Infovester breekt uitgeverij monopolie open

31 oktober 2007, 13:41

Voor iedereen die zoals ik ooit Rechten studeerde, was het een kwelling: het monopolie van de juridische uitgeverijen. Bijna elke maand was het weer raak en kon ik als arme student verplicht een duur boek of update gaan halen bij de boekwinkel. Terwijl veel juridische informatie publiek eigendom is!

Om dat monopolie te breken heeft Infovester het product LegalAlert gemaakt. Infovester is een joint venture van internetsoftware-ontwikkelaar Paragin en juridische adviesorganisatie 4 legal. De oprichters hebben elkaar ontmoet via ondernemersforum Higherlevel en hebben nu de handen in elkaar geslagen.

Het is gemaakt voor het groeide informatieprobleem: er is steeds meer relevante informatie, maar erg versnipperd en de traditionele oplossingen van uitgevers werken maar ten dele om dat op te lossen. Via LegalAlert kun je iedere online bron toevoegen en deze wordt automatisch bijgehouden op één centrale plek. Al dan niet gefilterd aan de hand van filters en zoektermen op je specifieke behoefte.

Het concept èn de technologie is vergelijkbaar met sites als Jaap.nl, waarbij Legalalert de informatie uit allerlei bronnen spidert, scrapet en citaten herpubliceert : websites, blogs, databases, en zelfs info achter de logins van uitgevers als je daar abonnementen hebt : je kunt het toevoegen en zo je eigen overzicht creëeren en automatisch bij laten houden. In plaats van push zoals de uitgevers doen, is het volledig pull vanuit de gebruiker.

Ziet de gebruiker iets interessants, dan kan hij of zij met één klik het oorspronkelijke artikel opvragen. Welke bronnen worden bijgehouden bepaalt de gebruiker zelf. Als het maar online is en als er maar behoefte aan is, dan wordt het gespiderd.

Een andere overeenkomst met ‘aggregators’ als Jaap en ZoekAlleHuizen is dat Infovester de bestaande monopolie-achtige posities van (juridische) uitgevers wil inperken en de informatie transparanter wil aanbieden. Dáár is de gebruiker uiteraard het meest bij gebaat en dat blijkt nu al aan te slaan : launching customer is Pon Holdings, en het product gaat ook getest worden bij organisaties als VNO-NCW, een OV-vervoersbedrijf, enkele ministeries en diverse advocatenkantoren en juridisch detacheerders.

Het is niet zo moeilijk om te zien dat de wereld van gebonden, zakelijke abonnementen verder reikt dan alleen de juridische wereld : de fiscale, medische en HR-wereld zou hiervoor warm moeten worden!

Kortom : na het verlies van de advertentiemarkt, wordt nu ook dit deel van het businessmodel van uitgeverijen aangevallen. De tijd van het Nieuwe Uitgeven lijkt sneller gekomen dan verwacht.

Ewout Wolff
Eigenaar bij Onedaycompany

Ewout Wolff kent het online marketing vak vanuit de praktijk: de afgelopen 20 jaar heeft hij ervaring opgedaan met bedenken en (vooral) realiseren van nieuwe online concepten. Als interim online marketing manager heeft hij gewerkt voor De Efteling, Philips, TomTom, Centraal Beheer, Freo, AXA, Alliander, Leasit, DLL en Auping.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Peter Bonjernoor

    Mooie aktie, Edward, Jeroen en Peter. Succes!


    31 oktober 2007 om 14:08
    Karel Kolb

    Ik ken Paragin als sitebouwer en dat zit wel snor. Wens Jeroen cs dus ook alle succes met deze mooie lancering!


    31 oktober 2007 om 18:39
    Juf Ingrid

    Voor iedereen die bij Nederlands goed heeft opgelet is het een kwelling: de slordigheid bij het spellen van samenstellingen, in het bijzonder in de titels. Het moet zijn: uitgeverijmonopolie en internetsoftwareontwikkelaar.


    31 oktober 2007 om 19:05
    loket

    Juf, moet er dan geen koppelteken tussen software en ontwikkelaar?


    31 oktober 2007 om 19:26
    Peter Bonjernoor

    @Peter: Precies, het is niet alsof Juf Ingrid van http://www.koppeltekengebruik.nl is. Dat domein is trouwens nog beschikbaar!

    Op haar eigen site staat trouwens “Je mag het koppelteken dus eventueel gebruiken als je denkt dat dat de leesbaarheid van het woord ten goede komt.”, dus het antwoord is een volmondig “JA!”


    31 oktober 2007 om 20:43
    loket

    Volgens mij is het woord “eventueel” dan overbodig in die zin. Of draaf ik door?


    31 oktober 2007 om 20:47
    ewout@onedaycompany.nl

    Als we dan toch bezig zijn : wat dacht Juf van “hebben nu de handen in elkaar geslagen” – tamelijk aggressieve samenwerking dan. Ik bedoelde natuurlijk : “slaan nu de handen in elkaar”.

    Maar anders dan Juf Spellcheck – is dit geen mooie ontwikkeling? En had ik hier tenminste 1 reactie gehad willen hebben van Kluwer, Elsevier of anderen ?


    1 november 2007 om 07:28
    Jeroen Bakker

    Dank voor het artikel en de felicitaties allemaal! Ook via e-mail hebben we erg leuke reacties gehad, ik ben blij te horen dat wat wij proberen te doen met onze producten zulke interessante reacties oplevert!

    Thoe, je stelt een terechte vraag. In onze ogen verschilt LegalAlert erg veel ten opzichte van bestaande knipseldiensten:

    – Allereerst hebben we diverse niet-algemene, moeilijk toegankelijke juridische databases en websites (Parlando, curatele-registers, insolventieregisters, enzovoort) ontsloten;

    – Men kan de )betaalde) abonnementen die men afgesloten heeft bij (juridische) uitgevers ook toevoegen. Niet eerder was er één portal waarin je dus berichten van alle uitgevers waar je abonnementen hebt afgesloten, in één overzicht kon verzamelen;

    – We indexeren ook Worddocumenten en PDF-documenten en maken de tekst ervan doorzoekbaar;

    – LegalAlert is met name een attenderingsservice, waarmee je op de hoogte blijft. Maar tegelijkertijd leggen we een enorm groot, gestructureerd bestand van publiek toegankelijke (juridische) informatie aan, waar je doorheen kunt zoeken. Het is dus naast het volgen van actualiteiten, ook een zoekmachine van alles wat LegalAlert uit openbare bronnen geïndexeerd heeft. En vervolgens kun je die zoekopdracht in het verleden, met één druk op de knop omtoveren tot een Alert van de toekomst;

    – Via LegalAlert kunnen _alle_ online bronnen die men maar wilt bijgehouden worden. Dus ook de persberichten van klanten of concurrenten, de favoriete weblogs, de lokale krant of de alumnivereniging. De behoefte van onze gebruikers staat centraal, zij kunnen zonder beperkingen de bronnen die zíj willen toevoegen aan hun persoonlijke Nieuwsoverzicht;

    – Met LegalAlert kan meer dan alleen actualiteiten worden bijgehouden. Denk aan de nieuwste literatuurtitels die bij de Nederlandse uitgevers verschijnen, of aan een overzicht van congressen en opleidingen. Als er maar enige vorm van actualiteit in zit kan het aan LegalAlert worden toegevoegd en kun je je op de hoogte laten houden.

    Doordat we niet een algemene knipseldienst hebben maar LegalAlert volledig focussen op de informatiebehoefte van juristen, kunnen we veel meer de diepte in duiken en veel preciezer aansluiten bij zijn of haar complete informatiebehoefte.


    1 november 2007 om 12:43
    ewout@onedaycompany.nl

    Jeroen, kan je wellicht ook aangeven hoe nu (al) de verhouding abonnements-info en publieke info is die jullie nu zien bij jullie klanten ?


    2 november 2007 om 08:55
    Jeroen Bakker

    Ewout: de uitgevers brengen veel hoogwaardige informatie uit, vaak voorzien van een redactioneel commentaar of een redactioneel filter wat het waardevol maakt om een abonnement hierop te nemen. Elke jurist heeft dergelijke abonnementen, op papier en steeds vaker (ook) digitaal.

    Wat je echter ook ziet, is dat er veel méér informatie online verschijnt. Weblogs van individuele advocatenkantoren bijvoorbeeld, of overheden die zeer actief zijn om informatie, jurisprudentie, achtergronden, besluiten, kamerverslagen etc. online aan te bieden. Dus er verschijnt simpelweg veel meer.

    Daarnaast strekt de behoefte van veel juristen zich veel breder uit dan puur de door de uitgevers bestreken gebieden: persberichten van de organisaties waar men voor werkt, landelijke, regionale en lokale media, besluiten van toezichthouders, reacties van andere dan juridische tijdschriften en nieuwssites, artikelen en onderzoeken van studenten en universiteiten, etc. etc.

    Wat we merken is dat er meer en meer behoefte ontstaat aan informatie van buiten de uitgevers, maar dat die behoefte ontstaat náást de bestaande en blijvende behoefte aan informatie van de uitgevers. Alleen ligt een informatieoverstroming natuurlijk op de loer. Wat we zien is dus een behoefte aan gepersonaliseerde, op maat gemaakte nieuwsgaring, die men zelf kan beheren en kan aanpassen aan veranderende behoeften en wensen.

    Met LegalAlert hebben we dus gereedschap ontwikkeld om heel eenvoudig dat gepersonaliseerde overzicht samen te kunnen stellen. En uit al die beschikbare informatie, uit het publieke domein èn uit de betaalde abonnementen die men heeft bij de uitgevers, precies dát overzicht samen te stellen waarin de informatie wordt verzameld waar men individueel behoefte aan heeft. Daarmee wordt men automatisch geattendeerd op nieuwe berichten die aan die criteria voldoen, zodat men héél veel informatiebronnen in de gaten kan houden, maar alleen datgene overhoudt waar men van op de hoogte wil blijven (aangevuld met een doorzoekbare database van informatie om in te zoeken als men naderhand toch van een nog niet automatisch bijgehouden thema informatie wil zien).


    2 november 2007 om 09:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!