Digitale schoolborden trekken eindelijk de school binnen
Iedereen klaagt rondom mij dat alle technische ontwikkelingen zo snel gaan. Dat gevoel heb ik nu helemaal niet. Er zijn wel vele technologische nieuwtjes maar het duurt onvoorstelbaar lang voordat een meerderheid ze gebruikt. Alles lijkt minimaal 5 tot 10 jaar te duren voordat nieuwe ontwikkelingen echt doorbreken. Tien jaar geleden opende Mediaplaza haar deuren. Mediaplaza was het business demonstratie centrum waar het management van Nederland geconfronteerd werd met de gevolgen van internet, mobiele telefonie en nieuwe media voor hun bedrijfsprocessen.
Ik heb daar als directeur het pand ingericht en 3 dingen gedaan die iedere bezoeker is bijgebleven. Allereerst waren de toiletten beroemd. Ik had schermen in de vloer gebouwd waar interessante websites werden getoond die afgestemd waren op de bezoekers die in het centrum waren. Dus de bankiers kregen allerlei nieuwtjes over bijvoorbeeld internet bankieren wat zeker 7 jaar duurde voordat dit gemeengoed werd. Alle schermen in het pand hadden we op elkaar afgestemd. Dat was het begin van narrowcasting wat nu begint door te breken, natuurlijk door de lage prijzen van beeldschermen, software maar ook vooral doordat marketeers het nu oppikken. Ten tweede demonstreerde ik daar ADSL, toen snelnet genoemd wat natuurlijk gemeengoed werd na 7 jaar.
Ten derde had ik digitale schoolborden opgehangen in de meeste ruimtes. Het was een combinatie van een beamer en een digitaal bord waarop het computerscherm geprojecteerd werd. Je kon dankzij dit bord de computer met je vinger of een stift bedienen. Je kon door websites heen vliegen door op de links te klikken, powerpoint presentaties controleren met je vinger en overal digitale notities en tekeningen op maken. Het leek eigenlijk op de manier waarop de huidige iPhone te bedienen is met je vinger maar dan op een gigantisch aanraakscherm van 2×3 meter. Heel simpel en natuurlijk. Vergeleken met de conceptueel veel ingewikkeldere muis klikte je hierbij gewoon op datgene wat je wilde doen.
Alle bezoekers waren razend enthousiast. Dat moesten ze ook hebben. De kosten vielen reuze mee, zo’n 3000 euro plus de aanschaf van een beamer. De meeste bedrijven, zeker de managers, konden dat prima betalen. Helaas is het nooit doorgebroken. De goede intenties van de bezoekers kregen de vergaderruimtes nauwelijks beïnvloed, ook al werd er veel geld uitgegeven aan mooie digitale lichtknopjes.
Ik heb in Bloemendaal in 2000 ook nog twee van die schermen bij een lagere school geplaatst dankzij een gift van een weldoener. Toen heb ik gezien hoe kids zo’n board oppakte. Ze kwamen met de mooiste PowerPoint presentaties aan en demonstreerde die op de meest soepele manier. Het grootste probleem was dat ze af en toe qua lengte niet bij het bord konden komen en een stoeltje nodig hadden.
Maar dit jaar worden er aan 8000 lagere scholen met zo’n 64000 klaslokalen nu 8000 van die borden verkocht terwijl het bedrijfsleven er slechts zo’n 1000 stuks kopen. Er zijn allerlei leuke websites zoals www.ictvanatotz.nl waar blijkt dat 75% van de scholen nu met digitale schoolborden bezig zijn en veel lesmethodes uitwissellen. Ook aardig is dat het het meest populaire product van Legamaster.nl is. Dit product wordt in Lochem ontwikkeld.
De kosten zijn gehalveerd en voor 3000 euro heb je nu een bord en een beamer. Dat is ook voor een school prima te betalen.
Toen ik het Smartboard 10 jaar geleden ontdekte, dacht ik: ‘Dit is het’! Zo wil je presenteren, overdragen en interacteren in een klas of vergadering. Het product werkte toen goed en was betaalbaar. Waarom is het pas 10 jaar later dat de lagere scholen als eerste grootschalig beginnen dit toe te passen en het bedrijfsleven daar weer een paar jaar achteraan lopen is voor mij weer een duidelijk bewijs dat technologische innovaties tergend langzaam onze samenleving infilteren. Dus maakt u geen zorgen. Het technologische leven gaat met een slakkegangetje. Alles kun je 10 jaar van te voren ruim zien aankomen.
Je kunt de gesproken column ook downloaden als mp3-bestand of via de BNR podcast.
@Marco: Als je die Forrester-curve moet geloven, breekt RFID ook nooit meer door. Want daar werkte ik ruim 20 jaar geleden al aan, bij TIRIS (Texas Instruments Radio Identification Systems) in Almelo en Freising.
@Carl: als die nu nog niet is doorgebroken dat gaat het ook niet meer wat worden en zal het worden ingehaald door een beter alternatief. Dat is inderdaad de regel maar uitzonderingen zullen er altijd blijven.
@Vincent
Ondanks dat het 10 jaar geleden duurt juich ik deze ontwikkeling van harte toe. Ik heb de schermen bij MediaPlaza ook meegemaakt en me de afgelopen jaren regelmatig verbaasd afgevraagd waarom bedrijven die inderdaad niet gebruiken, zo hoog zijn de kosten inderdaad niet. Een paar jaar geleden heb ik gastcolleges op de VU verzorgd en daar was het al moeilijk om een beamer en laptop te krijgen tijdens je college, zelf meenemen was de beste optie ;-). Maar een overheadprojector stond hier nog gewoon in elke collegezaal.. Daar hebben we nog echt een lange weg te gaan. Kosten spelen in mijn ogen een belangrijke rol in het onderwijs, maar ook de angst bij docenten om dergelijke middelen te gebruiken in de les moeten we niet onderschatten.
@Marco
Het digitale schoolbord biedt vooral docenten de mogelijkheid om interactief en groepsgewijs les te geven. Vooral op basisscholen nog de meest gebruikte manier van lesgeven. Iedereen met een laptop op school is meer iets voor op de middelbare school. Laptop biedt ook mindere interactie mogelijkheden dan een digitaal schoolbord in mijn ogen
Ik denk dat met betrekking tot de acceptatie van Digitale Schoolborden 2 zaken ontbreken binnen de school:
– De directie ziet er de meerwaarde niet van in,
– De docenten hebben geen flauw idee hoe ze te gebruiken en zijn door die angst niet vóór deze ontwikkeling.
Wij hebben in het HEAO gebouw van de HAN in Arnhem welgeteld één klaslokaal met een digitaal schoolbord. Afgelopen jaar zijn alle klaslokalen ingericht met beamers, die tot voor kort op karren stonden. De toevoeging van een digitaal schoolbord is dus relatief eenvoudig. Helaas is de technische kennis bij de meerderheid van de docenten ver beneden peil. Een powerpoint presentatie afspelen lukt nog wel, maar als een popup niet opent, een .flv bestand niet speelt of de beamer niet aanstaat ontstaat er paniek.
Docenten leren omgaan met de techniek die voorhanden is lijkt me een goede eerste stap. Wanneer je nu digitale schoolborden op gaat hangen zonder enige instructie schrijft jan en alleman die dingen vol met watervaste stiften, althans bij mij op school wel.
ik denk dat de reactie van Koen de lading wel dekt. docenten en managers zijn ‘bang’ voor vernieuwingen.
maar vertel eens Vincent, wat word de trend van de toekomst?
@marco Iedereen met laptops in de zaal betekent niet dat een centrale plek om te presenteren niet noodzakelijk is. Eerder meer dat het eenvoudig moet worden om 1 van de laptops makkelijk op het centrale scherm aan te sluiten.
Over je acceptatie curve GSM duurde 20 jaar, Internet 45 jaar, Computers 20 jaar. In het onderwijs gaat het nog veel langzamer. Ik wilde juist laten zien dat een digitale tool als een schoolbord nu echt doorbreekt. Ik vind vergaderingen nog steeds ERG primitief en ook al is het al 20 jaar klote dat betekent niet dat het niet meer gaat veranderd.
@matthijs @koen je wordt af en toe moe van de ondersteunende diensten. Edoch er zijn genoeg enthousiaste leraren en leerlingen om een flinke tegenwicht te geven en daar gaat het roer binnenkort ook mee om aangezien steeds meer aan de top het belang ervan wordt ingezien en dan heb je druk van boven en beneden.
Het leuke vond ik van digitale schoolborden dat het werkelijk met powerpoint en surfen naar websites al erg handig is dus dat gaat wel lukken.
@mathijs&koen. gisteravond mijn eerste vergadering gehad van de medezeggenschapsraad (mr) op de basisschool van m’n 2 dochters. daar kwam ook het digitaleschoolbord aan bod. de docenten & directeur uit de mr zouden juist erg graag deze borden willen hebben. maar…. er is geen geld! anno 2007 waar den haag z’n mond vol heeft van innovatie en ont-beta-isering, is het toch schandalig dat hiervoor geen budget beschikbaar is. een mooiere manier om onze jeugd kennis te laten maken met (nieuwe) technologie is er volgens mij niet. onze school denkt nu aan sponsoring; een mooie kans voor philips om heel amsterdam te voorzien van digi-schoolborden?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!