Facebook schort advertentienetwerk op na petitie 55.000 leden

1 december 2007, 17:06

Facebook schort advertentienetwerk op na petitie 55.000 ledenFacebook heeft het eerder aangekondigde advertentiesysteem Beacon (onderdeel van Facebook Ads) grotendeels opgeschort. Facebook neemt deze beslissing nadat meer dan 55.000 mensen een online petitie (alleen voor leden) hadden getekend tegen het systeem aldus The Independent (via: Volkskrant).

Beacon houdt online automatisch bij wat mensen op internet hebben gekocht en publiceert dat op de persoonlijke pagina van de gebruiker, als bedrijven zich tegen betaling voor deze service hebben aangemeld. Facebook heeft een code aan iedere gebruikerscomputer gehangen, een cookie, die bijhoudt wat iemand op een de site van een adverteerder koopt of doet. De melding van de aankoop of bezigheid was alleen uit te schakelen door op een pop-up te klikken.

Na het zien van de massaal getekende petitie heeft Facebook donderdag zijn 55 miljoen gebruikers wereldwijd geïnformeerd over het opschorten van Beacon. Een woordvoerder van de Amerikaanse consumentenorganisatie MoveOn zei in The Independent blij te zijn met de aanpassing. Hij zei ernaar te streven dat de site de privacy van de gebruikers veel beter zou beschermen en niets zonder uitdrukkelijke toestemming van de gebruiker zou publiek zou maken.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Jorn

    Het is toch geweldig hoeveel aandacht Facebook ook hier weer mee heeft gekregen. Prima, advertentienetwerk in de prullenbak, maar wel weer een x-aantal nieuwe leden (en naamsbekendheid).


    3 december 2007 om 13:49
    roelandp

    Ik vind het eigenlijk wel bizar dat dit bericht zo weinig reacties opwekt. Persoonlijk ben ik geen Facebook gebruiker, ja misschien heb ik er een account dat zou kunnen, maar vind het een erg mooi gegeven dat de Fb-gebruikers tegen het bovengenoemde Beacon en de privacygevoelige eigenschappen ervan in opstand komen. Hulde aan de initiators van de petitie en de 55.000 ondertekenaars!

    Niet meer dan logisch dat Fb de service opschort, wel benieuwd waar ze de grens dan nu gaan leggen. Misschien naar een level erboven: gewogen gemiddeldes nemen van medium netwerken binnen Fb?


    3 december 2007 om 23:04
    media

    @Roeland: Dat verbaasde mij eerlijk gezegd ook. Wellicht toch maar een heel beperkt aantal Nederlandse gebruikers?

    Iemand enig om hoeveel aktieve Nederlandse gebruikers gaat in Facebook?


    4 december 2007 om 05:09
    NilsR

    Beacon was misser van FB.

    Heb op 1 november FB flyer program nog gechecked:

    You are targeting ? 122,800 people in the Netherlands.


    6 december 2007 om 14:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!