Het laatste woord van Erwin Blom (2)

4 december 2007, 20:44

Erwin Blom, Chief Twitteraar en Digihead VPRO verlaat de publieke omroep per 1 januari, maar Erwin zou Erwin niet zijn als hij niet zijn visie over de toekomst van de omroep zou achterlaten. Dat deed hij vanmiddag op het mediapark tijdens het Crossmediacafé. Ik was daar niet, maar volgde het wel via Twitter.

De presentatie van Erwin leidde tot discussie in de zaal die vooral gevuld was met ‘oude media’. Ik vraag me af of de aanwezigen daar zich realiseerden dat er nog een backchannel was waar misschien wel honderden geïnteresseerden de presentatie van Erwin via Twitteraars in de zaal volgden. Erwin had de presentatie voor het gemak al vooraf op zijn blog gepost. Als er iemand weet hoe het werkt is hij het namelijk wel. Vanavond stelde ik hem wat vragen via Gtalk.

“Hoe vond je zelf dat je presentatie ontvangen werd?”

Erwin: “Ik was zeer te spreken. Goeie reacties gehad.”

“Op Twitter was het net of de ‘oudemediamensen’ bleven denken in bereik en massa en je verhaal niet helemaal snapten, herken je dat?”

Erwin: “Ik realiseer me dat ik een verhaal vertel dat nog steeds voor veel mensen een ver van hun bed show is, maar tegelijk is het een verhaal wat steeds breder gedeeld wordt. En ik praat altijd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Dat helpt nog niet iedereen over de streep. Maar beetje bij beetje komen we er!”

“Stel: Jouw ongevraagde adviezen worden in de wind geslagen, wat is dan het gevaar in jouw ogen voor de publieke omroep?”

Erwin: “De publieke omroep doet het bijvoorbeeld op tv nog altijd heel goed. Maar het is gevaarlijk als daardoor gedacht wordt dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen. Voor je het weet ben je dan toch links en rechts ingehaald. Dat is een gevaar. Meebewegen met de ontwikkelingen is belangrijk om snel te kunnen schakelen.”

“Als het verslag via Twitter een beetje representatief was kreeg ik het idee dat wat jij beschreef voor de aanwezigen vooral geldt voor de jongere generaties. Ikzelf zie dat niet zo want volgens mij is het een bepaald soort mediaconsument die wil deelnemen en op zich heeft dat weinig met leeftijd te maken. Deel jij die mening?”

Erwin: “Bij de jeugd zie je extremer dat tv niet meer het belangrijkste medium is, maar ook ouderen willen meedoen, hun kennis en kunde kwijt. Dankzij internet heeft mijn vader contact met zijn vrienden van de camperclub. Hij is pas net bezig, maar uiteindelijk even enthousiast. Voor ouderen is de drempel hoger, maar als ze die genomen hebben zijn ze niet wezenlijk anders.”

“Je deserteert van de publieke omroep, samen met twee deserteurs van de TROS en de VARA, wil je daar misschien al meer over kwijt?”

Erwin: “Nieuwe media en ‘social media’ zijn onze passies. Daar gaan we nu ook buiten de publieke omroep mee aan de slag. Maar in januari hoor je meer!”

Petra is sinds 1993 eigenaresse van Slijterij Wijnhandel de Vuurtoren te Breskens, blogt sinds 2003 op Meisje van de Slijterij en schrijft sinds medio 2005 een themaweblog over dranken. Naast altijd op zoek naar nieuwe (digitale) uitdagingen en er vast van overtuigd dat dit zakelijk ook interessant is, is ze samen met haar man de trotse ouder van twee prachtzoons.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Bram

    Geweldige en volledige presentatie die precies samen vat wat er moet veranderen bij de huidige publieke omroepen.

    Ik ben benieuwd of er over 5 jaar punten van de slides zijn waargemaakt ondanks het vertrek van erwblo.


    5 december 2007 om 00:38
    evroekel

    Goed verhaal, maakt meteen duidelijk dat het voor de omroep een gemis moet zijn om Erwin te zien vertrekken, vraag mij alleen af of ze het beseffen? Ben bang dat er over 5 jaar weinig is verbeterd als dit soort mensen vertrekken.

    Gokje: Erwin richt een virtueel netwerk op waar creatievelingen opdrachten online uitwerken met twitter als lijm 😉


    5 december 2007 om 07:20
    Peter Broeder

    Over die persoonlijke radio, tv, mobiel door inzet van dynamische database technieken kan ik (als database marketeer) wel enthousiast worden. (De schreew van Erwin: Omroep leer me kennen…kan werkelijkheid worden).

    Peter Broeder


    10 december 2007 om 12:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!