Marketingfacts reist in 2008 naar China
Al jarenlang groeit de Chinese economie met 10% per jaar. Waar dat jarenlang kwam van goedkoop geproduceerde copycats, volgt China hetzelfde ontwikkelingspad dat we ook al gezien hebben in Japan, Taiwan en Korea: van producent en leverancier van onderdelen voor andere economieën naar ontwikkelaar van baanbrekende technologische ontwikkelingen waar andere economieën om zullen smeken. Nu al is de enorme voorsprong merkbaar die China heeft op het gebied van technologische en procesmatige innovatie. Niet voor niets zetten een steeds groter aantal multinationals zoals Microsoft, IBM, General Motors en Google hun R&D centra in China op.
Een van de andere gevolgen is dat het land letterlijk elk jaar verandert. Zowel in de grote steden als in de landelijke gebieden schieten de bedrijvencentra en wolkenkrabbers als paddestoelen uit de grond. Ook bouwondernemingen doen er nog steeds goede zaken maar hoe lang zal dit nog kunnen doorgaan?
Wat al deze ontwikkelingen voor ons of de wereldeconomie nu werkelijk betekenen is maar moeilijk te vatten en kun je eigenlijk alleen maar zelf ervaren. Daarom organiseert Marketingfacts in samenwerking met Interimic van 29 maart tot en met 5 april 2008 een studietrip naar Shanghai en Chengdu in China. Het doel is om met eigen ogen te zien wat er gebeurt, om contacten te leggen met interessante en belangrijke spelers in de Chinese markt en om te kunnen ervaren wat er allemaal nog voor nieuwe mogelijkheden liggen.
We gaan op bezoek bij zowel bij lokale – als internationale bedrijven waarbij het accent ligt op de sectoren nieuwe media, online gaming, mobiele telefonie en (online-) applicaties. Natuurlijk doen we ook een aantal overheidsinstanties aan om te horen hoe de overheid om gaat met al die keuzes en veranderingen en hoe zij de toekomst ziet. Mede door de inbreng van Marc van der Chijs, Spill Group Asia en één van de oprichters van Tudou.com, de chinese versie van Youtube, die al jaren in Shanghai werkt en woont, zijn we verzekerd van een interssant en gevarieerd programma.
De komende weken gaan we een aantal mensen benaderen waarvan we denken dat die ook interesse hebben om mee te gaan met deze studiereis. We richten ons op 20-30 deelnemers waarvoor we een compleet verzorgde reis organiseren. Mocht je serieus interesse hebben, laat het me dan even weten via info@marketingfacts.nl en ik zet je op de lijst van mogelijke deelnemers die een uitnodiging ontvangen.
Goed iniatief van Marketingfacts! Zet mij maar op de lijst! Ik blokkeer vast m’n agenda (nu hopen dat het niet conflicteerd met mijn wintersport-seizoen-afsluiting plannen :-s)
Any nieuws? Of gaan we met z’n tweeeen 😉 ?
@Erwin: Er is inmiddels een flinke lijst van potentiele deelnemers (ruim 100) die de komende periode een uitnodiging krijgt voor een eerste bijeenkomst in december (of januari). Ik denk dat op basis van kosten (schatting ligt nu op ca. 6K) een deel zal afhaken maar de echt geinteresseerden (we gokken op 20-30 deelnemers) mee gaan eind maart 2008.
tx! Keep me posted!
Als het goed is hebben alle geinteresseerden nu een uitnodiging voor de informatie-avond ontvangen. Zo niet, dan hoor ik het graag!
Beste Marco,
Goed initiatief. Cees en ik zijn ook aangestoken. Is er voor ons nog een plek en kan je mij al iets meer over het programma en de deelnemerslijst laten weten?
@Peter: als je me een email stuurt (info-at-marketingfacts.nl), dan zal ik je aanvullende informatie sturen.
Op dinsdag 15 januari vindt de informatie-avond plaats voor de Chinareis 2008.
misschien wat voor de chinagangers en gangsters: cbensen Attn Singapore Friends – you’re invited to a Social Media Breakfast on Saturday March 29th @ 9 am DM me if you want specifics
zojuist op twitter, wie weet valt het samen?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!