Stabiele top10 in de MarCom top100
De MarCom top100 was afgelopen maand herhaaldelijk onderwerp van gesprek op verschillende blogs. Spotlight Effect bracht het verhaal achter de MarCom top100. Vier simpele vragen; Wanneer ben je begonnen met bloggen?, waarom?, wat is je meest succesvolle post? en op welke post ben je het meest trots? leverde een mooie serie spotlights op de MarCom top100 op. Neem zeker een kijkje als je het gemist hebt. Bruno Peters van BLVG analyseerde de MarCom top100 en kwam met een aantal interessante conclusies. Benieuwd of de conclusies deze maand stand houden.
Genoeg nieuws over de afgelopen maand, tijd voor een blik op de nieuwe MarCom top100!
In de top10 zelf is er weinig veranderd deze maand. Alleen stijgt Mediaonderzoek één plaats ten koste van Adfoblog. Vanochtend voegde ik Sync.nl nog toe aan de database en tot mijn verbazing komen ze deze maand direct binnen als hoogste nieuwkomer op positie 12. Grootste stijger deze maand is Spotlight Effect, een iets hoger Technoraty Authority en een verdubbeling van het aantal stemmen van de leden van Marketingfacts zorgde voor een stijging van 38 posities. Grootste daler is .commedia vanwege een Google Pagerank van 0 en iets minder stemmen van leden.
Weblogs die zijn verwijderd uit de lijst.
De volgende weblogs zijn verwijderd uit de lijst omdat de laatste update van voor 1 juli was: Awordsspecialist, emarky.nl, Markantmagazine.nl, Marketinginteractive.be, Moospage, Zoekmachine marketing en Zesser. Tot slot is Communicatie wereld (nu: C-People) verwijderd wegens het overgaan op de Engelse taal.
Weblogs met lage beoordeling
Weblogs die na 1 augustus geen update meer hebben laten zien, hebben van ons een cijfer 1 gekregen. Het gaat in dit geval om de volgende weblogs: Out of the question, Primitivi Persuasion 3.0 en TND Media.
Aktie van Spotlight Effect heeft ze geen windeieren gelegd; hoogste stijger deze maand. Gefeliciteerd jongens!
Ik heb zojuist besloten dat ik met Netters volgende maand in de top 10 wil staan. Nog even bedenken hoe maar het gaat lukken, volgende maand dus weer een opvallende stijger 😉
Lijkt me een heel mooi streven Ulco! En als je een briljante aktie hebt gaat mijn stem zeker naar jullie. De adfocowboys hebben nu wel lang genoeg in de top 10 gestaan 😉
Mijn stem hebben jullie, ulco. 🙂
Helaas Erik, toch weer een verslikking. Wederom geen technorati ranking….
Leuke lijst hoor. Ulco je hebt gelijk, doe er eens wat aan 😉
@Eric
Nog bedankt voor het omzetten van de URL en dan ook nog een vermelding bijna de best daler :-)van 126 naar 168
Het zal nog even wachten zijn op een nieuwe Pagerank van Google voor het nieuwe domein .. misschien volgende keer de hoogste stijger!
Wel leuk om te zien dat de sites net buiten de Top 100 ook aandacht krijgen.
Een dikverdiende stijging van The Spotlight Effect, het was een goede actie.
@Ulco: Mijn stem heb je!
@ Erik (7:37) Ik stel ook slechts voor die discussie misschien nogmaals te voeren..
Je zegt dat het moeilijk is het “Nederlanderschap” van een blog te controleren. Dat lijkt me een kwestie van de vraag stellen bij aanmelding, en verder ook vaak te zien aan de url. Het is bovendien blijkbaar minstens even moeilijk de “Nederlandstaligheid” van een blog te controleren, zie mijn eerdere opmerking daarover.
Die Power150 is prima, maar niet MarketingFacts (wat ik wel belangrijk vind), en niet “Nederlands” (wat ik ook belangrijk vind). Een andere mogelijkheid zo kunnen zijn een aparte MarketingFacts lijst met Engelstalige Nederlandse blogs…
@bvlg: zo vreemd is dat niet, je hebt max. 5 stemmen en die moet je verdelen. Zo heb ik deze maand een stem weggehaald bij een blog en die toegekend aan Spotlight Effect. Je moet dus wel scherp blijven als blog!
@bvlg: grappig dat je dat lijstje ook hebt opgenomen. De blogs die deze maand MINDER stemmen hebben zijn:
Frankwatching : 2 stemmen minder
Molblog : 5 stemmen minder
Frank-ly : 1 stem minder
Usarchy : 3 stemmen minder
Hans on Experience : 1 stem minder
Hardcopy : 1 stem minder
Reclamewereld.blog.nl : 1 stem minder
Propaganda : 2 stemmen minder
Life is one big idea : 1 stem minder
TND Media : 1 stem minder
Marco,
De formulering “Je stem wordt onthouden voor de Marcom Top 100 van volgende maand en daarna.” op het stemformulier deed mij vermoeden dat stemmen cumulatief bijgehouden werden, dat MF leden elke maand een nieuwe keer konden stemmen.
@bvlg: nope, je kunt max. 5 stemmen weggeven. Het is wel zo dat deze 5 stemmen worden onthouden. Dus als je niets veranderd, stem je de volgende maand weer op dezelfde 5 blogs. Maar zoals gezegd, ik heb deze maand mijn top-5 gewijzigd en dat betekent dat er een blog in ieder geval 1 stem minder heeft.
@Marco
Misschien moet de omschrijving op het stemformulier iets duidelijker worden om misverstanden te vermijden.
@erik
De omschrijving is inderdaad veel duidelijker nu.
Het laten afweten van de Technorati API bezorgt mij in ieder geval een toppositie tussen de Grootste dalers 😉
Dank voor je moeite om dit uit te zoeken, Erik!
Vraag: Op dit moment word en een soort van vote-and-forget principe gehanteerd: Je geeft nl. aan 5 sites je stem en deze stemmen blijven meetellen tot ze evt. gewijzigd worden. Op zich een heel handig systeem voor de stemmers natuurlijk. Echter kan ik me ook wel voorstellen dat je iets inbouwt waardoor een stemmer met ongewijzigde voorkeurssites in ieder geval eens in de paar maanden opnieuw zijn vaste keuzes moet herbevestigen. Dit om te voorkomen dat er een groeiende groep aan stemmers gaat ontstaan die wellicht onbedoeld bevroren blijven (maar misschien blijkt uit jullie stats wel dat dit een te verwaarlozen groep is). Anyway, nog maar eens een gedachte om tot een zo dynamisch en actuele lijst te komen.
@henri, voor die 3% dat het meetelt… maakt dat maar weinig uit voor de slapende gebruikers. Overigens zou het makkelijk op te lossen zijn door het te koppelen aan de laatste inlog data…
@ Erik
Hebben jullie het probleem al gevonden?
@steven: volgens mij staat de vraag nog uit bij Technorati-support en hebben we nog geen reactie. Als het nog lang duurt nog maar eens een mailtje sturen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!