Welke boeken horen in de Webanalytics bibliotheek?
“Web Analytics is moeilijk” luidt een veelgehoorde klacht. Veel tijd en energie gaat verloren aan het zelf uitvinden van het wiel. Ik kom talloze analisten tegen die zich hieraan schuldig maken, terwijl dit helemaal niet nodig is. Inmiddels zijn genoeg goede boeken geschreven, die je snel op weg kunnen helpen.
Hieronder zal ik aangeven welke 12 boeken ik iedere web analytics gebruiker kan aanraden. Bij elk boek zal ik kort bespreken waarom het de moeite waard zou zijn maar ook wanneer je het beter kan laten liggen.
Voor het gemak heb ik de boeken in niveaus ingedeeld: beginner, gevorderd, verbreding en verdieping. De volgende boeken staan in mijn top 12:
Beginner
1. Web Analytics an Hour a Day, Avinash Kaushik
2. The Big Book of KPI’s, Eric T. Peterson
Gevorderden
3. Actionable Web Analytics, Burby & Atchison
4. Website Measurement Hacks, Eric T. Peterson
5. Search Analytics, Hurol Inan
6. Information Dashboard Design, Stephen Few
Verbreding
7. Call to Action, Bryan & Jeffrey Eisenberg
8. Don’t Make Me Think, Steve Krug
9. Advanced Email Marketing, Jim Sterne
Verdieping
10. Marketing ROI, Douglas D. Lenskold
11. Competing on Analytics, Thomas Davenport
12. How to Measure Anything, Douglas W. Hubbard
De linkjes verwijzen zoveel mogelijk naar BOL. Daar zijn echter niet alle boeken verkrijgbaar. Op Amazon heb ik een lijst aangemaakt met alle boeken.
Beginner
Lees onderstaande boeken als je snel een breed overzicht wilt hebben van Web Analytics
Web Analytics an Hour a Day, Avinash Kaushik, 2007, 480 blz.
Het ideale boek voor beginners en gevorderden. Alle onderwerpen komen aan bod, van pakketselectie tot analisten en van KPI’s tot het overtuigen van de raad van bestuur. Alles toegankelijk geschreven en voorzien van vele voorbeelden.
Gebruik dit boek als web analytics behoort tot je verantwoordelijkheden. Het boek bevat zeer veel kennis en inzichten die je kunnen helpen bij het toepassen van web analytics.
Laat dit boek liggen als je haast hebt. Door de omvang kan het afschrikken
The Big Book of KPI’s, Eric T. Peterson, 2006, 100 blz.
Een KPI is een kritische prestatie indicator. Peterson legt in dit boek uit wat de belangrijkste KPI’s zijn voor een website organisatie. Daarnaast maakt hij duidelijk wat je ermee kan doen en hoe je van meten komt tot verbeteren. Veel KPI’s zijn voor iedereen direct bruikbaar of ze kunnen dienen als startpunt voor het bepalen van specifieke KPI’s.
Gebruik dit boek om wegwijs te worden in webanalytics. Daarna kun je het gebruiken als naslagwerk.
Laat dit boek liggen als web analytics je verder niet boeit.
Gevorderden:
Onderstaande boeken zijn geschikt als je één van de beginnersboeken hebt gelezen en hebt besloten dat je verder wilt met Web Analytics.
Actionable Web Analytics, Burby & Atchison, 2007, 288 blz.
Rapporten over data zijn vaak te abstract om beslissingen op te basseren. Het gevolg is dat er vaak niets gebeurt met de data en het webkanaal niet verbetert. Actionable web analytics laat zien hoe dit te doorbreken door data te monetariseren. Anders gezegd, hoe vertaal je webstatistieken in Euro’s. Eenmaal vertaalt naar financiële waarden volgen de prioriteiten vanzelf waarna besluiten een fluitje van een cent wordt.
Gebruik dit boek als je werkzaam bent in een grote organisatie waar je web analytics combineert met online marketing.
Laat dit boek liggen als jouw weborganisatie geen commerciële doelen heeft.
Website Measurement Hacks, Eric T. Peterson, 2005, 430 blz.
101 voorbeelden van het gebruik van web analytics. Alle onderdelen van website optimalisatie komen aan de orde: campagnes, usability, content.
Gebruik dit boek als naslagwerk. Bij vrijwel ieder web analytics project biedt het inzichten die direct toepasbaar zijn.
Laat dit boek liggen als web analytics geheel nieuw voor je is
Search Analytics, Hurol Inan, 2006, 56 blz.
Het gebruik van de onsite search functie op een website zegt veel over de effectiviteit van de website. Zoeken ze allemaal naar ‘adres’, dan is het adres blijkbaar niet makkelijk vindbaar. Search Analytics geeft antwoord op de vragen, waarop zoeken mensen, wat doen ze daarna en hoe kun je die informatie gebruiken?
Gebruik dit boek als je verdieping wilt aanbrengen in je webstatistieken analyse.
Laat dit boek liggen als je geen data hebt over onsite search.
Information Dashboard Design, Stephen Few, 2006, 223 blz.
Hoe maak je een bruikbaar dashboard? Dit boek behandelt alle inzichten over visuele weergave van kwantitatieve data. Welke grafiek past het beste bij een situatie? Wanneer is een tabel beter dan een grafiek? Hoe gebruik je kleur en vorm om je boodschap te versterken? Na het lezen van dit boek laat je het wel uit je hoofd om de standaardgrafieken van Excel nog te gebruiken.
Gebruik dit boek als anderen jouw web analytics informatie krijgen toegestuurd.
Laat dit boek liggen als je geen kennis hebt van Excel of andere rapportage tools.
Verbreding
Web Analytics staat niet op zichzelf in een organisatie. De cijfers zeggen altijd iets over processen binnen het online kanaal. Onderstaande boeken gaan dieper in op zaken als usability, persuasion en online marketing
Call to Action, Bryan & Jeffrey Eisenberg, 2006, 288 blz.
Verbeteren van conversie. Dat is waar het in dit boek om gaat. Hoe verleid je de bezoeker om datgene te doen wat de website-eigenaar wil. Dit boek geeft aan hoe site-elementen een bezoeker kunnen verleiden bij het navigeren naar de ‘bedankt voor uw…’-pagina. Vanzelfsprekend beschrijven ze hoe je webanalytics inzet om je verleidingskunst te evalueren.
Gebruik dit boek als webanalytics moet leiden tot hogere conversie.
Laat dit boek liggen als conversie geen doel is. Ik ben trouwens benieuwd naar websites waar dit niet zo is. Wie kan me een goed voorbeeld geven?
Don’t Make Me Think, Steve Krug, 2005, 216 blz.
Het ultieme boek over gebruikersvriendelijkheid. De titel zegt eigenlijk alles al. Een website moet zo simpel zijn dat een gebruiker tijdens de interactie zo min mogelijk hoeft te denken. Dit boek helpt je bij analyse en interpretatie van ongewenst bezoekgedrag zoals verlaten winkelwagens, onafgemaakte formulieren en te korte websitebezoeken.
Gebruik dit boek als je web analytics wilt inzetten bij het verbeteren van gebruikersvriendelijkheid van het webkanaal.
Laat dit boek liggen als….ik zou het niet weten
Advanced Email Marketing, Jim Sterne, 2003, 115 blz.
Een crash course in email marketing, maar ook in online marketing in het algemeen. In een simpel romannetje dat je in enkele uren doorleest komen alle aspecten aan de orde: acquisitie, landing pages, CRM, proposities en marges en dan met een happy end.
Lees dit boek als email marketing hoort binnen je scope of als je helemaal nieuw bent in online marketing.
Laat dit boek liggen als je geen intro in online marketing meer nodig hebt. Maar koop het dan alsnog om het aan nieuwe collega’s en klanten te geven.
Verdieping
Het ultieme doel van web analytics is continue optimalisatie van het webkanaal. Onderstaande boeken gaan in op manieren om dit doel te bereiken. Bovendien geven ze aan waarom je dit doel zou willen bereiken. Altijd handig wanneer je aandacht wilt hebben van je baas.
Marketing ROI, Douglas D. Lenskold, 2003, 256 blz.
Wat is het rendement op marketingkosten? Veel online marketeers hebben moeite met deze vraag. Nog altijd heb ik discussies met mensen die ROI berekenen door de extra omzet uit een campagne te delen door de kosten.
Gebruik dit boek als je meent dat bovenstaand voorbeeld een juiste manier van ROI bepaling is. Gebruik dit boek verder als je argumenten en methoden zoekt om ROI bepalend te laten zijn in het marketingbeleid.
Laat dit boek liggen als je geen online marketing effectiviteit hoeft te beoordelen.
Competing on Analytics, Thomas Davenport, 2007, 240 blz.
Dit boek gaat niet over web analytics maar over analytics in het algemeen. Het geeft antwoord op de belangrijke vraag, wat is de toegevoegde waarde van analytics? Dit auteurs tonen overtuigend aan dat organisaties die hun markten domineren vaak excelleren in analytics. Deze organisaties beschikken over hoogwaardige data over hun klanten, processen en markten. Hun analyses zijn ingericht om de data te gebruiken bij de onderbouwing van beslissingen. Het boek bevat sterke cases van Mariott, Amazon en Netflix
Gebruik dit boek als je aandacht wilt voor web analytics vanuit de bestuurskamer.
Laat dit boek liggen als je op zoek bent naar een how to boek. De inhoud is inspirerend maar bevat weinig concrete tips en aanbevelingen.
How to Measure Anything, Douglas W. Hubbard, 2007, 304 blz.
Na het lezen van dit boek zul je nooit meer zeggen, “maar dat kunnen we niet meten.” Sterker nog, je zult menen dat alles meetbaar is en dat het functioneren van de analist slechts draait om de vraag, “hoeveel informatie hebben we nodig om een goede beslissing te nemen?”. Het boek gaat diep in op de complexe analyses van investeringsbeslissingen. Hoewel dit misschien veraf staat van de praktijk van de webanalist zijn de concepten direct bruikbaar.
Gebruik dit boek wanneer je zoekt naar verdieping van je analysevaardigheden.
Laat dit boek liggen als je geen relatie ziet tussen web analytics en het faciliteren van besluitvorming.
Klassiekers
Onderstaande klassiekers hebben het niet gered in bovenstaande top 12. Hoewel het briljante boeken zijn, acht ik ze ingehaald door de tand des tijds. Maar bij de ware fanaat horen ze wel in de kast:
• Web Analytics Demystified, Eric Peterson, 2004
• Measuring the Success of Your Website, Hurol Inan, 2002
• Web Metrics, Jim Sterne, 2002
Mooi overzicht Daniel, wellicht aardig om per titel ook een link te leggen naar betreffende boek?
Leuk overzicht Daniel. Zitten een paar bij die ik nog niet ken en wel graag wil lezen.
En boek nr 1 van Avinash is inderdaad een absolute aanrader. En met een uurtje per dag is er prima doorheen te komen.
Interessante lijst, bedankt voor het delen.
Mooi opgebouwd stuk ook met eerst een opsomming en vervolgens een uitgebreidere beschrijving van de titels. Ik miste alleen de directe bestellinks naar Bol.com. Als affiliate had je toch wat extra kunnen verdienen via MF 😉
Ik heb links geplaatst naar BOL. Hopelijk doet het affiate programma de rest:)
Ik zou ‘Google Analytics 2.0, Jerri L. Letford & Mary E. Tyler, 2007’ hier nog aan toevoegen.
Ik ben toevallig net bezig aan een hoofdstuk over webanalytics voor de online marketing opleiding van de LOI. Dit is een prima literatuurlijst als aanvulling.
Weet iemand toevallig wat de laatste stand van zaken omtrent percentage cookie deletion in Nederland ? Ik heb wat studies van de US gezien meer ik ben benieuwd hoe het bij ons ervoor staat.
Don’t Make Me Think, Steve Krug. Dit jaar al aan Sinterklaas gevraagd
Bedankt voor deze zeer nuttige lijst met boeken. Vind het altijd fijn om te weten bij welke boeken ik moet beginnen en welke ik nog even moet laten liggen.
Bedankt. Was net op zoek naar zo’n lijst.
Bedankt voor deze lijst..Iemand een idee of er ook Nederlands talige boeken over dit onderwerp zijn? Analytics is voor mij als eigenaar van een webshop best een pittige materie. Zou fijn zijn als ik tijdens het lezen nog minder hoef na te denken 😉
@ Richard Lagrand
Hoe bevalt de LOI opleiding Online Marketing? Voldoet deze aan je verwachting, overtreft hij deze en kun je ‘m aanraden?
Hartelijk dank voor deze titels, de beoordelingen en de brede blik, waardevol voor mij als beginner.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!