Usability mythe #2: open externe links in nieuw venster
Een hardnekkig discussiepunt in usability is het openen van (externe) links in een nieuw venster. Dat zorgt ervoor “dat bezoekers op onze site blijven”, en dat mensen “overzicht houden”. Of niet? Jakob Nielsen beschouwt het al sinds 1999 als een top10 usability mistake, maar is dat nog wel geldig?
Een waarschuwing: een one-size-fits-all oplossing is er niet. Maar er zijn wel een hoop overwegingen die vaak in de discussie worden gebruikt, en daar gaan we nu eens op inhakken…
We moeten mensen op onze site houden
Het meest gebruikte argument voor het openen van nieuwe vensters, is dat “mensen dan niet van onze site weggaan”. Het aanklikken van een link is juist precies dat: de gebruiker wil weg. Dat hoeft helemaal niet negatief te zijn. Je hebt die gebruiker immers een goede link gegeven om op te klikken, je hebt haar van meer informatie voorzien.
Google leeft van dit model: iemand vindt iets, en klikt weg van de site. En het mooie is dat mensen vaak weten waar ze die nuttige info hebben gevonden, dus weer terugkomen bij een volgende zoektocht. Het is dus niet negatief om iemand “weg te sturen”: wees blij dat je die persoon een dienst hebt bewezen!
En als iemand weg wil, gaat ‘ie toch wel weg. Daar helpt een nieuw venster niets aan. Het zorgt er hooguit voor dat je webstatistieken een langere bezoekduur weergeven dan de echte bezoekduur.
Mensen zijn (niet) gewend aan nieuwe vensters
“Vroeger” werden links nooit in nieuwe vensters geopend. Mensen verwachten dat dus ook niet, en zien vaak niet eens dat er een nieuw venster is geopend. Ik heb regelmatig gebruikersonderzoek meegemaakt waarbij de deelnemer na de test 10 vensters open had staan, zonder dat dat was opgemerkt.
Maar Startpagina opent ook alle links in een nieuw venster… Ik heb wel eens mensen horen zeggen:
Wat is het stom dat Google zijn links niet in een nieuw venster opent!
Het vervelende van Startpagina is dat mensen er inderdaad aan gewend zijn geraakt. Als jij dus een Startpagina-kloon hebt, moet je misschien wel de links in een nieuw venster openen, om aan de “standaard” te voldoen.
Back button gaat “kapot”
Wanneer je een nieuw venster opent, en de gebruiker dat niet ziet, zal zij proberen terug te gaan door “back” te klikken. Dat werkt dan natuurlijk niet. Dat is frustrerend, al leren meer ervaren internetgebuikers dan dat er kennelijk een nieuw venster geopend is.
Doordat sommige sites juist voor alles nieuwe vensters openen, krijg je ook het omgekeerde gedrag. Mensen sluiten hun browservenster om “terug” te gaan naar de vorige pagina. Om er dan achter te komen dat er geen browservenster meer open is…
Popups zijn eng
Ik heb mensen ook vaak nieuwe vensters uit schrik zien wegklikken. Popups worden immers vaak misbruikt voor ongewenste advertenties. Laat mensen dus niet schrikken door onverwacht nieuwe vensters te openen.
Pas op voor de nieuwe “tabbed” browsers
Voor mij geldt: ik bepaal zelf wel wat ik wil. Met de opkomst van Firefox en het invoeren van Internet Explorer 7, zijn er meer mogelijkheden gekomen voor het gebruik van vensters. Meer ervaren gebruikers openen vaak verschillende tabjes om later doorheen te bladeren.
Een probleem is dat, afhankelijk van de browserinstellingen en gebruikte methode, soms een tab wordt geopend in plaats van een nieuw venster. Mensen die dit nog niet gewend zijn, zullen niet eens zien dat er een nieuwe tab bij is gekomen. Zij missen het nieuwe venster dus compleet.
Uitzonderdingen voor PDF, Doc
De consensus in usabilityland is dat het wel mag bij het openen van externe applicaties. Bijvoorbeeld bij PDF en Word documenten, zo betoogt ook Nielsen. Ook bij het openen van grote afbeeldingen (als de gebruiker “inzoomt”) en bij printbare versies van een document het nieuwe venster vergeven.
In al deze gevallen geldt natuurlijk wel dat je de gebruiker moet waarschuwen dat er een speciaal document achter de link zit. Het openene van een grote PDF gaat immers lang niet zo soepel als een gewone webpagina.
Dus: wat moeten we doen?
De veilige route lijkt mij om de gebruiker te laten kiezen wat zij wil. Een van de belangrijkste usability vuistregels is het zorgen voor gebruikerscontrole en vrijheid. Dat betekent dus: links nooit in een nieuw venster openen.
Als je dat wel doet, geef dat dan aan door middel van een icoon, met eventueel tekst erbij:
Wikipedia zet weer een andere standaard. Externe links worden wel met een icoon aangekondigd, maar niet automatisch in een nieuw venster geopend:
Wat je echt niet moet doen, is links in een nieuw venster openen d.m.v. javascript. Startpagina doet dit helaas, waardoor de gebruiker altijd een nieuw venster krijgt. Zelf als je expliciet aangeeft dat de link in een nieuwe tab moet openen. Door het atribuut ‘target=“_blank”’ te gebruiken, zorg je ervoor dat de ervaren gebruiker kan voorkomen dat er een heel nieuw venster wordt geopend.
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Wat is het beste om te doen:
- Externe links nooit in een nieuw venster openen.
- Externe links altijd in een nieuw venster openen.
- Externe links nooit in een nieuw venster openen, maar wel aankondigen dat het een externe link is (zoals Wikipedia).
- Externe links altijd in een nieuw venster openen, maar wel aankondigen dat het een nieuw venster opent met een icoon (en tekst?)
- Iets anders, namelijk… 🙂
Als je meer wilt leren over usability, bekijk dan even de Marketingfacts cursus usability. Die geef ik (Ruben Timmerman) samen met Stefan Wobben van Usabilityweb. Je leert kritisch te kijken naar je eigen website, beoordeelt elkaars werk en krijgt inzicht in usability methoden en trends. Na de dag ben je een volwaardig gesprekspartner voor bureaus en kun je het usability kaf van het koren scheiden…
Reageer gerust als je hierover iets wilt vragen!
Update (14-11-2007): Op Usabilityweb stond in een artikel over dit onderwerp nog dit filmpje van een dame die door het openen van nieuwe vensters de weg kwijtraakt:
Mijn mening: blijf met je poten van mijn instellingen af.
Met Firefox kun je gelukkig al instellen dat javascript de grootte van je scherm niet mag aanpassen en dat het de statusbalk niet mag veranderen. Ook mag het de statusbalk en contextmenu’s niet weglaten. Want als ik ergens een hekel aan heb is het een website die aan mijn instellingen komt: kiosk mode (fullscreen), popups zonder menu, adres of statusbalk, enz. Links die ongevraagd in een nieuw scherm openen enz.
Ik bepaal zelf of een link in hetzelfde scherm (klik) opent, in een nieuwe tab (ctrl+klik) opent, of zelfs in een nieuw scherm (shift+klik) moet openen. En dat hoeft een website niet voor mij te bepalen.
Externe links altijd in een nieuw venster openen.
Zeker weten, als ik 10 links op een pagina heb staan, dan wil ik er wellicht 4 van bekijken. Het feit dat ze dan stuk voor stuk in een nieuw venster openen is veel makkelijker.
Anders moet je continu terug naar de pagina, of zelf de actie ondernemen om ze in een nieuw venster te openen.
Persoonlijk vind ik het belangrijker om een gebruiker op de hoogte te brengen dat een link naar buiten de site gaat dan de gebruiker met een valstrik op de site te houden. Ik vind nieuwe vensters niet de juiste manier hiervoor en vind dat Wikipedia een goed voorbeeld is van een signaal aan de gebruiker.
Wanneer je in een liever niet te onderbreken proces zit, zoals een registratieformulier, en je wilt als gebruiker de Algemene Voorwaarden o.i.d. erbij halen, dan is een automatisch nieuw venster wel handig. Maar over het algemeen denk ik dat je de keuze aan de gebruiker moet laten en dat zelfs de mensen die automatische nieuwe vensters gewend zijn snel genoeg door zullen hebben wat er gebeurt.
Vaak sta ik wel alleen in die mening, helaas.
Ik denk dat dit per link moet verschillen. Vergeet niet dat niet iedereen de functionaliteit kent/weet hoe je zelf een link opent in een nieuw window of nieuwe tab.
Als je externe links plaatst in een artikel, met als doel te refereren naar randinformatie/verdieping/onderbouwing/etc., dan zou ik altijd de link openen in een nieuw window. Mensen willen je artikel wel doorlezen, maar ook de links bekijken…..
Het argument “we willen geen mensen kwijtraken op onze site’ is inderdaad een zwakke voor het gebruik van nieuwe vensters.
Maar er is een andere reden om de keuze te verantwoorden: duidelijk maken dat je naar een andere site gaat. Dit is voor veel gebruikers niet altijd duidelijk, zeker als de lay-out van twee sites op elkaar lijkt. Icoontjes klinkt allemaal wel leuk en lekker sexy web 2.0-achtig maar mijn moeder herkent dergelijke icoontjes niet. Deze roepen alleen maar meer vragen op.
De nieuwe generatie browsers werken met tabs en ik vind het zelf het prettigst als iets in een nieuwe tab opent. Dit is echter nog niet mainstream… in de toekomst wel. Door de tabs zullen de nieuwe vensters nieuwe tabs worden en dat is toch een stuk minder vervelend.
Zelf vind ik het fijn dat links naar externe sites in een nieuw venster geopend worden. Vaak wil ik namelijk toch nog verder kunnen navigeren vanaf de oude pagina, en die staat dan mooi nog open in een ander tab (of venster). Dit doe ik dan ook het liefst zonder al te veel handelingen zoals een extra knop indrukken. Heeft puur en alleen met mijn surfstijl te maken.
In het opzicht van usability ben ik het er inderdaad mee eens dat een site niet moet bepalen wat de links doen. Dus een keuze aan de gebruiker geven lijkt me het mooist. Maar een hele lading aan opties op een site is ook niet ideaal. Dus de mooiste oplossing in usability opzicht is denk ik toch aangeven met een tekstje of icoon dat het een externe link is. Volgens mij is dit sowieso verplicht voor accessibility tests als bv drempelsvrij.
Andre: mooi (hard) gezegd. Jij wordt dus ook gek van Startpagina?
Ray: OK, goed om te horen dat er ook een andere mening is. Open jij ook wel eens zelf links in een nieuw venster of nieuwe tab door met shift/ctrl te klikken, of rechtsklik>openen in nieuw venster?
Kristiaan: Ja, goeie aanvulling. In een bestelproces mag je inderdaad ook dingen in een nieuw venster openen. Sowieso moeten daar zo min mogelijk links staan om de gebruiker niet af te leiden.
Christian: Dat van links in artikelen is inderdaad een hele goede vraag. Ik ben het niet met je eens, vind dat gebruikers zelf wel kunnen bepalen of ze iets in een nieuw venster willen openen.
Ik heb helaas nog nooit onderzocht gezien hoeveel mensen die functionaliteit kennen, maar ik denk dat je het niet moet onderschatten. Shift-click is niet zo bekend, maar rechtermuis-openen in nieuw venster zie ik heel vaak ook bij minder ervaren gebruikers…
@Ruben: ja, het is voor mij een sterke reden om startpagina niet veel te gebruiken. De irritatiefactor van hun manier van links openen is echt heel hoog. Ik krijg een scherm voor mijn neus die niet zo is als ik ingesteld heb.
Als ik wil dat een link in een ander venster (tab) opent dan zal ik rechtsklikken op die link.
Persoonlijk ben ik fervent voorstander van het “tabbed browsing”. Dit geeft mij de mogelijkheid bijvoorbeeld een artikel te lezen en eventuele links direct te openen in een tab. Het originele artikel blijft ook in scherm en als ik pas wil klik ik op de tab.
Natuurlijk moet je voorkomen dat je tientallen tabbladen open hebt staan, want dan is er snel weinig over van overzichtelijkheid.
Dus voor mij, is het “een nieuw venster openen, maar dan in tabblad”.
ALTIJD in een nieuw venster
Als ik ergens en hekel aan heb is dat ik midden in een verhaal zit en dan op een link klik (die het verhaal oversteund) en ik dan ineens van de site afben.
Verder maak je ook inderdaad duidelijk dat je extern linkt. Dat is ook niet altijd duidelijk voor de mensen (zie @annemieke)
Gelukkig los ik het zelf wel vaak op door automatisch op de scroll te klikken. Dit opent de link automatisch in een nieuwe tab.
Wat ik trouwens niet begrijp is waarom er geen voorkeuren in een browser zijn ingebouwd om in deze behoefte te voorzien; sommige mensen willen altijd alle externe links in een nieuw venster/tabblad, anderen nooit of alleen wanneer ze het zelf aangeven. Voor een browser is het simpel om vast te stellen dat een link naar een ander domein leidt dan die waar men op dat moment tegenaankijkt, dus technisch gezien is het een peuleschil.
“Ray: OK, goed om te horen dat er ook een andere mening is. Open jij ook wel eens zelf links in een nieuw venster of nieuwe tab door met shift/ctrl te klikken, of rechtsklik>openen in nieuw venster?”
Ik open bijna altijd alles zelf in een nieuw venster of in een nieuw tabblad. Maar ik kan mij voorstellen dat veel minder ervaren gebruikers dit niet eens weten.
Nog een puntje van kritiek van het niet openen in een nieuw venster, zijn de websites die geblokkeerd hebben dat je terug kan gaan naar de vorige pagina. Dan kan je dus niet eens terug. (soms wel als je maar lang genoeg op backspace drukt, maar dat weet ook niet iedereen).
Er is nog een ander probleem: het target-attribuut wordt in de HTML-standaarden afgeraden. In HTML 4.01 (1997/1999) en XHTML 1.0 (2000/2002) (Strict) komt het niet meer voor . Als je de afgeraden aspecten wilt gebruiken, moet je HTML 4.01 of XHTML 1.0 Transitional gebruiken. XHTML 1.1 (2001/2007) kent geen Transitional versie.
Citaat uit de HTML 4.01 DTD:
“This is the HTML 4.01 Transitional DTD, which includes presentation attributes and elements that W3C expects to phase out as support for style sheets matures. Authors should use the Strict DTD when possible, but may use the Transitional DTD when support for presentation attribute and elements is required.”
Reden is waarschijnlijk dat het openen van een nieuw venster niet als eigenschap van een tekst wordt beschouwd, maar als functie van de applicatie. Dit moet dan dus met Javascript worden opgelost.
Als je wilt meegaan met de ontwikkeling van standaarden heb je dus maar 2 keuzes:
– geen nieuw venster openen
– Javascript gebruiken om een nieuw venster te openen, waarmee je de gebruiker in zijn keuzes beperkt.
@Ruben: Hoe denk je over de nieuwste oplossing die een zogenoemd ‘lightbox/thickbox effect geeft? Steeds meer webshops en websites passen het toe. Bijvoorbeeld bij elektrokoopjes.nl. Zelf vind ik dit fijn werken voor bijvoorbeeld productdetails, afbeeldingen en dergelijke. (natuurlijk niet verwijzingen naar andere websites, die open je extern)
Ik wil eigenlijk alleen maar externe links in nieuwe tabbladen. Een toevoeging in de vorm van een icoontje is hierbij zeer aangenaam. Startpagina irriteert mij trouwens ook mateloos (@andre: hear hear!). Pagina’s binnen de eigen website zou ik altijd openen in hetzelfde venster.
Wat betreft tabbed browsing, mijn vraag is hier: Kun je er iets aan doen dat mensen hun nieuwe browser niet snappen of ga je hier bewust rekening mee houden?
Om kort te gaan op je vragen: 1, 4 en 5; Werk ook met een lightbox techniek als je kleine gebruikergestuurde vensters opent.
Ik denk dat je moet kijken naar je doelgroep (geldt natuurlijk niet alleen voor links). Veel reacties hier zijn door mensen met laten we zeggen bovengemiddelde internet ervaring. Die vinden duidelijk dat ze zelf wel kunnen bepalen wat ze met een link doen (met ctrl of shift). Is dit je doelgroep, links niet in nieuw venster openen.
Een andere groep (de meerderheid?) wat niet van het bestaan van ctrl+klik of shift+klik. Hiervoor kun je links wel in een nieuw venster openen, wat ik persoonlijk altijd wel prettig vind.
Nieuwe vensters zijn over het algemeen beter voor naïeve/beginnende gebruikers. Gevorderder gebruikers zullen hier compleet geen boodschap aan hebben en gebruik maken van het ‘nieuwe’ tabbed browsing.
Het ‘we moeten mensen op onze site houden’ argument getuigt van een fundamenteel gebrek aan kennis van hoe het internet werkt.
Marketingfacts slaat wat dit betreft alles door eerst halve feeds aan te bieden waardoor mensen naar de site moeten en dan ook nog eens alles te openen in een nieuw venster. Ik zie dat je dat gedrag in dit artikel hebt aangepast. Nu is Marketingfacts best een aardige site (ik lees het toch) maar deze manier van je gebruikers behandelen getuigt van een ietwat denigrerende houding.
Een andere pagina waar ik me mateloos stoor aan de JavaScript-navigatie is 8weekly.nl. Die site is nauwelijks te navigeren.
@Kristiaan: Er zijn faciliteiten ingebouwd in browsers waarbij IE als browser buiten beschouwing gelaten dient te worden. In Firefox is er een modus te bepalen die één venster forceert en alle aanroepen naar een nieuw venster in een nieuwe tab opent.
Ik denk dat je middenin een artikel of middenin een pagina de links toch het beste in een nieuw venster kunt openen.
Helemaal onderaan de pagina (na het doornemen van de hele pagina) zoals bij Wikipedia of in mindere mate helemaal bovenaan de pagina (voor het bekijken van de pagina) vinden bezoekers het wellicht niet vervelend dat ze weggestuurd worden van de website.
Als men echter halverwege een pagina is, die men nog verder wil lezen, dan kan ik begrijpen dat het hinderlijk is als de pagina verdwijnt.
Overigens laat Google zelfs haar Adsense-advertenties standaard in hetzelfde venster openen. Dit tot ergernis van veel Adsense-uigevers.
shift indrukken als je op een link klikt voor een nieuw venster. ctrl ingedrukt houden als je in vista een link op een ander tabblad wilt hebben.
Het zal niet lang duren voor er software komt die dit soort dingen stimuleert. Zal voor veel kantoormensen ook het muisgebruik kunnen minderen, de RSI-arm is toch meestal de arm die de muis (teveel) hanteert…
Conclusie: het maakt niets uit hoe die nieuwe vensters er moeten komen, leer de gebruikers gewoon hoe ze dat het beste kunnen doen. En leer er dan meteen andere snelkoppelingen bij als ctrl c ctrl v ctrl x en die troep, dan neemt de ‘usability’ vanzelf toe.
Wat mij betreft hangt het helemaal van de context af.
Is het bedoeld als extra informatie voor een invoerveld op het scherm? popup.
Is het een artikel in een RSS reader oid, of een link op een pagina met dynamische informatie dat opnieuw opgevraagd moet worden als ik terug kom op de pagina? nieuw venster/tab
Is het een reclame banner/link? nieuw scherm/tab.
Is het een ‘gewone’ link (naar bijvoorbeeld een andere site of een ander artikel op dezelfde site)? Geen popup, en geen nieuwe pagina/tab, maar liever dezelfde pagina.
Laat mij het zelf kiezen, middelklik opent voor mij in een nieuwe tab als IK dat wil.
Persoonlijk het liefst in een nieuw venster, maar dat is helemaal het gevolg van hoe ik het liefst op het internet surf: ik ben een site aan het bekijken, zie daar een link, maar wil na het zien van wat daar gebeurde weer verder kunnen gaan waar ik gebleven was op de oorspronkelijke site.
Wat in ieder geval essentieel is, is dat het consequent gebeurt. Als er, zoals op MF het geval is, de ene keer een ineuw venster geopend wordt en de andere keer niet, dan gaat het mis. Dan klik ik op een link, druk op Ctrl-F4 als ik die site gezien heb, en dan kijk ik tegen Outlook aan in plaats van MF – damn!
Toevoeging: ik heb het hier wel over externe links. Links binnen een site wil ik juist absoluut niet in een nieuw venster hebben…
Hangt puur van de functie van de link of van de website af. Is jouw website een vergaarplaats van informatie (of van een specifieke organisatie) dan open je in nieuw scherm.
Is jouw website een doorgangswebsite waar je bezoekers leidt naar pagina’s die als vergaarplaats dienen of naar eindpagina’s met informatie die de bezoeker zocht dan open je in hetzelfde scherm.
Het in nieuw scherm openen is natuurlijk ook een strategisch middel om sites in je eigen netwerk te promoten. (Zie bijvoorbeeld hoe geenstijl dat doet met dumpert en nieuwnieuws; deze wil je niet over de geenstijl pagina laten laden omdat dit nog steeds het core-product is van hen.)
@stefan
Usability is natuurlijk niet het enige argument om voor een bepaalde oplossing te kiezen.
Website-waarde-maximalisatie zou volgens mij uitgangspunt van de marketeerder moeten zijn. (Dit is eigenlijk hetzelfde als de lifetime value van een klant=bezoeker. En die is dus ook afhankelijk van klantfrustratie.)
Startpagina is echt afschuwelijk omdat je dan idd op een gegeven moment vier dochterpagina’s plus hoofdpagina hebt open staan. Maar geloof maar dat zij een reden hebben om dit te doen. En die reden is customer lifetime value.
de wikipedia manier is mijn ogen de meest prettige. verder moeten website eigenaren mij vooral zelf laten beslissen. Net als bij André zorgen target=_”blank” attributen bij mij voor irritatie. Zelfs al als ik ze zie in broncode :p
Ik denk dat het tweeledig is. Portal pagina’s, zoekpagina’s en dergelijke pagina’s die er uitsluitend voor dienen om je op een andere pagina te krijgen (oftewel, zoekmachines, startpagina’s e.d.) daarvoor zou ik opteren deze niet automatisch in een nieuw venster te openen…. maar daarintegen, webshops en andere internetpagina’s daarbij zou ik externe pagina’s altijd in een ander venster te plaatsen.
Waarom? Omdat men het gewend is… en eerlijk gezegd, als ik in bijvoorbeeld een webshop aan het navigeren ben en ik click toevallig een link die niet bij de site hoort, dan moet ik dat ook duidelijk realiseren: en er is niets duidelijker dan een nieuw venster.
Meldingen als ‘(opent in een nieuw venster)’, is wat mij betreft ook alleen maar van toegevoegde waarde als het een interne link is… (in het geval van een printerpagina).
Persoonlijke meningen zijn interessant (de mijne: nooit een nieuw venster openen), maar we kunnen pas echt verder als er solide onderzoeksresultaten zijn. Nielsen wijst erop dat de Back-knop de normale manier is waarop mensen terugkeren naar een website (Backspace is nog makkelijker), maar ook hij onderbouwt dit niet met empirisch bewijs.
Dit issue is nog altijd actueel. Nog steeds zie je onnodig websites linkjes openen in een nieuw scherm. En ze gebruiken nog steeds dezelfde argumenten ter verdediging als in 2007.
Magnificent site. Plenty of useful information here. I’m sending it to some friends ans additionally sharing in delicious. And certainly, thanks in your sweat! kabdcfabakkgcabk
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!