Consument maakt zich zorgen om online privacy

15 november 2007, 07:51

Nog meer ‘cijfers en feiten’ vandaag. Een meerderheid van de Nederlanders (bijna 55 procent) heeft bezwaren tegen behaviorial targeting, reclame gericht op historisch surfgedrag. Slechts 16 procent van de Nederlanders zegt geen bedenkingen te hebben bij deze ‘nieuwe’ vorm van online adverteren. Een overgrote meerderheid (90 procent) meent dat advertentiebedrijven de consument de gelegenheid moeten bieden om niet door reclamemakers te worden gevolgd. Zij zouden dan ook graag willen worden opgenomen in een zogenaamd ‘volg mij niet’-register.

Dat blijkt uit Onderstroom, het continue onderzoek naar merken en media van het mediabureau Stroom, uitgevoerd onder 500 16-65-jarigen door De Vos & Jansen.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat bijna vier van de vijf Nederlanders zich wel eens zorgen maakt om zijn privacy op internet. En ruim een op de drie Nederlanders heeft zelfs wel eens gevoelens van onveiligheid achter het internet. Vooral bij het betalen op internet via een creditcard, het downloaden van bestanden via peer-to-peer programma’s en het plaatsen van persoonlijke gegevens op netwerksites zoals Hyves. 56 procent van de Hyvers verwacht in de toekomst gebruik te maken van de mogelijkheid om het persoonlijke profiel te blokkeren voor onbekenden of heeft hier zelfs al gebruik van gemaakt, bijvoorbeeld tijdens een sollicitatie. Slechts een op de tien Nederlanders heeft weinig vertrouwen in internetbankieren. Om de eigen privacy te beschermen geeft bijna 30 procent van de consumenten wel eens andere persoonlijke gegevens op bij het online bestellen van producten of diensten (29 procent). Daarnaast geeft ruim de helft van de Nederlanders (54 procent) aan bij het online bestellen van producten geregeld van hun gratis emailaccount (Hotmail) gebruik te maken, waarschijnlijk om overlast door spam te voorkomen. Slechts 20 procent heeft dan ook maar één emailadres.

In het algemeen lijken Nederlanders goed op de hoogte van het bestaan en de werking van cookies (83 procent). Op ongeveer de helft van de Nederlandse computers worden cookies zonder meer toegelaten. Slechts 9 procent heeft de pc zo ingesteld dat cookies niet worden toegelaten, driekwart van de Nederlanders zegt regelmatig cookies van de pc te verwijderen (76 procent). Dit neemt niet weg dat bijna driekwart van de Nederlanders (72 procent) vindt dat websites een bezoeker moeten informeren op het moment dat een cookie wordt aangemaakt, zodat deze kan aangeven of de cookie wel of niet wordt geaccepteerd aldus het persbericht.

Toch wel opmerkelijk dat de meeste ondervraagden blijkbaar bekend zijn met begrippen als behavioral targeting en cookies. Ze lijken daarmee beter op de hoogte dan de meeste marketeers.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Rogier

    Ik vind in het met name vervelend dat Google zelfs advertenties plaatst op basis van de inhoud van je G-mail. Ik gebruik dit account dan ook puur voor Spam.


    15 november 2007 om 12:30
    robin

    …maar zijn ze ook op de hoogte dat targeting leidt/zou moeten leiden tot betere/relevantere advertenties? Dat websites misschien wel meer advertenties moeten tonen als ze niet mogen target-en om dezelfde opbrengst te realiseren?


    15 november 2007 om 20:32
    Stroom

    we hebben uiteraard wel deze begrippen uitgelegd in ons onderzoek. overigens komt ook in ons onderzoek naar voren dat een groot deel van de consumenten het juist als prettig ervaart (m.n. bij webwinkels)om aankoopsuggesties te krijgen


    16 november 2007 om 08:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!