Ditzo campagne gaat verder…
De campagne van de nieuwe internetverzekeraar Ditzo gaat vandaag weer verder. Vorige week werd er op vele billboards groot “Datzo” aangegeven zonder dat er ook maar iets bijstond. “Datzo” stond gedrukt in de huisstijl van concurrerende verzekeraars zoals Ohra, Centraal Beheer en FBTO. Op de website Datzo.nl werd vervolgens een persiflage gemaakt op een verzekeraar die allerhande overbodige polissen aanbiedt, zoals een slaapkamer-, bananenschil- of eenzaamheidsverzekering.
Achmea, de moedermaatschappij achter Centraal Beheer en FBTO gaf aan “not amused” te zijn en dreigde al met jurische stappen (zie ook Emerce). Directeur Ronald van Lier van Ditzo reageerde hierop door aan te geven dat ze niet van plan waren de posters te verwijderen. “Het is duidelijk dat wij er niet op uit zijn om het merk van Achmea te kopiëren. Integendeel, we willen juist laten zien dat we anders zijn, met een knipoog.”
Vandaag worden op de billboards van Datzo stickers geplakt met de tekst “Tijd voor Ditzo.nl”. Het lijkt erop dat Fortis met zijn nieuwe merk kiest voor een agressieve marktbenadering. Leuk, een beetje actie in de marketingwereld!
Mooie marketing actie!
@ Jeroen Kan jij dat volgen? Zo ja, hoe? Ben benieuwd!
Kan het niet exact volgen, maar als je bij google nieuws op “ditzo” zoekt, dan zie je dat diverse grote sites de afgelopen dagen over de campagne geschreven hebben, met uiteraard links naar de websites.
Ik vind het ook niet zo heel erg sterk deze campagne.
@ Hans
Het is een mooie campagne omdat het veel aandacht trekt. Goedkoop is het zeker, maar wel veel aandacht. Negatieve marketing levert ook naamsbekendheid op. Dus mooi bedoel ik in de zin van: “Goed bedacht, veel aandacht”. Maar inderdaad, misschien schaadt het de organisatie in negatieve zin.
@ Jorn Wat denk je, zou het ook bij de consument aanslaan of vallen alleen marketing gerealeeterde websites en financials er over?
Ik heb nu het idee dat(zo) dit(zo) totaal langs de consument gaat.
Ik hou wel van zo’n marktbenadering. Helemaal in die stoffige verzekeringswereld is het fijn om een club mensen te zien met lef en het leuk vinden om tegen de gevestigde namen te schoppen.
Nog los van het succes van de campagne ben ik erg benieuwd naar het aantal polissen dat ze uiteindelijk gaan verkopen. Feit is dat de markt voor directe/online aanbieders beperkt is en dat Ditzo het op moet gaan nemen tegen een groot aantal andere partijen zoals de direct writes (OHRA, Proteq, FBTO etc.), vergelijkers (Independer, FirstEuropa, FX), intermediairs (Verzekeruzelf, Lancyr), branchevreemde spelers (HEMA, Kruidvat, Algemeen Dagblad) maar ook Alliaz die met een vergelijkbaar initiatief gaat komen. De vraag is waarom Ditzo, wat is de meerwaarde van deze nieuwe speler?
http://www.dit-zo.nl en http://www.dat-zo.nl geeft aan dat de mensen bij Fortis nog niet echt online denkend zijn. Ik zou maar eens gaan proberen om die domeinnamen op te kopen bij OHRA. Of zal OHRA meer plannen hebben met deze domeinnamen? Een tweede datzo.nl maar dan helemaal gericht op ditzo.nl. Het zou een stunt zijn als je op dit-zo.nl dezelfde polissen kon gaan afsluiten maar dan bij OHRA.
Denk niet dat ze dat durven in Arnhem.
Agressieve marketing zeg! Er wordt niet meer uitgegaan van eigen kwaliteiten, gewoon je concurrent afschieten.
Ditzo claimt anders te zijn dan andere verzekeraars. Maar toch; nog 11 blz aan voorwaarden….. gedoen met claims, bonus-malusladders….. als men echt vernieuwend was had men van deze typische verzekeringszaken af kunnen stappen. Nu is het niet meer dan weer een nieuwe speler op de verzekeringsmarkt.
Als zij een goed aanbod hebben dan denk ik dat het aanslaat bij de consument. Het is niet logisch om te zeggen dat het zowiezo aanslaat. Het is moeilijk om dit wereldje binnen te komen. Ik denk dat ze een mooie marketing actie hebben gezien op concurrentieniveau. Of het aanslaat bij de consument is een tweede.
Hey Marco, zover was ik al. Had je inmiddels gemaild of je mijn reactie kon aanpassen…
Tsja ik blijf het 13 in een dozijn vinden….. maar wel iets beter dan die flauwe abri’s. Er zal wellicht iets blijven hangen, maar de boodschap dat ‘Ditzo echt anders is’ gaat er bij de financiële consument niet meer in. Ze zijn blij dat ze ergens zijn verzekerd. Zondag stond de Hema groot in de Telegraaf. Gratis mobiel bij autoverzekeringen. Reken maar dat dat zo scoort. Massa is kassa. Nog steeds!
Nog even terug naar de hypotheken. Daar starten ze ‘in de loop van 2008’ mee. Hoe bedoel je vaag! Als ze echt lef hebben en transparant zijn geven ze een datum aan. Zouden ze het aan durven? Denk het niet!
OHRA heeft de site http://www.dit-zo.nl en http://www.dat-zo.nl aangepast.
Tevens is OHRA nu naast adwords ook in Google te vinden op dit zo. Slim hoor.
Ongelovelijk zeg, stelletje kleuters daar zo. Wat een angsthazen zeg, ennuh…. hebben ze daar niets beter te doen! Heb wel wat meegemaakt binnen de financiële branche, maar dit is voor mij het online dieptepunt. Marketing wil ik het niet noemen. Sneu gedrag. Sorry.
(PS. Voor degene die het vergeten waren: Fortis verkocht vorige maand al 100 autopolissen online, vette kluif dus…..)
@Hans: Wat is jou persoonlijke vete tegen Fortis? Want waarom blijf je met die 100 polissen strooien, geef daar eens een bron van. Het lijkt mij duidelijk dat Fortis nu met Ditzo juist gaat starten met online verkoop, dus waarom die niet ter zake doende resultaten uit het verleden. Mijn lijkt ditzo een voor de consument zeer onderscheidend merk, en of ze hun belofte waar maken, we zullen zien. Sluit je auto polis over zou ik zeggen (oh nee, je kunt er niet op elk moment vanaf zoals bij Ditzo…)
http://www.dit-zo.nl staat te koop
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!