10,6 miljoen unieke bezoekers per maand?
Ik blijf altijd een enorme fascinatie houden voor statistieken. Vandaar dat ik net als veel andere schrijvers op deze website wel eens schrijf over bereikcijfers. STIR heeft net de cijfers gepubliceerd over de maand augustus. Maar nu het grote nieuws: weten jullie al dat er een website is die door bijna iedere internetter tenminste 1 keer per maand bezocht wordt? Dat er een website is in de maand september 2007 meer dan 10 miljoen unieke bezoekers heeft gehad?
Die website is startpagina.nl. Tenminste als we de teller van startpagina.nl die onderaan staat moeten geloven. Als ik op de teller van OneStat drukt en ik selecteer in het menuutje links “vorige maand” dan krijg ik deze fantastische cijfers te zien:
Totaal pageviews: 120.541.988
Totaal bezoeken: 70.561.884
Maand unieke bezoekers: 11.167.791
Dag unieke bezoekers: 32.750.029
Eerste bezoekers: 8.836.140
Gemiddeld pageviews per dag: 4.018.066
Pageviews per bezoek: 1,71
Nu heeft collegablogger Matthijs Keij laatst een mooie vergelijking gemaakt tussen HBX Analytics en Onestat. Daarin schrijft hij “Als de unieke bezoekers op maandniveau worden geanalyseerd nemen de verschillen nog verder toe, waarbij HBX dus meer bezoekers herkent als terugkerende bezoekers. Gelet op de genoemde percentages lijkt de gemiddelde Marketingfacts-bezoeker niet zeer actief met het verwijderen van cookies, aangezien de verschillen tot maximaal 5% beperkt blijven.” En als we dan 95% van 11.167.791 unieke bezoekers nemen dan heeft Startpagina.nl nog steeds 10.609.401 unieke bezoekers in september gehad. Maar hoe zit het dan met de STIR cijfers?
STIR cijfers augustus 2007
De cijfers over de maand september zijn nog niet bekend, maar die van augustus 2007 zijn net gepubliceerd. Marktplaats is de grootste website met een bereik van 41,7 procent, gevolgd door Startpagina met 37,5 procent en op de derde plaats staat Messenger met 35,1 procent. Hyves staat inmiddels op de vierde plaats met een STIR bereik van 26,7 procent. De top 5 wordt afgesloten met De Telefoongids die 25,1 procent bereik heeft.
In augustus publiceerde Startpagina.nl ook fantastische cijfers:
Totaal pageviews: 115.575.703
Totaal bezoeken: 67.799.447
Maand unieke bezoekers: 10.910.368 (95% = 10.364.849)
Dag unieke bezoekers: 31.501.535
Eerste bezoekers: 8.559.572
Gemiddeld pageviews per dag: 3.728.248
Pageviews per bezoek: 1,70
Hoe kun je met een bereik van meer dan 10 miljoen unieke bezoekers per maand en volgens een bereiksonderzoek niet verder komen dan 4.087.500 (37,5% van de internetpopulatie van 10,9 miljoen internetters van 13 jaar en ouder)? Of zitten er 5 miljoen mensen op startpagina.nl die jonger zijn dan 13 jaar?
“Gelet op de genoemde percentages lijkt de gemiddelde Marketingfacts-bezoeker niet zeer actief met het verwijderen van cookies”
“Of zitten er 5 miljoen mensen op startpagina.nl die jonger zijn dan 13 jaar?”
lijken me beide twee wezenlijke verklaringen.
Ik denk dat bijvoorbeeld op scholen, bibliotheken en grotere organisaties startpagina populair is. De individuele gebruiker van een computer op zo’n locatie is moeilijker te traceren en iedere avond worden de systemen weer volledig opgeschoond.
Blijkbaar wordt marketingfacts meer vanuit huis bezocht.
Die cijfers zijn inderdaad absurd hoog en hebben, zoals Martijn al aangeeft, waarschijnlijk te maken met het feit dat startpagina veel vanaf plekken wordt opgevraagd waar niet de cookies worden bewaard (scholen, bibliotheken, wellicht mobiel?).
Ik zal startpagina zelf ook eens vragen of ze hier een verklaring voor hebben!
Ergo: het STIR-panel is geen goede afspiegeling van (internettend) Nederland – of OneStat is onbetrouwbaar – of Nederlanders kijken veel porno en wissen dus regelmatig hun cookies?
Wie heeft de oplossing?
Pageviews en bezoeken zien er inderdaad nog enigszins geloofwaardig uit. Het aantal bezoekers waaruit deze voortkomen klopt heel waarschijnlijk niet.
Marco, kun jij vragen op welke basis (IP/cookie/etc.) een bezoeker als uniek wordt gezien? En hoe breed geldt deze cookie (tijd, hele domeinnaam of subdomein, etc.)?
STIR meet mensen, geen browsers. Dit kan zeker een groot verschil maken, uniek bij onestat zijn geen unieke bezoekers, maar unieke browsers. Appels, Peren.
Aanvullend; interessante informatie is hier wel of hiervoor een aannemelijke ratio voor zou bestaan. Met welke factor zou je bij een bepaalde site unieke browsers verantwoord “mogen” delen om bij unieke mensen te komen. Het verschil is in ieder geval groot!
@Peter: ik heb een email naar Niels van Onestat gestuurd!
@Phil: wat is de foutmarge eigenlijk van STIR?
@ Phil: Ik kan wellicht iets zeggen over “mijn ratio”. Volgens STIR had ik een bereik van 10,7% van 10,9 mio internetters. Dat zijn 1.166.300 mensen. Volgens Sitestat (dezelfde meettechnologie als STIR) had ik in augustus 1.908.281 unieke bezoekers op de site. Nu staat mijn STIR pixel alleen op de pagina waar de advertenties staan (de adviespagina van mijn routeplanner) en kun je een kleine factor eraf halen. Ervan uitgaande dat 90% een reisadvies opvraagt kom je op 1.717.453 unieke bezoekers op de adviespagina met de STIR code.
Ervan uitgaande dat STIR klopt kom ik op 1.717.453 unieke browsers = 1.166.300 unieke mensen; dus een ratio van 1,472
@ allen: Maar misschien is dit bij een andere site weer anders. Wie van jullie kan zijn eigen ratio met ons delen?
Ik internet op 4 computers, en ben toch maar echt 1 persoon. Ik denk dat iedereen wel op meerdere computers inlogt? Het gaat dan om unieke computers (of browsers) en niet om unieke leefende mensen!
Maar weet iemand hoeveel computers er in Nederland zijn verbonden met het internet?
Een reactie van OneStat: Bezoekers worden gemeten op basis van ip adres in combinatie met cookie en anders ip adres met browserstring. Je hebt ook verschillende soorten bezoekers, uurlijkse, dagelijkse, wekelijkse, maandenlijkse en jaarlijkse. Zoals hier genoemd zijn dit volgens mij maandelijkse bezoekers. Deze statistieken gaan alleen over de voorpagina, die van Stir over de complete site neem ik aan. Verder weet ik niet precies hoe de Stir werkt, volgens mij met (voor een gedeelte) met een panel wat wel een andere benadering is.
Hoveel mensen worden er via STIR gemeten? Ik meen iets van 2500? Dat is natuurlijk erg weinig om een goed en betrouwbaar beeld te krijgen. Zeker t.o.v. het enorme aantal interenetters dat we hebben in NL. Ik denk dat het grootste probleem daar ligt.
@marco, ben geen onderzoekswetenschapper maar probeer je vraag te beantwoorden. Ik weet dat naarmate panel groter wordt en timeframe waarover je rapporteert, de foutmarge drastisch klein wordt. Bij STIR verwaarloosbaar, panel is begin dit jaar verdubbelt van 4000 naar 8000 en we praten hier over 1 maand. Misschien dat Peter Wiegman hier kan bijschijnen. @mark, dank je, interessant, startpagina zit daar ook niet heel ver vandaan.
Vergeet ook niet dat mensen met verschillende accounts/profielen op 1 computer ook als aparte unieke bezoekers worden gezien. Cookie wordt in het profiel opgeslagen. Ik heb 3 profielen op mijn computer met met 2 verschillende browsers dus ik tel voor 6 unieke bezoekers.
@Wilbert: wat is dat voor een slappe opmerking? 2500 is natuurlijk erg weinig? Als je met 1000 mensen een goed beeld kan geven over de hele Nederlandse 18+ populatie (gebeurt tijdens verkiezingen, foutmarge is daar doorgaans beperkt), kan je met 2500 man ook wel iets zeggen over een even grote populatie (18+ is ruim 9 miljoen groot, 13+ met internet is 10 miljoen groot).
8.000 mensen lijkt me dan, mits de verdelingen goed zijn op allerlei gebieden (maar dat is Peter wel toevertrouwd lijkt me), ruim voldoende.
De vraag met unieke bezoekers is inderdaad: uniek per wat? Per dag, per maand? En hoe meet je dit? Ik heb zelf meer vertrouwen in bereikscijfers doorgaans, omdat je meerdere PC’s hebt, meerdere netwerken, meerdere browsers, etc.
Een beetje weblog haalt toch al gauw 2 miljoen uniek per maand tegenwoordig. Dat zijn er maar 70k per dag, das makkelijk haalbaar als je een beetje internationaal wordt gelinkt.
Het analyseren van meetverschillen tussen statpakketten en STIR-metingen is inmiddels tot wetenschap verheven binnen STIR. Zoveel metingen, zoveel waarheden. Wat Phil hierboven ook al aangeeft is dat het nogal een verschil maakt of je mensen of machines meet. STIR doet het eerste. Verder zien we dat het ene pakket het andere pakket niet is. Op zich maakt dat niet uit, zolang je maar goed definieert wat wat is. Wat is een unieke bezoeker? Een foutmarge voor STIR is dan ook niet te geven, behalve dan de standaard statistische foutmarges die horen bij een dergelijk onderzoek.
Het STIR-panel bestaat uit 8.000 mensen waarvan 7.000 onliners en 1.000 offliners. Of dat een betrouwbaar panel is hangt af wat je er mee wilt meten. Een site van 5.000 unieke bezoekers per maand kan je er niet mee meten. Wel een site als Startpagina en nog 450 sites die zijn opgenomen in de metingen. De omvang van het panel heeft niets te maken met representativiteit. Een paneltje van 100 man/vrouw kan best representatief zijn, maar of je er betrouwbaar mee kan meten ligt er aan wat je er mee wilt meten.
Peter, dank voor de info. Maar nu maak je me wel heel nieuwsgiering: 1.000 offliners? wat zijn dat en hoe meet je daarvan website bezoek?
@bas Als je kijkt naar de vele doelgroepen en profielen als het gaat om website bezoek dan vind ik 2500 niet veel. Terwijl ik dit schrijf zie ik de reactie van PeterW binnen komen en voor het gemak sluit ik me helemaal aan bij zijn opmerkingen 🙂 8000 is wel een beter aantal. Goede stap van STIR.
Ja, wat moet een offliner nou in een internetmeting? Nou, dat doen we om ons panel representatief te maken voor 13+ in plaats van 13+ online. Als een mediaplanner op basis van kijkcijfers, printcijfers en radiocijfers een doelgroep aanmaakt (neem ’s vrouwen 20-34 jaar) dan zijn die allemaal op dezelfde manier samengesteld. Binnen STIR was dat voorheen niet zo. Dan had je vrouwen 20-34 online. Niet vergelijkbaar dus. Vandaar. De bereikspercentages die je maandelijks bij STIR ziet op de site zijn dus ook percentages op basis van 13+ en niet 13+ online (lees: surfpopulatie). Als je het bereik berekent in absolute aantallen maakt het niet uit of je 13+ of 13+ online neemt. Qua aantallen GRP’s wel.
GRP’s, wat zijn dat nou weer 😉
@Marco, erhm..volgens mij zeg ik dat toch, groter panel, is grotere steekproef, icm grotere opname, is kleinere foutmarge.
Meer vergelijkingsmateriaal: ik heb onze gegevens uit Google Analytics afgezet tegen de STIR cijfers, en dan de eerste vijf maanden van 2007.
Volgens STIR hadden we in deze periode een bereik van gemiddeld 3,1% per maand. Op een populatie van 10.900.000 kom ik dan uit op 340.000 bezoekers. Google Analytics (gefilterd op bezoekers uit Nederland) telde in deze periode gemiddeld 1.038.000 unieke bezoekers per maand. Een ratio van 3,1.
Pak ik het aantal bezoeken kom ik uit op de volgende verhouding: 1.080.000 volgens STIR tegen 1.805.000 volgens Google Analytics. Een ratio van 1,67.
@Phil: hmmm, je hebt gelijk; waarom ik daar nu weer wat anders las? Anyway, we hebben nu in ieder geval ook een linkje naar de steekproefformule 😉
@ Jon: bedankt! Hoge ratio zeg!
Is er al iemand die een uitspraak durft te doen over de betrouwbaarheid van Google Analytics 😉
Tja, ik vind hem ook hoog. Zou kunnen betekenen dat mijn doelgroep (12-18) ondervertegenwoordigd is, of de lokatie vanwaar ze surfen (voornamelijk de mediatheek op school), of dat inderdaad Google Analytics er maar een slag naar slaat 🙂
@Patrick:”Maar weet iemand hoeveel computers er in Nederland zijn verbonden met het internet?” Volgens de STIR heeft 78% van de huishoudens in Nederland een pc in bezit, en 71% toegang tot het internet.
Even terugkomend op een vast vs dynamisch IP adres: bij ons als ISP heeft een zeer beperkt deel een vast IP adres. Ook zijn bij ons de statistieken van Google positiever dan bij OneStat.
Maar waar ik benieuwd naar ben; wat is de conversie per uniek bezoek?
@Peter W: ik ben wel heel erg geinteresseerd in die marktmonitor. Kun je daar niet iets van publiceren? Wie staan er in de top 100, wat zijn de verschillen met de reeds gepubliceerde gegevens van het STIR, welke sites hebben wel een groot bereik maar doen nog niet mee met STIR, etc.
De genoemde statistieken zijn zeker interessant. Ondertussen zijn we weer een paar maanden verder sinds publicatie van dit artikel. Wie weet of er grote verschuivingen hebben plaats gevonden?
@Maria: heb je al antwoord op jouw vraag naar de conversie per uniek bezoek?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!