Nederland loopt voorop in de sociale mediarevolutie
Microsoft Digital Advertising Solutions wist afgelopen week te melden dat Nederland voorop loopt in de wereldwijde populariteitsexplosie van sociale media. Het baseert zich daarbij o.a. op een nieuwe studie door Forrester Research (iemand een idee welk rapport?).
In de studie is gekeken naar verschillende gebruikspatronen van de sociale media, waarbij gebruikers werden onderverdeeld in publicisten, commentatoren, netwerkers, informatiezoekers en luisteraars. De Nederlanders bleken Europa’s meest actieve publicisten van blogs en webpagina’s te zijn, wat tevens het groeiende belang aantoont van de sociale media bij opinie-uitwisseling.
Uit een aparte studie door comScore blijkt dat de omhoog schietende populariteit van sociale netwerksites Europeanen steeds vaker en langer online houdt. Meer dan de helft van de Europese webgebruikers (56,4%) bezoekt elke maand sociale netwerksites. Elke sociale netwerker brengt een gemiddelde tijd van drie uur per maand op deze sites door en bekijkt tijdens 15 bezoeken gemiddeld 523 pagina’s (helaas is in dit onderzoek Nederland niet meegenomen).
@ Marco,
Ik ken de Forrester rapportage niet, maar het zal wel een Technographics rapport zijn. Hierbij een paar mogelijkheden:
Technographics® Survey Highlights: European Technographics Online Youth Survey, Q3 2007
Technographics® Survey Highlights: European Technographics Online Media, Marketing, and Retail Survey, Q3 2007
Dank voor de tips Marc en Sander; zou inderdaad best kunnen dat Microsoft oude onderzoeken heeft gebruikt voor haar artikel.