Publieke omroep vraagt 27 miljoen euro voor internetaktiviteiten in 2008
Emerce schreef eerder deze maand al dat de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) in 2008 26,7 miljoen euro wil uittrekken voor zijn internetactiviteiten. Inclusief themakanalen voor radio (7,1 miljoen euro) en televisie (12,7 miljoen euro) komt dat bedrag op 46,5 euro. Emerce baseert zich daarbij op de mediabegroting voor de periode 2008-2012 (pdf) die OCW-minister Plasterk aan het parlement stuurde.
Zowel Adfolive (zie video) als Emerce vroegen William Valkenburg, Contentmanager van de NPO, wat er gaat gebeuren met deze (bijna) 27 miljoen euro. Met dit bedrag wil de NPO onder andere 16 nieuwe themakanalen ontwikkelen voor de radio, als aanvulling op de 17 themakanalen die nu reeds voor televisie bestaan. Bovendien wil de NPO een variant op Uitzending Gemist maken die louter in het teken staat van cultuur en wil het extra geld uittrekken om op internet aansluiting te vinden tot allochtone doelgroepen.
Internet en andere digitale activiteiten maken ‘slechts’ 7 procent uit van de totale begroting. De NPO vraagt voor 2008 een totaal OCW-budget van 709 miljoen euro. Dat is 69 miljoen euro meer dan vorig jaar. De STER-inkomsten over 2007 bedragen 196 miljoen euro. Voor 2008 wordt een vergelijkbaar bedrag verwacht. De begroting moet overigens nog worden goedgekeurd door de Kamer.
Het is toch weer een bedroevende vertoning. Gewoon water naar de zee dragen, maar wel van “ons” belastinggeld. Schandalig!
Ik vind dit juist goed. Ik hoop dat ze juist meer van dit soort ” activiteiten ” met onze belastingcenten gaan doen. Wie heeft hier eigenlijk een leidende rol in Internet en andere digitale activiteiten van de publieke omroep? is ergens waar je deze plannen kan vinden?
De publieke omroep is in Nederland helaas een gesubsidieerd verlengstuk van politieke stromingen. Elke eurocent voor deze gekleurde media is m.i. een teveel.
@Ronald, @Harry: Graag hier een inhoudelijke discussie voeren over internetstrategie. Gezeur over belastingcenten is meer iets voor Zeurpieten.nl. Marco geeft alvast een schot voor de boeg: door dit filmpje te rippen van Adfoblog lijkt hij volgens mij een lans te willen breken voor content sharing bij de Publieke Omroep… 😉
@Jeroen: ’t wordt hoog tijd dat Adfo ook eens met zijn tijd meegaat. Het is wel heel erg 1.0 om die filmpjes niet embedded aan te bieden, je lijkt marketingfacts tv wel 😉
Het wordt vooral tijd dat Adfo zijn weblog fixt 😉 Da’s nog minder dan 1.0.
Daar wordt momenteel aan gewerkt. Update volgt.
Ik heb de 166 pagina’s gelezen. Neem de moeite om het eens te lezen voordat je klaagt over je belastingcenten. Laten we als online marketeers meedenken met de omroepen die eigenlijk juist kennis van ons soort hard nodig hebben. Kennis die opgedaan is in het bedrijfsleven die de omroep hard kan gebruiken. Het is een zeer omvangrijk rapport waar duidelijk visie wordt beschreven maar waar naar mijn idee te weinig antwoorden worden gegeven op hoe de omroep zaken gaat doen behalve welke doelgroepen ze willen aanspreken. Ik vergelijk de omroep momenteel een beetje met de product gedreven organisaties. Ze gaan vooral veel producten maken en vluchten in met deze strategie in zogenaamde enveloppe curves. Veel van hetzelfde via verschillende media. Ze zijn haastig op zoek naar verkeer maar weten niet waar ze het vandaan moeten halen. Niet echt nadenk over hoe ze markten gaan bereiken behalve denken vanuit de content. Dit vooral veel aanbieden en dan maar hopen dat mensen gaan reageren. Het keywoord in de strategie voor vele uitgevers is “relevantie” en daar zal de omroep toch meer moeten gaan denken vanuit de gedachte dat de kijker zelf gaat bepalen wat, wanneer en waar hij gaat zien. De omroep denkt nog veel teveel in de push gedachte. We drukken het de ether in en hopen maar dat via verschillende kanalen de kijkcijfers gehaald zullen worden. Kortom online marketeers lees het rapport en laten we met zijn allen eens mee discussieren hoe we de omroepen verder kunnen helpen.
Ronald van Klooster
Maxlead
Inhoudelijke discussie is moeilijk, omdat mij in ieder geval niet duidelijk wordt welke doelstellingen worden bereikt met die 27 miljoen. De aandeel/bereik paragraafjes in het plan zijn niet erg helder in alle gevallen.
@mark
ben ik met je eens. Zijn wel doelen bepaald maar deze zijn redelijk vaag en zeker niet volgens SMART principe.
Wat een kromme manier van beargumenteren. “Adformatie is wel erg 1.0 dus we rippen de content maar voor eigen gebruik.”
Een mailtje richting Adformatie met een vraag voor toestemming hierover zou wel wat beleefder zijn geweest Marco.
Tja, ergens ben ik hier heel tweeledig in. Punt is dat je nu met belastinggeld op bepaalde delen dingen doet die commerciële partijen misschien weerhouden om iets te doen. Aan de andere kant zijn er experimenten, zoals 2voor12, die zonder belastinggeld nooit gedaan zouden zijn en wel heel nuttig zijn denk ik.
Ik deel Marco’s mening overigens niet dat de PO zichzelf zou moeten kunnen bedruipen, ik houd van helderheid en volgens mij is een keuze noodzakelijk. Of jezelf bedruipen (en dus eigenlijk opheffen) of gewoon goed gefinancierd, maar dan ook enkel nog kwaliteit en alleen de zaken die niet commercieel gedaan kunnen worden.
Qua online experimenten is de budgetverdeling natuurlijk scheef. Dat zonder meer. En het feit dat er geen harde doelstellingen zijn, is op zich ook goed om een aantal experimenten een kans te geven. De vraag is: gaan ze niet op de stoel van ondernemers zitten?
@bas
experimeteren prima maar in het rapport staat duidelijk dat ze eigenlijk niet weten hoe ze hun doelgroepen moeten bereiken behalve de manier waarop ze nu bezig zijn namelijk experimenteren met uitgaan van het principe “content is de carrier naar de consument”. Daar hebben ze ook gelijk in alleen hoe ga je de consument hierover bereiken in een steeds versnipperende markt. Daarnaast denk ik dat de omroepen juist enige hulp zouden moeten hebben van commerciele partijen om tot het invullen van bepaalde doelen te komen. Dus de stoel van de ondernemer om in contact met je doelgroepen te komen moet daar misschien wel komen te staan want daar is wel waar ze op zitten te wachten.
@Ronald,
Staat er al iets over mobiel in?
Raimo
@Raimo
ja staat iets over mobiel in. Dat het in ieder geval een belangrijk item gaat worden.
nog een inhoudelijke opmerking.. je kunt inderdaad sterk de vraag stellen of de PO (en ook gesubsidieerde organisaties als buurtlink) niet marktverstorend bezig zijn. De PO maakt mooie kanalen, maar publiceert deze (geschiedenis tv e.d.) op google video. Hiermee creert de PO een inkomstenbron voor 1 bepaalde marktpartij. Zuiverder zou het zijn als de PO dit op een eigen titel zou doen, en daarmee haar eigen identiteit versterkt, in plaats van te kiezen voor een impliciete samenwerking met een nieuwe, commerciele concurrent van zichzelf.
MR
Onzin! De publieke omroep weer onpopulair bij onze bloggers.
Marktverstoring lijkt argument genoeg te zijn. Niet voor mij. het gaat om het resultaat.
Ik ben zelf godsblij dat er een publieke omroep is. De programma’s van de commercielen vind ik vaak hopeloos en met de publieke omroepen is er veel vaker iets te vinden. De 45 miljoen voor internet vind ik veel te weinig. Ik zou liever hebben dat ze 100 miljoen aan internet uitgeven en wat minder aan gewone televisie. De publieke omroepen dragen veel bij aan de internet ontwikkeling in nederland.
De BBC geeft 2x zo veel uit per hoofd van de bevolking. 900 miljoen voor nederland is minder dan 5 euro per maand per persoon. Lijkt me een no brainer om dat uit te geven.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!