Affiliatemarketing blijft groeien

26 september 2007, 04:35

Affiliate marketing, het verkopen van goederen of diensten via de site van een derde, laat een flinke groei zien die voorlopig nog niet ten einde is. Cijfers van Brits onderzoek wijzen erop dat meer dan driekwart (78 procent) van de ondervraagden verwacht dat deze vorm van adverteren in de komende jaren alleen maar zal groeien.

Affiliate-modellen zijn performance-based: Afgezien van start- en onderhoudskosten, betaalt de adverteerder alleen commissie wanneer een product/dienst is besteld. De voordelen hiervan worden op een slimme manier benut door het Bol.com Partnerprogramma, dat site-eigenaren toestaat producten te verkopen op de eigen weblog of website.

Enkele andere conclusies uit het onderzoek:

  • Tweederde van de respondenten ondervond in de afgelopen twee jaar een stijging van de verkopen via affiliate-systemen
  • 40 procent heeft meer mensen in dienst die zich bezighouden met affiliate marketing en de helft van deze 40 procent verwacht dat deze groei zich in de komende jaren zal doorzetten.
  • Er leven hoge verwachtingen bij de eigenaars van merken over de prestaties van hun affiliate-systemen. De combinatie van meerdere affiliate-systemen moet hierin een factor van belang worden.
  • Tracking van aankopen bij affiliates wordt, ongetwijfeld door de goede software die beschikbaar is, als probleem gezien door slechts de helft van de bedrijven die zich met affiliate marketing bezighouden.

Hugo Louter
contentstrateeg/online marketeer bij 2meter1 Analytics

Zelfstandig contentstrateeg, online marketeer en analist. 2meter1: online marketing en analytics voor organisaties met een hart.

Categorie
Tags

23 Reacties

    media

    Wie is ik van affiliateblog.nl?


    26 september 2007 om 06:09
    Affiliateblog.nl

    @Marco, ik ben Paul Schoenmakers


    26 september 2007 om 06:11
    Robbert

    Mijn eigen onderzoek wijst uit dat de tevredenheid bij adverteerders relatief laag is. De verwachtingen zijn vaak hoog, en de resultaten veelal mager. (bijna de helft is ontevreden)

    Heeft m.i. voornamelijk te maken met het feit dat een affiliate programma goed werkt als je tijd en geld investeert, om het voor webmasters aantrekkelijk te maken. Veel banners, goede banners, verschillende formaten, updates, acties, enz.


    26 september 2007 om 06:13
    media

    @Paul: ah, da’s beter; vind het altijd zo suf om tegen een URL te praten 😉


    26 september 2007 om 06:14
    media

    @Robbert: staat je onderzoek ook ergens online? Hoe groot was de basis (respondenten) voor dit onderzoek?


    26 september 2007 om 06:15
    Robbert

    Nog niet, maar wel zsm. Er hebben ongeveer 150 webshops meegedaan aan het onderzoek, varierend van klein tot groot/middelgroot. De vragen behandelden naast affiliate marketing ook andere vormen, waarbij Adwords relatief de meeste tevreden klanten had.


    26 september 2007 om 06:23
    Paul Schoenmakers

    Ben ook benieuwd naar je onderzoeksresultaten Robbert.

    Ik denk ook dat affiliatemarketing niet gezien moet worden als een simpel extra verkoop kanaal. Het is van belang om een relatie met affiliates op te bouwen die gemotiveerd zijn en blijven om je producten of diensten aan de man te brengen. Dit kan alleen bereikt worden als een adverteerder bereid is om daarin te investeren.

    Dit verklaard ook waarom sommige organisaties veel meer succes hebben met hun affiliateprogramma dan andere. Booking.com is natuurlijk een mooi voorbeeld van hoe groot je kunt worden mbv je affiliates. Dat hebben ze niet bereikt door alleen maar een programma op te zetten, maar vooral door het onderhouden van een zeer direct en persoonlijk contact met affiliates.

    Adverteerders die zo maar een programma opstarten en vervolgens verwachten dat het vanzelf extra leads, sales of bezoekers gaat opleveren hebben het principe van affiliatemarketing niet goed begrepen.

    Als je de Nederlandse markt in dit opzicht vergelijkt met de markt in andere landen merk je het echte verschil. Meld je als affiliate in Duitsland, Frankrijk of Engeland maar eens aan bij een programma. Als je een vraag hebt over een programma krijg je hier vaak binnen een uur antwoord. In Nederland mag je blij zijn als er binnen een week een reactie komt, als er überhaupt gereageerd wordt.

    Het gaat er dus om de affiliates serieus te nemen! Als adverteerders bereid zijn om ze een helpende hand toe te steken komt het helemaal goed. Maar dan moet er wel eerst geïnvesteerd worden in betere persoonlijke ondersteuning.


    26 september 2007 om 06:51
    Affiliatemeester

    Ik onderstreep het verhaal van Paul helemaal. Zelf ben ik sinds +/- 1999 actief in affiliatemarketing en adverteerders die mij serieus nemen en proactief benaderen doe ik 200% meer ‘mijn best’ voor.


    26 september 2007 om 06:59
    Flitter Weblog (Roeland)

    Ben ook benieuwd naar dat andere onderzoek. Had wel verwacht dat het nog zou groeien, maar of er tevredenheid is twijfel ik ook over. Wanneer staat dat online?


    26 september 2007 om 07:04
    Stijn Kruijssen

    Als je als webshop niet tevreden bent met affiliate marketing, moet je jezelf een paar dingen afvragen: bijvoorbeeld of je producten überhaupt wel interessant genoeg zijn óf dat je vergoedingen die je weggeeft wel ‘normaal’ zijn.

    Overigens vind ik Bol.com nou niet echt HET voorbeeld van een goed affiliateprogramma. Verder sluit ik me ook aan bij Paul en Affiliatemeester.. een affiliate programma (of dat nou zelf of via een partij als Daisycon/Tradedoubler is) is geen eenmalige actie, maar daar dien je als adverteerder actief mee bezig te zijn. Zorg voor goed materiaal, blijf zelf je conversie goed tracken, geef incentives weg en luister naar je affiliates.


    26 september 2007 om 07:08
    Robbert

    Ik probeer het deze week in de planning te proppen 😉

    Wat zowel Paul als Stijn aangeven klopt trouwens, en laat zien dat er nog een hele hoop groei mogelijk is op dit gebied.


    26 september 2007 om 07:13
    hugolouter

    @Paul Schoenmakers: je klacht over de traagheid van Nederlandse affiliate programma’s roept een herinnering bij mij op aan een affiliate netwerk dat er zes weken (!) over deed om te reageren op mijn precies geformuleerde vraag…


    26 september 2007 om 07:37
    Michael Rijken

    @Robbert, ik ben ook heel benieuwd naar je rapport. Als je het hebt laat het dan even weten dan zet ik het ook op AffiliateNieuws.nl.

    Wat Paul zegt klopt. Een persoonlijke benadering van je affiliates levert veel meer op. Wat is nu makkelijker om alle affiliates gewoon je MSN of AIM of wat maar ook te geven. Of een chat functie op je site te zetten zodat ze meteen contact met je kunnen opnemen. Natuurlijk gaat dat wat mankracht kosten maar ik denk dat je het er dubbel zo hard weer uithaalt.


    26 september 2007 om 07:45
    rasterhoff

    Ik sta op het punt om te beginnen met affiliate marketing (als publisher). Het programma waar ik mee ga werken is testnet. Ik was benieuwd wat jullie ervaringen met de verschillende affiliate programma’s zijn en welke het beste naar voren komt.


    26 september 2007 om 07:46
    Joris Toonders

    Cijfers, ervaringen en nieuwsberichten blijven er op wijzen; performance based marketing is de toekomst.

    Ben het eens met Paul. Sowieso is affiliate marketing in Duitsland, Frankrijk, Engeland en de USA al een paar stappen verder als in Nederland. Dat merk je aan de snelheid van reageren, maar ook aan de vele forums, weblogs, hogere vergoedingen en de gigantische hoeveelheid adverteerders.

    Nederland komt er echter ook aan. Nieuwe updates en nieuwe adverteerders vullen dagelijks mijn mailbox. Affiliate marketing is een markt die zich op ’t moment snel ontwikkeld en waarin andere vormen van online marketing (waaronder e-mail marketing en zoekmachine marketing) een belangrijke – en steeds belangrijkere – rol zullen gaan spelen.

    Morgen vertrek ik overigens net als Paul ook richting Londen. Beloofd een interessant event te worden!


    26 september 2007 om 08:35
    Stijn Kruijssen

    @ Sebastiaan: Welk netwerk het best presteert hangt totaal af van je eigen site, onderwerp en het contact dat je hebt met de draaiende adverteerders en de affiliatepartij zelf. Testnet is natuurlijk meer een leadpartij (net als Netdirect), waar andere bedrijven weer meer aanbod hebben in echte affiliate/sales-programmas.


    26 september 2007 om 08:57
    rasterhoff

    @Stijn: wat bedoel je met ‘echte affiliate/sales-programma’s. Zoals je merkt ben ik nog zoekende en in de orientatie-fase.


    26 september 2007 om 09:17
    Joris Toonders

    @Marco

    ad:tech ben ik niet bij (kon helaas niet). Wel bij de Affiliate Summit (www.affiliatesummit.com) waar Paul o.a. ook bij is en een groot aantal Nederlanders uit de affiliate marketing wereld.

    Wil hier best een verslag voor maken, maar gok dat M4N dat al doet ? Zij zijn namelijk ook Gold Sponsor van Affiliate Summit.

    Leuk dat je bij de Zanox Academy bent ja. Zelf ben ik ‘r ook te vinden met een collega!


    26 september 2007 om 09:50
    KampeerZaken.nl

    Onze ervaringen met affiliate programma’s zijn tot dusver niet echt positief. Dat kan ook met onze doelgroep te maken hebben, want echt relevante producten zijn er voor ons bij de affliateprogramma’s niet te vinden.

    Wij gaan derhalve binnenkort als test een stapje verder: wij plaatsen een compleet e-commerce script in de site en laten een webwinkel die beheren en vullen met relevante producten. Dat geeft ook meteen wat relevante content extra, handig voor de SERP’s.


    26 september 2007 om 18:11
    Stijn Kruijssen

    uhh, Barry: hoge ROI bedoel je denk ik? Veel succes/plezier vanavond!


    27 september 2007 om 09:55
    aaarrriiiee

    ROI mag wel laag zijn je mag de manuren niet vergeten…

    De beste manier is namelijk persoonlijk contact en dat kost tijd. Ook vind ik dat er grote verschillen zitten tussen netwerken en de kwaliteiten van sites…


    27 september 2007 om 10:35
    Affiliatemeester

    Persoonlijk contact met een affiliate kost tijd (en dus manuren / geld).

    Aan de andere kant, als je met een persoonlijke benadering ‘een aantal’ affiliates tot zo’n 25.000 euro bruto omzet (per affiliate) per jaar kan ‘motiveren’ ben je toch goed op weg.

    De tijd dat affiliate marketing bestond uit het 2x per jaar uploaden van enkele generieke banners is allang passe.

    Mijn mening is dan ook: Een bedrijf dat affiliatemarketing serieus neemt heeft een eigen “accountmanager” voor affiliates.


    27 september 2007 om 11:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!