De toekomst van de online reissector
Alex Bainbridge van TourCMS plaatste een interessante post over ‘zijn’ toekomst van de online reissector. Daar waar enkele jaren geleden luchtvaartmaatschappijen enkel vliegtickets verkochten, hotels enkel overnachtingen aan de man brachten en krantenwebsites het op nieuws hielden, ziet het er vandaag al helemaal anders uit. Luchtvaartmaatschappijen bieden nu ook hotels en huurwagens aan en krantenwebsites zijn haast complete reisportalen geworden met aanbiedingen, reistips en beoordelingen. Voor de komende tien jaar verwacht Bainbridge ingrijpende wijzigingen in het online reislandschap. Vooral metasearch websites zullen winnen, denkt hij. Z’n toekomstvisie voor de sector kan je hier lezen: The future of travel distribution and travel ecommerce (via: Max Management).
In voorbereiding op Emerce Insight Travel & Tourism waar ik een presentatie zal geven over Travel 2.0, ben ik samen met Arjan in ‘t Veld en Bas Paauw een overzicht aan het maken van trends & ontwikkelingen in de online reisbranche. Wie heeft voorbeelden die ik absoluut niet mag vergeten?
Meer en meer zullen mensen kiezen voor belevingen / concepten. Ik geloof in thematisering van de reisbranche. De losse componenten kun je overal krijgen, kwestie van zoeken. Degene die in staat is om meer toegevoegde waarde te bieden door bijvoorbeeld creativiteit kan zich nog beter onderscheiden.
Een vlucht, hotel en excursie is en blijft een te simpele optelsom van componenten die – hoe je het ook wend of keert – niet onderscheidend zijn. Kwestie van slimme marketing. En dat is op den duur te dun. Thematisering van complete reisbelevingen is wat mij betreft een te verwachten trend. Online ook, want hoe mooi kun je juist online die verwachting schetsen en presenteren.
Allereerst vanuit mijn vakgebied (business events en incentivereizen voor bedrijven).
He marco,
Je bent 2 maanden te vroeg. Vraag mij het over 2 maanden maar weer, heb ik iets moois en bijzonders voor je. Travel 3.0. in zijn ultieme vorm? (Ja, ik overdrijf graag, maar mooi wordt het zeker).
@Gerben Je maakt me nieuwsgierig, vaak zijn dit soort projecten het mooist om te volgen wanneer ze nog uitgewerkt worden. Kan je wellicht een tipje van de sluier oplichten of anders mailen?
Hoi Bas,
Concept is er, uitwerking en integratie nog niet, start 1-12-07. Twitteraars zullen dan zeker updates krijgen van de voortgang!
Kijk ook eens op http://www.metjeroen.nl een reisblog met foto tekst en video dat door Brevidius is gemaakt voor een van haar (wereld)reizende werknemers.
Je mag mijn site zeker niet vergeten, de eerste site in de wereld die helpt bij het inchecken
Mooie voorbeelden! Duidelijk is in ieder geval dat reizen het niveau van puur prijs vergelijken is ontstegen. Beleving en service speelt een steeds grotere rol. Dat medereizigers hier bij kunnen helpen wordt al duidelijk bij bovenstaande tips. Die kunnen we mooi meenemen in de rapportage.
Uit eigen ervaring (het opzetten van checkmein.nl en het daarbij zoeken van partners) weet ik dat de prijs zeker voor tickets zo transparant is geworden en dat de marges minimaal zijn dat reisbureaus daar niet echt onderscheidend meer in kunnen zijn
Ik kan je alleen een klein geheimpje vertellen, de ex oprichter Jan-Peter Cruiming van http://www.nationalevacaturebank.nl start binnenkort een Europese vakantiesite. Misschien wordt dat net zo’n succes als de vacaturebank van Cruiming.
@adv brrrr Ik wil het weten!
Leuke discussie. Ik sluit me bij Bas aan dat beleving heel belangrijk wordt. En afleidend uit de reacties zie ik bevestigd dat content dominant wordt. Consumer dominated content. En dan met name om je te onderscheiden van de rest. Wat ik me nog afvraag. De meeste voorbeelden beperken zich tot enerzijds voor de reis (boeken, inchecken, search) en anderzijds na de reis (delen van ervaringen, foto’s en belevingen). Zijn er ook voorbeelden die reizigers tijdens de reis online diensten aanbieden? Of beperkt dat zich tot de frequent flyer en andere klantenprogramma’s?
@ Arjan; de KLM heeft voor vluchten naar het verre oosten een community, is net echt een succes, ik heb de vraag van de klanten van http://www.checkmein.nl de vraag ook gesteld, eigenlijk zit er niemand te wachten op ‘daten’ in het vliegtuig
@Iwan; de vraag die ik stelde is misschien wel breder dan alleen daten in het vliegtuig. Ik denk ook aan hotels die online diensten aanbieden om het verblijf te vergemakkelijken, zakenreizigers die elkaar in een stad of land kunnen opzoeken om gezamenlijk te dineren, etc.
@Iwan; ik kende het voorbeeld. Wij noemen hem inderdaad ook in ons rapport als een ’tijdens de reis’ dienst. Als je de vraag aan je klanten hebt gesteld, weet je dan ook waar ze wel op zitten te wachten tijdens de reis? (in jouw geval een vlucht).
Arjan, ik begin het te weten en daar ga ik ook zeker iets mee doen… Bel of mail me anders ff
@Charles; dank voor je aanvulling. Ik weet ook dat andere airlines vergelijkbare initiatieven hebben. Ken jij wellicht andersoortige (dus buiten de vliegmaatschappijen)?
@Charles; ik bedoelde niet zozeer buiten de reissector. Ik ben goed op de hoogte van communitysites en ken de genoemde voorbeelden. Mijn vraag was een vervolg op eerder vragen over welke iniatieven voor ‘communityvorming’ of andere diensten tijdens de reis worden genomen. En dan dus met name in de online reisbrache.
@Iwan; Waar kan ik je bereiken?
@ arjan ivg at checkmein punt nl
@Marco; had die toevallig ook al gespot deze week, maar dan via een andere invalshoek. Ik denk dat niet alleen het leren van een taal, maar leren in het algemeen een goede combinatie is met travel. Bijvoorbeeld leren koken in Italië of leren zeevissen in Noorwegen. Maar zijn die combinaties niet al gemaakt in 1.0 en is het zoals Martin zegt vooral de manier waarop we die combinaties kunnen vertalen naar 2.0 waar we ons mee bezig moeten houden?
@Arjan: ik ken de social networks zoals live mocha (en vele andere 2.0-applicaties) nog niet in 1.0, jij wel? Wel een interessante vraag is, wat is nu het businessmodel van die 2.0-beweging (user generated content, sociale elementen, etc) voor de reisbranche.
Hi Danielle, reviews en ervaringen en tips van andere reizigers zijn hot maar second life? Nee ik ken hier nou niet echt voorbeelden van die ‘de grote massa” helpen om een vakantie keuze te maken. Second life is dan wel “2.0” maar in mijn ogen iets voor een hele, hele kleine doelgroep en ik zou daar geen euro aan uitgeven.
@Marco; nee, ik ook niet. Ik bedoel alleen dat de link tussen talen leren en travel al ooit eens was gelegd, maar dat nu de 2.0 versie is ontstaan door sociale elementen toe te voegen.
ha Martin, als je me vergeeft, toch enigszins een beperkte reactie :_) het lijkt mij persoonlijk wel degelijk belangrijk om de impact van virtuele werelden (zoals SL) of 3d-mogelijkheden die nu al of binnenkort/de komende jaren beschikbaar komen te overwegen. Ik was al terughoudend met het noemen van SL omdat dat standaard bij veel mensen tot een pavlov-reactie leidt, maar mijn reactie is meer bedoeld om de mogelijkheden van 3d-vormen te benadrukken. *Juist* in de reisbranche lijkt me dat een grote toegevoegde waarde hebben. Waarom lezen we nu anders vantevoren de reisgidsen en zijn de Capitool reisgidsen met 3-achtige illustraties zo’n succes? Omdat we ons daarmee het beste kunnen inleven in wat ons straks te wachten staat. Stel je second earth voor (google earth + sl achtige 3d gebouwen waar je met een avatar doorheen kunt lopen.) Dat is geen verre toekomstmuziek meer. En de ervaringen die je met VW nu opdoet heb je straks gewonnen, al is het maar om een gedachteverandering teweeg te brengen en serieus na te denken over de mogelijkheden die dergelijke 3d-omgevingen en werelden bieden. Als laatste voorbeeld noem ik bijvoorbeeld ook inderdaad taalonderwijs en -beleving. Die zijn in VW heel realistisch na te bootsen (uhm, waarom zou je eigenlijk van ‘nabootsen’ spreken)
En met die kleine doelgroep in VW valt het momenteel wel mee, misschien zou je specifiek eens kunnen kijken naar de gemiddelde tijd die actieve gebruikers in dergelijke omgevingen doorbrengen?
Suggestie is om ook initiatieven, overnames en participaties vanuit gevestigde reis- e/o media-ondernemingen mee te nemen in jullie scan. In de VS zijn de overnames twee jaar geleden begonnen; in Nederland nog niet. Maar uitgevers en omroepen beginnen online travel communities nu te ontdekken (RTL Adrenaline, Volkskrant Reizen, Ilse)…
@Toine; dankjewel voor de suggestie. Heb je ook voorbeelden die jij belangrijk en het noemen waard vindt?
Nog niet gezien in de discussie maar wel een vernieuwende is http://www.xs2theworld.com. Hier zijn digitale cityguides te downloaden voor de mobiele telefoon. Deze versies hebben ook gesproken zinnen zoals in het wat en hoe boekje.
Benieuwd wat men daarvan vindt?
@Scot; een trend die ik inderdaad nog niet had meegenomen: mobiele content. Ik vraag me af of mensen dit voor hun reis gaan raadplegen of juist tijdens de reis behoefte hebben aan de cityguides.
@ Arjan: Ik denk altijd tijdens het reizen. tot die tijd ben ik iig zelf bezig met werk en pas op reis stel ik me open over what to do..
@Arjan: een paar voorbeelden vind je in de Emerce die kort voor de bijeenkomst verschijnt. TripAdvisor is in 2004 overgenomen door Expedia, IgoUgo is in 2005 gekocht door Sabre, Wikitravel en (het Nederlandse) World66 zijn in 2006 gekocht door Internet Brands. Interessant is ook dat BBC Worldwide een meerderheidsaandeel heeft genomen in The Lonely Planet, dat ook een behoorlijk actieve online community heeft.
In Nederland zien we nu Wegener samenwerken met Zoover (maar wedden dat die mannen uit Apeldoorn wederom niet de knip durven trekken), PCM een snuifje 2.0 toevoegen aan Volkskrant Reizen, RTL experimenteren met Adrenaline. Volgens mij heeft alleen Sanoma/Ilse een echte visie op hun potentiële rol in deze markt, zoals ze ook in retail actiever willen worden tussen vraag en aanbod.
De website aSW (A Small World) groeit erg snel. Deze community is ietwat moeilijk toegankelijk maar bevat leuke info.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!