet meteen op de kar springen geloof me. De Vlaamse openbare omroep maakt de laatste 6 jaar enkel nog programma’s in breedbeeld en zend al zolang het journaal in breedbeeld uit. Ik geniet al 12 jaar van een fantastische breedbeeld-tv van Philips (toen de duurste op de markt) die nog steeds perfect werkt en ’t is toch ongelooflijk dat ondanks dit Nederlandse topmerk het journaal van de NOS nog steeds niet in breedbeeld is… ja binnenkort maar dat wil dus zeggen dat tegen dan bijna iedereen een platte lcd of plasma in huis heeft en ze de 13 jaar dat er traditionele breedbeeld-tv’s op de markt waren de Nederlanders hun eigen journaal en nog heel veel andere programma’s niet in breedbeeld konden bekijken. Stel je voor dat net kleuren-televisie was uitgevonden en men 13 jaar zou moeten wachten om in kleur naar programma’s te kijken, hetzelfde zou gebeuren als er 3D-tv’s op de markt komen. Je kan hem dan wel kopen maar je zal nog steeds geen programma’s hebben op de Nederlandse tv, tenminste niet voor 2020! De tijd dat Vlamingen massaal naar de Nederlandse televisieprogramma’s keken is al 15 jaar achter de rug en dat is omdat Nederland achter loopt terwijl ze trots mogen zijn op zowat het grootste electronicaconcern ter wereld!


    4 september 2007 om 15:53
    pieterjan

    leuk pavlovstukje over standaarden. Maar alle h3dtv tv’s werken gewoon met opengl, een hele stabiele 3d-standaard in medische wereld, entertainment en gamesindustrie. Gaat dus nergens over. De standaarden zijn er al lang.


    5 september 2007 om 10:21
    Albert Treur

    Pieter Jan, Pavlov? Standaarden? Ik heb over syndicatie, schaal en alianties….


    5 september 2007 om 10:28
    venturo

    David toen zou ie er komen en afgelopen week hebben ze ‘m werkend getoond. wellicht een vorm voortschrijdend nieuws? maar daar ging het in dit opinierende stukje niet om….


    5 september 2007 om 20:04
    David de Jong

    Kan me herinneren dit eerder werkend te hebben gezien met eigen ogen ergens bij een of andere presentatie…(niet op de IBC)

    Snap dat je stukje niet over het feit of het er is gaat maar je stuk is wel nav die in jouw optiek ‘actuele’ ontwikkeling geschreven…

    Maar goed we hebben eerst nog de HDTV te ontwikkelen. LCD HDTV 1080p (Full HD) 100 Hz moet ook verkocht worden..Zal mij benieuwen wanneer 3DTV voor aanvaardbare prijzen zoals nu met LCD HDTV 1080p beginnend is het geval zal zijn…


    7 september 2007 om 18:36
    venturo

    David de hardware is NU actueel en op een aantal plekken te (zie posting) bekijken. Wederom, daar ging het hier nu niet om.


    7 september 2007 om 18:54
    John

    Wij werken al 2 jaar met veel plezier met het Philips 3D Display.

    Natuurlijk moet er nog wel het één en ander aan het display verbeterd worden, wat op zich logisch is aangezien het een techniek is die nog niet eerder gebruikt is. Ook zal het nog wel even op zich laten wachten eer het in je huiskamer hangt, ben er wel van overtuigd dat dat gaat gebeuren!

    Gelukkig zijn er genoeg bedrijven die de toegevoegde waarde zien om het te gebruiken voor bijv. bedrijf en productpresentaties. Ik kan dit baseren op het aantal klanten die wij hebben o.a. Shell, Microsoft, ABN AMRO, Ordina, Pepsi en nog tientallen andere, en die lijst groeit gestaag naarmate het Philips Display getoond wordt op diverse evenementen en vaste plek krijgt op bijvoorbeeld locaties zoals de Efteling en Holland Casino waar die schermen nu permanent hangen. De interesse zal op die manier ook gaan groeien bij de consumentenmarkt.

    Daar komt bij dat Bijv. een Dreamworks vanaf 2009 hun films in 3D gaan maken, weliswaar stereoscopie maar dat zal er wel voor zorgen dat het grote publiek steeds meer voor de beleving gaat en daar is 3D bij uitstek geschikt voor!!

    Gezien de grote belangstelling op de IBC voor de Philips WoWzone (een 3D videowall van 9 schermen) zie ik een mooie toekomst voor het 3D display.

    P.s: kostprijs Philips 3D Display komt op dit moment rond de 10.000,- 2 jaar geleden was dat nog 15.000,-


    11 september 2007 om 10:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!