Online mediabestedingen in VS naar 10 miljard in eerste helft 2007
De online mediabestedingen in de VS zijn in de eerste 6 maanden van 2007 met 26,4 procent gestegen tot bijna 10 miljard dollar. Dit blijkt uit het meest recente rapport (pdf) van het Interactive Advertising Bureau (IAB) en PricewaterhouseCoopers (PwC).
Evenals de online mediabestedingen in Nederland, laten ook de Amerikaanse cijfers een afname in groei zien ten opzichte van vorig jaar toen in de eerste helft van 2006 de bestedingen met 37 procent waren toegenomen. Met 41 procent neemt search het grootste deel van de bestedingen voor haar rekening gevolgd door display ads (inclusief video) (32%), classifieds (17%), referrals/lead generation (8%) en e-mail (2%). Zoals verwacht is het aandeel dat op basis van Cost-Per-Mille (CPM) wordt afgerekend verder afgenomen van 48 procent in de eerste helft van 2006 tot 45 procent in de eerste helft van 2007. In de VS wordt inmiddels 50 procent afgerekend op basis van resultaat (performanced based) en 5 procent op basis van hybride afrekenmodellen.