Nieuwe website Albert Heijn ligt ook al plat

28 november 2007, 18:29

Wat is dat toch? Nieuwe website van grote bedrijven. Geen gelukkig huwelijk zo lijkt het. Nu ligt de nieuwe website van de Albert Heijn plat. De website ah.nl schijnt totaal vernieuwd te zijn. Veel nieuwe functionaliteiten zijn toegevoegd. Helaas hebben we nog wel wat aanloop problemen en kan de site af en toe wegvallen…………….aldus AH

Hans van der Mey is freelance copywriter en internetadviseur. Met One Step More adviseert hij bedrijven op het gebied van websites en (online)communicatie≺. Door zijn parate kennis schrijft Hans frequent boeken, vakartikelen en educatieve hoofstukken binnen handboeken. Voorbeelden zijn het Marketingfacts Jaarboek 2008 en 2009, het IAB Digital Marketing Book 2005, artikel in ADFOresult en Het E-Commerce Handboek. Vanaf 2002 heeft Hans gewerkt voor o.a. Achmea, Microsoft, Wanadoo, ING Bank, Lotto, Toto en Krasloten. Momenteel werkt Hans voor ProServe en Zuwe (webteksten) en voert hij voor ACHMEA het externe projectmanagement van een geheel nieuw intranet voor FBTO en Centraal Beheer.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Jasper van Weerd

    Waarom vraag ik me af of er een loadtest is gedaan op de pagina, gewoon heel veel hits genereren in een testomgeving.

    En waarom niet een testomgeving die door een simpele switch om gaat naar real? 15 min downtime (black page, “we zijn er zo”) en daarna met een switch de hele site weer online.


    28 november 2007 om 19:56
    Bart

    Soms vraag je je echt af hoe het mogelijk is. Is er zo beknibbeld op het budget voor implementatie? Is door voortschrijdend inzicht het budget opgegaan aan het uitwerken en bouwen van die nieuwe ideeen? is implementatie gewoon vergeten?

    Ik blijf het onbegrijpelijk vinden en onderschrijf de suggestie van Jasper hierboven.


    28 november 2007 om 20:16
    vincente

    Het innovatie preventie team is lekker bezig geweest bij AH!

    Mijn vrouw is laaiend over de nieuwe ah.nl site. Ze heeft 25 maal melk besteld en vanochtend kwam er geen melk binnen. Zit vol met bugs en er zijn geen nieuwe nuttige features. Vroeger waren alle winkels geintegreerd nu is alles apart.


    28 november 2007 om 21:44
    Jeroen

    En zo zie je maar weer, ook de code die de reacties op dit artikel verwerkt is niet zonder foutjes… 🙂


    28 november 2007 om 22:06
    ssmeding

    Bij het ontwikkelen van nieuwe websites wordt teveel gekeken naar de functionaliteiten en de vormgeving. Als een site dan live gaat en tienduizenden bezoekers per dag moet verwerken, blijkt dat er te weinig energie is gestoken in optimalisatie van de performance van de techniek.

    Zoals hier al wordt gesteld kun je van te voren wel testen om een indruk te krijgen hoe de site het in productie zal doen, maar ik denk dat het probleem bij veel projecten is dat de factor performance te weinig wordt erkend. Men wil vooral iets moois maken en vergeet vaak ervaring die is opgedaan achter de schermen bij de introductie en verbetering van de al bestaande website.


    29 november 2007 om 07:37
    koos koets

    Altijd grappig om te horen, hoe goed de beste stuurlui aan wal het weten, ik vraag me af of ze ooit zelf wel eens een technische implementatie hebben gedaan van sites met ingewikkelde architecturen. Een loadtest kan natuurlijk werken, maar er zijn maar weinig bedrijven die een identieke acceptatie omgeving hebben (het is nogal kostbaar om 25 servers op een acceptatie omgeving te zetten). Bovendien zijn er altijd zaken die buiten een loadtest kunnen vallen, om wat voor reden dan ook.

    Heb het ooit meegemaakt dat er uitgebreid gestresstest was, alles leek ok, maar op het moment supreme ging het mis, omdat de hostingpartij een wel heel agressief uptime monitoring script gebruikte.


    29 november 2007 om 09:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!