Fusion 2007 (nabeschouwing)

20 november 2007, 17:35

Donderdag 15 November was ik aanwezig bij Fusion 2007 in de beurs van Berlage te Amsterdam. Een evenement dat georganiseerd wordt door Adformatie, Adforesult, creatie, communicatie en tijdschrift voor Marketing. Tijdens het evenement heb ik een live verslag gemaakt. Tussendoor heb ik via Twitter regelmatig berichten verstuurt over de presentaties.

Het nadeel van zo’n live verslag is dat je probeert zoveel mogelijk vast te leggen en dat er weinig ruimte is tussen de presentaties om alles uit te werken en te structureren. Verder staan sinds maandag 19 November ook pas de meeste presentaties online. Nu de meeste presentaties online staat is het eenvoudiger om de leukste presentaties te delen in deze nabeschouwing.

De opkomst voor dit evenement was goed. 450 mensen uit de branche die graag op de hoogte worden gebracht over de ontwikkelingen. De behoefte is er om snel in een dag de hoogtepunten voorgeschoteld te krijgen. Dagelijks op de hoogte blijven van de ontwikkelingen kost veel tijd en aandacht.

De wake-up call was nou niet echt iets waar ik wakker van werd. Michiel Frackers zorgde voor een vrolijke noot en een losse presentatie van 3 punten die hem op dit moment opvallen, ze gaan allemaal over Globelize (Global en Localize samen).

De presentatie van Tex Gunning begint ons al een beetje wakker te schudden. Waarbij de wereld van de consument van vandaag wordt getoond; sociaal, economie en milieu. Bedrijven moeten minder doen en meer zijn; zorgen voor betekenis, er bij horen en leiderschap.

Daarna worden we allemaal echt wakker geschud met het verhaal van Dick van Motman, over de ontwikkelingen in China. De wil en gretigheid van de jonge Chinezen is niet te vergelijken met de ontspannen ik-wil-alleen-doen-waar-ik-zin-in-heb houding van de jonge Nederlander.

Het is goed om te zien welke kansen we in China kunnen vinden maar ook welke kansen Europa krijgt door de ontwikkelingen in China.

Deze presentatie staat nog niet online. Op het moment dat deze online komt zal ik deze hier nog toevoegen.

Na de pauze kies ik voor de parallelsessie over de 10 beste en slechtste interactieve marketingcases. De filmpjes, sites en banners die we te zien krijgen geven goed weer wat je als bureau wel of niet kunt doen. Het hoeft niet duur te zijn maar je moet er wel voor zorgen dat je authentiek communiceert.

  1. Push Tv commercials on TV
  2. Power to the internet commercials: the public decides
  3. Consumer & co-created content truly rules
  4. The public rewards originality, authencity, and creativity
  5. But if you play with virals, you can get infected
  6. Loading is loosing
  7. Loading is loosing, unless it’s worth waiting
  8. Let the fusion begin: experiment
  9. Fusion: TV meets the web
  10. Fusion: campaigns cross channels
  11. The internet is out there
  12. It’s really out there
  13. Online advertising 2.0
  14. Reward the audience
  15. Reward the audience: be kickass
  16. Reward the audience: be useful
  17. Reward and be engaging
  18. So bad, it’s good…

Zie voor de uitwerking van deze punten met goede en slechte voorbeelden in de onderstaande presentatie. De leukste filmpjes kun je ook zien in de viral friday.

Aansluitend gaan we verder met de presentatie waarin de burendag van de DE centraal stond. Het was interessant om te horen hoe de burendag was georganiseerd en wat ze wilden bereiken ‘Meer kletsen is meer koffie drinken’. Daaraan gekoppeld het sociale aspect om de buurt weer dichter bij elkaar te brengen is volgens mij erg sterk. Ook de verschillen in de campagnes en promotie in 2006 en 2007 zijn interessant.

Jammer vond ik wel dat de boodschap van het Lemz (bureau) te commercieel was. Er werden alleen maar sfeerbeelden getoond van campagnes van hun klanten. Niet duidelijk wat dit precies te maken had met het merk. Verder had DE ook nog enkele andere interessante voorbeelden zoals de carrousel op het station. Deze had ik ook nog wel meer toegelicht willen zien en wat dit voor het merk DE (Sara Lee) betekent.

Deze presentatie komt niet online, jammer.

Zie voor de andere presentaties fusion2007.nl/presentaties/. Zoals bijvoorbeeld de presentatie van Jeremy Mason Behavioural targeting: loont het de moeite?

Al met al een interessant evenement waarbij slim gebruik gemaakt werd van SMS.

Jammer dat ze aan de andere kant weinig hebben gedaan met nieuwe internet mogelijkheden om meer interactie rondom het evenement te krijgen. Dit lijkt mij ook een uitstekende kans om mensen op de hoogte te brengen en kennis te maken met nieuwe middelen als Twitter, backchannel, online netwerk. Iets wat bij Picnic 07 bijvoorbeeld uitstekend was georganiseerd.

Heb je al veel te maken met internet, interactiviteit dan zal dit evenement weinig nieuws hebben gebracht.

Erno Hannink
eigenaar bij ErnoHannink

Ik help zelfstandige professionals internet slim toe te passen zodat ze meer klanten krijgen. Stop met verkopen, start met klanten aantrekken en geniet van je gezin. Jouw ideale klant is de sleutel. Voor gratis tips om klanten te krijgen via internet abonneer je op de nieuwsbrief ernohannink.nl/gratis-nieuwsbrief/ Erno Hannink is mede-organisator van Better Business, Better World op 7 oktober te Amsterdam en mede-organisator SMC Amsterdam Initiator van de Social Media Club in Nederland, WordCamp Nederland en het Social Media Event. Verder kun je met mij verbinden op o.a.: LinkedIn Twitter Facebook

Categorie
Tags

3 Reacties

    ewout@onedaycompany.nl

    Erno, bedankt voor deze volledige beschrijving. Hoop je binnenkort live te ontmoeten, bij Fusion lukte dit helaas niet.

    Het klopt wat je schrijft: “Heb je al veel te maken met internet, interactiviteit dan zal dit evenement weinig nieuws hebben gebracht”. Says it all.


    20 november 2007 om 21:37
    Ronald ter Voert

    @erno: dank voor je verslag.

    Kun je een paar kansen opnoemen die we in Europa hebben door Chinese ontwikkelingen?


    21 november 2007 om 06:22
    ehannink

    @Ewout marketing3 volgende week? 🙂


    21 november 2007 om 06:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!