Mediastrategie TV, radio en telefonie inzetten en meten met Google AdWords?
Bij het uitdraaien van een rapport in Google Adwords werd mijn scherm gevuld met tientallen rapportage-opties die ik nog niet gezien had. Wat is de toegevoegde waarde van deze nieuwe, ‘onbekende’ mogelijkheden?
Naast de opties in bovenstaande screenshot gaf Adwords mij nog tientallen mogelijkheden om te rapporteren. Opvallend is ook dat alle opties keurig in het Nederlands staan weergegeven en het dus meer dan alleen een test van Google lijkt te zijn.
In de ‘nieuwe situatie’ wordt het mogelijk gemaakt om een volledige mediacampagne door te meten waarbij ook radio- en televisiecommercials worden betrokken. Op deze wijze is bijvoorbeeld exact te meten welke invloed een brandingcampagne via een televisiecommercial heeft op de rest van je marketingactiviteiten. Ook is de respons van bijvoorbeeld telefoongesprekken te meten. Gaat dit resulteren in een volledig kosten- en batenoverzicht van alle online marketingactiviteiten? Alles te beheren vanuit één basisprogramma?
In de tijd waarin het internet steeds meer aandeel afsnoept van gevestigde mediakanalen als geschreven media, televisie en radio, lijkt het erop dat Google een totaalaanbod wil creëren voor wat betreft de online marketing mogelijkheden.
Hebben we hiermee een tipje van de sluier gezien? Wat gaat er allemaal veranderen? Is AdWords straks hét middelpunt van een volledige mediacampagne? De tijd zal het ons leren…
Vreemd, heeft Google hierover al gecommuniceerd naar de gebruikers? Enig idee hoe ze dit willen gaan doen?
Verbaasd me dat hier niet meer mensen reageren, de opties die getoond worden zijn best ingrijpend. Of is het niet zo belangrijk?
@André, het is absoluut een belangrijke stap van Google maar de titel van dit bericht is waarschijnlijk niet echt een uitnodiging. Merk dat wel vaker, prima artikel dat nauwelijks wordt gelezen. Vergeet niet dat er meer dan 7,000 rss-abonnees zijn die zich vooral baseren op de titel en de eerste regels van je artikel!
Erg benieuwd naar wat dit gaat zijn. Het zou wat mij betreft al een mooie stap voorwaards zijn als je zelf (handmatig) kunt invoeren op welke data er bijv. tv-campagnes van je merk zijn geweest. Dan kun je dat mee laten lopen in de evaluatie van je Google account (website bezoek). Ik hoop dat ze het dan koppelen aan Analytics en niet alleen aan Adwords. Als het nog een stap verder is, ben ik wel razend benieuwd hoe ze inbound en outbound calls gaan meten.
MAAR al met al: laat maar komen!!
Ja, daar zouden we wel een s blij van kunnen worden. Hoewel wij wel steeds meer problemen hebben met de underreporting in Google Analytics tov bijvoorbeeld met DART gemeten resultaten of andere Web stat programma’s. Hebben jullkie daar al een oplossing voor?
Ant on a mission, underreporting kan allerlei oorzaken hebben. Vaak zit het in een verkeerde implementatie, dat wil niet zeggen dat dat ook in jouw geval geldt 😉 Daarnaast vind ik webanalytics meer een trendrapportage tool dan een tool om exacte absolute getallen uit te lezen.
@Andre nee, we hebben het niet over implementatieproblemen. Er is sinds een jaar geleden ook met regelmaat over geschreven in met name het negelse taalgebied, dus ik ben niet de enige 😉
Trendrapportaegtool = mooi, maar dan is het soort van onzin om ook alle andere mediatypen toe te gaan voegen in de rapportages….
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!