Uitgevers experimenteren met microblogs

6 november 2007, 03:49

Uitgevers experimenteren met microblogsIn Nederland begon het allemaal in maart 2007 toen Twitter als nieuwe hype kwam overwaaien vanuit de VS. Tijdens de muziek en media-conferentie South-by-South-West in Texas werd Twitter flink gepromoot (en met succes blijkt achteraf). Twitter is, net als bijvoorbeeld Jaiku (recentelijk overgenomen door Google) en Pownce, een microblogdienst waarmee je op verschillende manieren een bericht van max. 140 karakters kunt sturen naar je netwerk van vrienden. Dit kan zijn via SMS, Instant Messaging, email of via het web.

Microbloggen staat nog steeds in de kinderschoenen. Zelf schat ik het aantal gebruikers in Nederland op minder dan 5.000 aktieve microbloggers. Desondanks is er veel media-aandacht voor het fenomeen en zijn er inmiddels partijen (waaronder uitgevers) die serieus kijken naar de zakelijke mogelijkheden van microbloggen. Zo was recentelijk Metro de eerste krant dat een microblog koppelde aan zijn website. Gebruikers kunnen (na registratie) zelf berichten plaatsen maar ook reageren op ‘officieel’ nieuws van ANP en Metro. De krant hoopt dat het microblog in de eerste plaats een plek wordt voor discussie over nieuws in brede zin.

Binnenkort (deze week?) start ook de ondernemerssite Zibb.nl met een vergelijkbare microblog (opnieuw in samenwerking met Feeder Media van collegablogger Karel Kolb). Ik vroeg Mireille Derks, uitgever van Zibb.nl, naar de beweegredenen.

Waarom een microblog?

Vanwege de mooie functionaliteit, het is een prachtige manier om snel vragen in de (gebruikers)groep te kunnen gooien. Precies de richting waar we met het nieuwe zibb.nl (kwartaal 1, 2008) naar toe willen: vragen en antwoorden, voor en door ondernemers. Dit microblog geeft ons de gelegenheid een voorschot te nemen op de nieuwe site en alvast te experimenteren met interactiviteit in onze gebruikersgroep.

Waar gaat het heen met microblogging?

Geen idee, nieuwe functionaliteiten komen en gaan weer. Een aantal overleeft in aangepaste vorm. Het is aardig om daarmee te spelen en ervaring mee op te doen. Persoonlijk begrijp ik de behoefte om de wereld continu te laten weten wat je aan het doen bent (lees Twitter) niet helemaal, maar het is wel iets dat gebeurt. In bepaalde groepen zie je bovendien dat er echt kennis wordt uitgewisseld. Daar wil je dus wel iets mee doen.

Wat verwacht je van (aantallen) gebruikers en berichten?

Ook hier nog geen idee. We zien op zibb.nl iedere maand zo’n 650.000 unieke bezoekers voorbij komen. Welk gedeelte daarvan bij de blog terechtkomt en welk deel daarvan dan nog daadwerkelijk van het blog gebruik gaat maken is gissen. Dagelijkse activiteit is minimaal vereist. Daarin zal de redactie en het netwerk van experts rond zibb ook een rol gaan spelen. Het is nadrukkelijk de bedoeling dat er kwalitatief goede antwoorden op vragen komen. Dus: specialisten op het gebied van ondernemen en bedrijfsvoering zijn van harte welkom.

Wat is de relatie tussen het microblog en zibb.nl?

Voor zibb.nl kiezen we voor een functionele insteek vamn het microblog: zakelijk. Zoals dat past bij onze site en gebruikersgroep zie ook vraag 1). Maar voelen gebruikers de behoefte te gaan chatten/micribloggen dan houden we dat natuurlijk niet tegen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

12 Reacties

    Petra de Boevere

    Wordt er gemodereerd of mag je gewoon spammen in die shoutbox? Je ziet het nu al gebeuren. Ik vraag me wel af of voor deze toepassing een forum niet beter werkt. Al was het maar om de zoekfunctie voor problemen die vaker voorkomen.


    6 november 2007 om 09:32
    Gerben

    He Karel,

    Vergeten we niet een ander voorbeeld? 🙂

    @Petra, ja, er wordt / kan worden gemodereerd, maar de frequentie daarvan hangt van de moderator af lijkt me.


    6 november 2007 om 13:36
    Feeder

    Metro heeft ons zojuist laten weten ook in 2008 door te gaan met het microblog. We zien dat als een opsteker voor ons concept.


    15 november 2007 om 12:23
    Johnf933

    Today, I went to the beach front with my kids. adcegfgdkckd


    17 december 2016 om 07:45
    Johnf463

    Hey very nice website!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I’ll bookmark your website and take the feeds alsoI’m happy to find numerous useful information here in the post, we need work out more techniques in this regard, thanks for sharing. . . . . . ekfcddgbabdd


    17 december 2016 om 07:46
    Johnb833

    I like what you guys tend to be up too. Such clever work and coverage! Keep up the very good works guys I’ve incorporated you guys to my personal blogroll. deebdbddaaeg


    17 december 2016 om 07:47
    Johnd864

    I do not even know how I stopped up here, however I assumed this put up was good. I do not recognise who you are however definitely you’re going to a wellknown blogger for those who are not already ekkffcbcddef


    18 december 2016 om 10:52
    Smithc157

    cell phone lookup by name I was just searching for this bceaebgdeeedbeee


    18 december 2016 om 10:53
    Johnf629

    Hi there, I found your site by way of Google while searching for a comparable matter, your web site got here up, it looks good. I have bookmarked it in my google bookmarks. edaaacdegckd


    18 december 2016 om 10:54
    Smithe551

    Good day! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any recommendations? dgekfkdeekaagdgg


    18 december 2016 om 10:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!