Kwaliteitsscore in AdWords bekijken
Na de aankondiging van een aantal belangrijke updates in Google Analytics eergisteren, heeft Google vandaag een nieuwigheid in Google AdWords beschikbaar gesteld: Zoekwoordanalyse (keyword analysis). Met deze nieuwe functie wordt per zoekwoord een indicatie gegeven van de kwaliteitsscore (quality score). Deze score is van invloed op de advertentiepositie en op de minimum CPC die geldt voor het desbetreffende zoekwoord. Een goede kwaliteitsscore is dan ook een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle AdWords campagne.
De kwaliteitsscore wordt bepaald door meerdere factoren, waaronder de relevantie van het zoekwoord en de kwaliteit van de landingpage. Met deze nieuwe functie wordt voor het eerst inzicht gegeven in beide, zodat een adverteerder kan zien waar zich eventueel problemen voordoen. Bovendien worden voor beide suggesties ter verbetering gedaan. De pagina Zoekwoordanalyse is dan ook een hele mooie aanvulling voor het optimaliseren van je AdWords campagnes.
Heuh?
Dit was toch al tijden een extra kolom in Adwords? Die moest je alleen zelf even activeren en dan stond er al sinds tijden een extra kolom in je adwords overzicht genaamd: Kwaliteitsscore met indicaties als OK, Gemiddeld, Slecht volgens mij?
Wat is er nieuw?
Gezien jouw plaatje hierboven gaat het niet om een nieuwe functie voor zoekwoorden, maar voor advertentieteksten?
Klopt dat?
@Gerben: Klopt dat de kwaliteitsscore al een tijd weergegeven / opgevraagd kan worden. Alleen, voor zover ik weet, werd die nog niet uitgesplitst in relevantie van het woord en relevantie van de pagina. Wat ik begrijp is dat je nu beter kan zien waar het probleem ligt als een woord een slechte kwaliteitsscore heeft. Ben wel erg benieuwd naar die suggesties… Over het algemeen zijn het steeds dezelfde open deuren, maar we zullen zien…
Ik kan trouwens niet uit het plaatje opmaken dat het om een advertentietekst zou gaan, maar daar kan David vast meer over vertellen.
Het gaat inderdaad om de kwaliteitsscore van het zoekwoord. Echter deze score i.c.m. de CTR van een advertentie zeggen ook veel over de kwaliteit van je advertentieteksten.
Qua verbetersuggesties zijn het idd open deuren, Echter als je een slechte quality score hebt, is er toch iets dat je niet goed doet. De open deuren zijn dan waarschijnlijk toch de oorzaak en dus is het goed dat ze nogmaals belicht worden.
Hoe rekening met je account historie. Wanneer je een al lang draaiende campagne gaat optimaliseren krijg je de kwaliteitscore niet snel naar de 10 op relevante zoekwoorden. Vaak heeft het systeem gewoon tijd nodig om het verschil tussen de oude en nieuwe campagnes goed op te pakken en door te berekenen. Wij hebben veel accounts gehad die we optimaliseerde maar een maand later ging de QS pas verder omhoog.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!