Google Analytics biedt nu diepgaand inzicht in het zoekgedrag op je website
Ik log zojuist in op Google Analytics en zie dat ze zojuist hun onlangs aangekondigde meetsysteem voor interne zoekmachines gelanceerd hebben. Met een paar kleine instellingen was het up-and-running en nu is het een kwestie van wachten op de eerste data.
Hoe zet je het aan
In het scherm met je profielen klik je bij het gewenste profiel op “Edit”. Vervolgens klik je nog een keer op “Edit” om de instellingen aan te passen. Zet het vinkje bij “Do Track Site Search” aan en geef de variabele op die op de site gebruikt wordt door de zoekfunctie. In het geval van mijn eigen site:
http://andrescholten.nl/index.php?s=seo
Heb ik dus de variabele “s” ingevuld. Wanneer je site geen variabele gebruikt om de zoekwoorden in te plaatsen kun je dit in de urchinTracker() aanroep simuleren. Stel je zoek-url is “/search/fiets” dan meet je hem gewoon op deze manier: urchinTracker(”/search=fiets”).
Wat kun je vervolgens zien
Op dit moment kan ik nog niets zien vanwege het simpele feit dat Google Analytics niet real-time meet. Wat ik wel kan zien zijn de waardes die we kunnen verwachten, hieronder een screenshot:
Vanuit een webanalytics perspectief
Het tracken van je interne zoekmachine kan interessante gegevens opleveren. Waar wordt veel naar gezocht, zoeken mensen meerdere keren, kun ze het gezochte onderwerp vinden, enz. Het geeft een goede inzage in de behoefte van bezoekers, hier kun je goed op inspelen door die behoefte in een eerder stadium te bevredigen. Hierdoor hoeven mensen niet te zoeken maar kunnen ze makkelijker vinden wat ze willen. Ook kan gewerkt worden aan de teleurstellingen, maak iets wat veel gezocht maar niet gevonden wordt beter bereikbaar.
Iemand anders nog suggesties?
Tip: stel het nu in, dan kun je morgen aan de slag.
Thanks Andre, had het nog niet gezien. Volgens mij wel alleen nog toegankelijk als je als taal US English hebt geselecteerd. Ik zag het nl nog niet in mijn nederlandse versie.
Heb het ook even direct aangezet en volgens mij biedt deze internal search nog veel meer mogelijkheden om met parameters zaken te meten.
Hij is wel toegankelijk via de Nederlandse taal, alleen staat er geen tekst naast de instellingen. Waarschijnlijk zijn ze nog druk aan het vertalen. Engels werkt inderdaad al prima.
Als je me het persoonlijk vraagt:”Het boeit me niet zoveel”.Wat ik me wel kan voorstellen wat het informatieve gedrag is waarom juist die bezoeker deze informatie zoekt.Vind het een transparante observatie mogelijkheid naar mijn inziens,omdat bezoekers vaak naar actuele onderwerpen zoeken.Schrijf liever over onderwerpen wat jezelf boeiend vind,en laat je niet leiden.Make a difference!
Richard: helemaal mee eens. Maar wat als je al bepaalde content hebt die toch niet goed bereikt kan worden. Dan moet je daar mee aan de slag. Het gaat dus niet zozeer om de vraag naar niet bestaande content waarvoor je content gaat maken, maar meer om de content die je al hebt en niet vindbaar is.
@Richard
Dat is wel erg kort door de bocht. Het internet bestaat niet alleen uit blogs. Zeker voor grotere sites (met veel subniveaus en tonnen aan informatie) kan dit een handige tool zijn.
Ben het met je eens Mathijs, het internet bestaat niet alleen uit Blogs. Beheer jij bijvoorbeeld de website van het stadhuis, en er wordt relatief veel informatie gezocht over paspoorten dan kom je dat goed te weten door die zoekpogingen te meten. Ook zie je vervolgens of die informatie dan goed te vinden is, zoniet dan kan je daar je pagina layout op aanpassen of wat dan ook.
Lijkt mij zéér nuttig eigenlijk.
Het is ook gewoon zondermeer nuttig, je krijgt 1 op 1 informatie over de behoeftes van je bezoekers. Gouden informatie.
‘k Ga de interne zoekstructuur ff aanpassen, en daarna zeker testen. Had idd al gelezen dat het er aan kwam en daar ben ik zeker content mee.
de huidige keywords waar men mee zoekt sla ik al op in de database, maar daar kan je niet zoveel uithalen als met Google Analytics zoals het voorbeeld hierboven laat zien….
Hahahaha, zie ik vandaag dit gezochte woord in mijn rapportage:
“Dus nu weet jij waar ik naar zoek”
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!