NVM kiest eieren voor zijn geld
[blockquote]“Esprit gaat ook niet rokjes van de Hennes & Mauritz verkopen omdat de klant dan meer keuze zou hebben.”[/blockquote]
Z24.nl noteerde twee maand geleden bovenstaande uitspraak van NVM-voorzitter Ger Hukker als reactie op het argument dat concurrenten als Jaap.nl en zoekallehuizen de markt transparanter maken. Voor zover mij bekend verkoopt Esprit op dit moment nog steeds geen rokjes van Hennes & Mauritz, maar NVM heeft sinds vandaag wèl het nagenoeg volledig beschikbare koopwoning-aanbod op Funda ook dat van niet-NVM-makelaars.
Voor het NVM-aanbod op Funda blijven dezelfde kwaliteitseisen van kracht. Expliciet zal worden aangegeven of een woning aangeboden wordt door NVM of niet, aangezien het niet-NVM aanbod minder actueel en volledig zal zijn door het ontbreken van kwaliteitseisen.
Afgelopen maanden maakte vooral Jaap.nl gebruik van het feit dat Funda alleen het NVM-aanbod had met een dagelijkse Jaap vs Funda-check van de aantallen en de pay-off “meer koophuizen dan Funda”. Spacemakers publiceerde eerder al dat Funda marktaandeel aan het verliezen was ten gunste van Jaap.nl.
NVM lijkt nu dan ook eieren voor zijn geld te kiezen; Het interesseert mij als koper persoonlijk eerlijk gezegd ook niet echt welke makelaar de verkoper heeft. Ik ben dus sneller geneigd naar een site te gaan met een totaalaanbod, om toch maar niet een mooi aanbod van een andere makelaar te missen. Met het opnemen van totaalaanbod hoopt Funda dit gedrag van huizenzoekers te doorbreken.
Benieuwd wat Jaap.nl en Zoekallehuizen.nl nu gaan doen, met het aanbod zelf hebben ze straks immers geen concurrentievoordeel meer.
Een mooie stap zou zijn dat er nu huizensites komen die helemaal open gaan, daar kunnen ze zich mee onderscheiden. Dus niet alleen maar een email als er huizen op komen die aan jouw selectievoorwaarden voldoen, maar ook gewoon abonneren mbv rss. En als jouw huis te koop staat wil je natuurlijk ook een widget op je site plaatsen met jouw huis.
Waar blijven de huizen sites 2.0 in Nederland?????
Aan de huizen 2.0 site in Nederland wordt hard gewerkt, we zijn op dit moment nog aan het testen en veel features zijn nog niet geimplementeerd. We krijgen wel (voornamelijk positieve maar uiteraard in dit stadium ook veel verzoeken tot extra faciliteiten) veel feedback. Ondanks het feit dat de site nog in de test fase verkeert (en eigenlijk nog helemaal niet gepromoot wordt) weten steeds meer mensen ‘m te vinden.
@Jaques, ik hoop niet dat je jezelf serieus neemt, op deze bagger onder het mom van “ik ben zoooooooo web 2.0” zit niemand te wachten. Of je moet doelen op de error melding op de Faq, het uit engels geripte contact formuliertje, dan wel de volkomen infantiele layout/markup. Nog maar niet te spreken over het belachelijke engels wat je hanteert “Our Sponsors (they help keep the site free):”.
Imo gewoon een spam berichtje wat wat mij betreft verwijderd mag worden.
Je zou nu ook als particulier je huis moeten kunnen verkopen via Funda. Steeds meer mensen zien in dat veel delen van de verkoop prima zelf gedaan kunnen worden.
Qua presentatie zouden ze het totaalaanbod op dezelfde manier moeten laten zien en niet de NVM huizen prominenter. Eventueel voorzien ze de NVM huizen van een klein logootje.
Al met al wel een goede stap: ik zie nu niet veel redenen om naar een andere site te gaan als het volledige aanbod toch op Funda staat. De enige meerwaarde kan bijvoorbeeld een goede zoekfunctie zijn, maar die vind ik op Funda al toereikend genoeg.
@Andre Scholten, de gegevens van het NVM aanbod zijn geveriffieerd volgens NVM makelaars, ik kan me voorstellen dat als particulieren direct hun huis aanbieden, dat ze bepaalde zaken wat rooskleuriger zullen aanbieden dan het in werkelijkheid is….
@Sjorsp: dat snap ik, maar als ze dat dmv een klein logootje + bijschrift duidelijk weten te maken aan de consument kan die zelf bepalen wat te doen. Voor de toekomst zou een huizen-review sectie uitkomst kunnen bieden bij rooskleurige-adverteerders.
Daarnaast zie ik sowieso al veel synoniemen in teksten staan die het een en ander verbloemen: “authentieke elementen” ipv “oude zooi”
@Andre, ik doel meer op zaken als oppervlaktes en bouwjaar, daarnaast kan de Consument nu al voor een redelijk tarief zijn huis op Funda laten plaatsen door bijvoorbeeld makelaarsland in hand te nemen. Ik denk dat een belangrijk aspect aan een website is dat de gegevens waarop je zoekt/kijkt ook betrouwbaar zijn.
Een ander belangrijk verbeterpunt voor Funda is de actualiteit van het aanbod. Zowel makelaars, die een woning zoeken voor een klant, als veel huizenzoekers weten dat de gepubliceerde huizen op Funda vaak al dagen op de markt zijn, alvorens deze gepubliceerd worden op funda. Ik begrijp dat dit deels te wijten is aan de makelaars en deels aan de nachtelijke update cyclus van Funda.
Funda is dus een perfecte plek om een goed beeld van de markt te krijgen in jouw omgeving, maar niet de plek voor het nieuwste aanbod! Of zal de Funda Spider ook huizen gaan indexeren van de eigen websites van de NVM Makelaars, die nog niet officieel op Funda geplaatst zijn door deze zelfde NVM Makelaars?
@andre
beste Andre,
Ten eerste bedankt voor de opbouwende kritiek, en nee, we nemen onszelf zeker niet te serieus.
Ik had dacht ik redelijk duidelijk aangegeven dat we hard aan het bouwen zijn (heel klein team) met het ‘wordt aan gewerkt’, maar dat ondanks dat de site toch al het nodige verkeer heeft. Als je even google gebruikt had dan had je geweten tegen wie je het hebt en dan had je misschien ook gesnapt dat ik niet echt om een linkje meer of minder verlegen zit. Dat was echt erg grappig. Daarnaast is het aan marketing facts om de mogelijkheid een link in je naam te plaasten te bieden of te weerhouden, en het leek me gepaster om de link in het ‘website’ veld in te voeren dan om hem in de bodytekst van de reactie op te nemen.
Daarnaast de observatie dat je zelf ook een link in je postings hebt staan, die niets met het onderwerp te maken heeft en dat je je hier gedraagt alsof het jouw forum is, maar je volgens mij gewoon te gast bent.
Jouw link is naar traffic4u.nl, een site die search engine keyword spam promoot. Ik denk dat dit zo’n typisch geval is van de pot die de ketel verwijt.
met vriendelijke groet,
Jacques Mattheij
Directeur Camarades BV
ww.com
hehe, oops
dat krijg je er van als je voor de koffie reageert 🙂 Sorry, andre, dat was ‘sjorsp’
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!