Wat is behavioral targeting?

18 september 2007, 06:01

Al een tijdje volg ik de ontwikkelingen op het gebied van behavioral targeting. Ondanks dat we nog weinig succesvolle cases voorbij zien komen, geldt behavioral targeting al jaren als ’the next big thing’ binnen online adveritsing.

Wikipedia definieert behavioral targeting als volgt:

[blockquote](…) Behavioral Targeting is a technique used by online publishers and advertisers to increase the effectiveness of their campaigns. The idea is to observe a user’s online behavior anonymously and then serve the most relevant advertisement based on their behavior. Theoretically, this helps advertisers deliver their online advertisement to the users who are most likely to be influenced by them. (…)[/blockquote]

In voorbereiding op een seminar over behavioral targeting dat begin volgende maand zal worden georganiseerd door Telegraaf Media Groep (TMG), heb ik eens gekeken naar een aantal presentaties uit de VS en UK (waar men al veel verder is op dit gebied). Voor geinteresseerden een selectie van deze presentaties.

Iemand nog aanvullende suggesties?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

14 Reacties

    Phileas

    Marco dank voor de informatieve presentatie. Partijen als Wunderloop en Revenue Science zijn momenteel in Nederland de grootste uitgevers/exploitanten aan het opstarten. Ben heel benieuwd naar de eerste learnings en of dit resultaat ook al in Nederland is behaald (en of bovengenoemde partijen dit al kunnen delen).


    18 september 2007 om 06:34
    media

    @Phileas: als ik de geluiden om me heen moet geloven dan gaan we vanaf dit jaar in Nederland ook de eerste praktijkcases zien. TMG is één van de eerste die het ook commercieel zal aanbieden aan haar klanten (adverteerders, bureaus).


    18 september 2007 om 06:39
    media

    @Jeroen: dank voor de tip! Zit net op hun website te kijken maar ik zie daar nog niet direct een link naar de Nederlandse markt of Nederlandse cases. Weet jij of ze ook al aktief zijn in Nederland?

    Ik weet wel dat naast Revenue Science ook Wunderloop (Bas Seelen) aktief is in de Nederlandse markt.


    18 september 2007 om 07:10
    Jeroen – (factor tachtig)

    sorry… http://www.neoogilvy.de


    18 september 2007 om 07:16
    Bas Seelen

    Voor geinteresseerden heb ik nog een pdf met cases, stuur maar een mailtje als je die wilt.

    we zijn bezig een aantal partijen (sales netwerken, ISP’s, publishers etc.) aan te sluiten, dus de eerste ervaringen zullen gedurende q4 de markt binnen druppelen. Overigens wordt BT al heel lang door partijen succesvol ingezet. het gebrek aan cases heeft meer te maken met ‘ de liever niet delen’ mentaliteit. zoals dat ook het geval was met de vraag of branding nu wel of niet werkte op het ineternet…


    18 september 2007 om 08:57
    media

    @Bas: zeker geinteresseerd; heb je inmiddels een email gestuurd!


    18 september 2007 om 09:13
    BasPaauw

    In de US zijn ze qua behavioral targetting nog niet eens zo heel veel verder. JA het wordt steeds meer aangeboden maar de massa is er nog lang niet. Het is ook niet zaligmakend, de online uitgever moet er eerst in willen investeren, als deze überhaupt al een breed genoeg scala aan posities heeft waarbij behavioral targetting mogelijk is. En wat is dan werkelijk het verschil? In plaats van 99.7% van de bezoekers die niet klikt op een banner klikt er nu 95% niet op een banner? Voor de adverteerder zal er niet veel veranderen behalve dat de irritatie of banner blindheid (tijdelijk) iets minder wordt maar bottomline wordt het niet veel kostenefficiënter.

    In Nederland zullen daarom naar verwachting de grotere partijen behavioral targetting gaan invoeren maar de kleinere individuele websites blijven achter. Daarmee krijg je dezelfde situatie als bij de STIR; The Head wordt steeds beter in kaart gebracht, de Long Tail blijft achter. Het is zonde dat vele websites door de mediaplanner over het hoofd worden gezien omdat ze niet deelnemen aan een behavioural targetting of STIR reporting tool.

    Begrijp me niet verkeerd, behavioural targetting is weer een verbetering qua targetting. Mijn punt is dat er veel meer gekeken moet worden naar hoe de positieve interactiviteit met de doelgroep bereikt wordt. Behavioural targetting zal om die reden dan ook nooit “The next big thing worden”


    18 september 2007 om 10:12
    Bas Seelen

    @Bas (nee ik praat niet tegen mezelf ;-))

    resultaten zijn zoveel beter, de cases laten dat ook zien. Meer dan 40% van display online in de US zal via een of ander BT systeem gaan. Das best veel…

    Overigens is er wel een oplossing om die kleinere spelers ook mee te krijgen. Ga ik niet hier posten want dat is spam. Kop koffie dan maar?

    BT of targeting in het algemeen is een pretty big next thing. alleen moeten we niet teveel verwachten van 1 technology. alle technology, ervaring en kennis samen leiden tot betere campagnes.


    18 september 2007 om 10:18
    media

    @Bas Pauw: dank voor je reactie; goed punt! Vraag is zeker of we niet net als destijds met normale banners & buttons een tijdelijke opleving zien van resultaat dat na verloop van tijd weer wegebt. Aan de andere kant, in de uitingen veranderd er niet veel. Het gaat nu om relevantere advertenties voor de gebruiker. Verwacht dus wel degelijk een duurzaam effect. Maar, the next big thing ligt volgens mij ook eerder in de echte interactie met gebruiker.

    @Bas Seelen: van mij mag je hier dit zoort zaken gewoon spammen dus kom maar op. Ben ook wel benieuwd hoe je ook de kleine spelers kunt meekrijgen anders dan door aan te sluiten bij partijen als Adfactor, Adlink of WebAds.


    18 september 2007 om 10:26
    BasPaauw

    @Bas Seelen, Je drinkt volgens mij net als Marco al regelmatig een kopje koffie met mijn collega Rick vd H. in het kader van het IAB. De samenwerking leidt inderdaad tot betere campagnes 🙂


    18 september 2007 om 11:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!