Het laatste woord van Erwin Blom
Vandaag nam VPRO boegbeeld Erwin Blom tijdens het Immovator Crossmedia Cafe publiek afscheid van zijn werkgever met een vlammende powerpoint die terug te vinden is op zijn weblog. Het eerste woord wat in mij opkwam na het bekijken van de slideshow is passie!
De publieke omroep volgens Erwin Blom is feitelijk een contradictie in terminus. De contentmatrix van de publieke omroep verdient, ik onderschrijf het betoog van Erwin, aandacht voor onderscheidende thema’s, niches maar daarnaast zeker ook heritage. De paradox in dit verhaal; de NPO vervreemdt van het ‘publiekelijke’ juist door het succes van Nederland 1. Nederland 2 bijvoorbeeld is wellicht de meest ‘publieke zender’ maar trekt in verhouding weinig kijkers. In tegenstelling tot de VPRO denkt een gemiddelde publieke omroep niet dimensionaal. In de periferie van goed georganiseerde voorgrondkanalen (1,2 of 3) kan immers met passende crossovers ook met nieuwe media inspanningen meer succes geboekt worden heeft Erwin de laatste jaren meerdere keren aangetoond.
Maar er is wat tegenlicht. Want een nog klein deel van het publiek roept ‘follow me’ een ander heel groot deel ‘laat mij lekker met rust’. Televisie zoals we dat kennen zal dus niet ingrijpend en grootschalig veranderen, het consumptiemoment zeker wel, evenals de distributie en de beschikbaarheid van televisiecontent op andere platforms. Maar of dat zo snel gaat als de markt verwacht, ik denk van niet. Zeker niet na het vertrek van ‘ first mover’ en ‘out of the box’ denker Erwin Blom zeg maar! We zien hem hopelijk terug op een plek waar hij zijn tomeloze inzet en aanstekelijk enthousiasme nog beter kwijt kan.
Een man met visie. Een goede eigenschap. Ben benieuwd wat er na 1 januari met Erwblo gaat gebeuren.
@Albert: heb je stuk nu twee keer gelezen maar begrijp eerlijk gezegd nog steeds niet wat je nu precies wilt zeggen 😉
Marco Misschien moet je eerst de presentatie van erwin bekijken:)
Fijn dat Erwin Blom hetzelfde zegt, maar dan in begrijpelijk Nederlands. 😉
@Albert begrijp ik je nu goed (ik heb de preso van erwblo gezien) als je eigenlijk zegt “Passievol verhaal van Erwin, maar TV verandert nu eenmaal niet zo snel”?
Kijk nou Mirck, Blom zegt niet helemaal hetzelfde, wellicht verklaard dat de andere tekst hier?
Haal er eerst even een spellingchecker en een bullshit-bingo-checker overheen, dan lees ik het nog een keer. 😛
Yep, Frank. Als objectief, ook internationaal waarnemer. Ik geloof in de visie van Erwin op ‘het proces’ maar niet in het tijdspad. Deze veranderingen hebben met decennia oude kijkmotieven te maken.
Kijk ook alsjebliefd even naar de dees en tees
@Albert maar als je het hebt over decennia oude kijkmotieven…zou het niet misschien een heel klein beetje zo kunnen zijn dat het toch echt anders gaat worden in een veel kortere tijd dan we denken? Kijk naar de platenzaken die 1 voor 1 omvallen, of videotheken. Kan het niet met onderzoek aantonen, wel met wat ik me om me heen zie. Ik zegniet dat NPO gaat omvallen, aub niet. Maar zouden ook die “decennia oude kijkmotieven” niet veel meer zijn dan ” we hadden niks anders dus we deden dat maar” en nu KAN het anders en GAAT men het ook anders doen. Sneller dan jij en ik kunnen bevroeden. Zou dat echt niet, een heel klein beetje kunnen?
Aha, de auteur van dit stuk gaat zijn reaguurders vertellen dat ze het niet snappen. Da’s altijd een sterke. Ik denk dat de passievolle Erwin Blom meer teweeg brengt met zijn hoopvolle stuk over innovatie dan Treur met zijn mitsen en maren. Innovatie is nodig voor televisie in de toekomst. Dat je op Bloms idealisme moeizaam een businessmodel bouwt, zie ik ook wel. Maar dat wil nog niet zeggen dat het streven naar werkelijke crossmedialiteit lovenswaardig is. Zo, nu zijn we weer inhoudelijk…
Gezien ik vandaag tijdens mijn college aan studenten communicatie en informatiewetenschappen – pre-masters nieuwe media en digitale cultuur – voor 90% nieuwe dingen heb verteld over web 2.0 / social media, dan denk ik dat het inderdaad niet eens zo heel snel gaat. Deze mensen zijn tussen de 19 en 25 en gaan mediawetenschappen studeren… Toch raar! (alvast excuses voor mogelijke spelfouten)
@Albert: ik had de presentatie al gezien voordat hij vanmiddag werd gepresenteerd maar dat terzijde. Wat ik bedoelde is dat je wel erg veel tekst nodig hebt om te zeggen dat je de visie van Erwin Blom deelt maar dat je niet verwacht dat er op korte termijn dingen veranderen.
Maar laten we naar de inhoudelijke discussie gaan, waarom denk je dat kijkmotieven niet veranderen? Ik merk bij mijzelf namelijk dat ik steeds vaker (even) tv kijk omdat anderen mij via twitter, blogs of gewoon in gesprekken ergens op wijzen. TV is steeds minder leidend in mijn mediaconsumptiegedrag. In mijn geval is internet leidend maar dat zou in de toekomst ook mobiel of games kunnen zijn.
Er is een woordje weggevallen in mijn laatste reactie. Er had natuurlijk moeten staan: “… niet lovenswaardig …”
Je eigen teksten corrigeren, dat zouden meer mensen moeten doen. 😉
Goede, gepassioneerde presentatie van Erwblo (was trouwens ook gezellig in Crossmedia Café!). Het verbaasde me wel dat menig media-man (laten we wel wezen) niet in eerste instantie vanuit de bóódschap denkt, maar vanuit een hoeveelheid aan verschillende communicatiemiddelen. Ik ben pro-crossmedia, begrijp me niet verkeerd! Maar dan juist zo effectief mogelijk, communicatiekanalen moeten juist op maat worden geselecteerd, gericht op het zo effectief overbrengen van de boodschap/doelstelling. Heel tof dat Erwin het de bonzen nu ook duidelijk heeft gemaakt. Nu maar hopen dat het over is gekomen. De presentatie was trouwens super. Zag er overtuigend, ontspannen en toch gepassioneerd uit. ‘k Schrok gisteravond even van Erwblo’s melding dat hij pakweg 130 slides had (less is a bore?), maar vandaag verfrissend effectief gebleken! Chapeau!
Groeten,
Jojanneke
@Jeroen: moeizaam een businessmodel bouwt? Tja, je moet wel even het traditionele advertentiemodel loslaten, da;s waar!
@Indira: met alle respect, maar dat zegt meer over de opleiding dan over de studenten. Ze gebruiken allemaal mobiele telefoons, ze spelen allemaal online games en ze kijken allemaal youtube. Wat ze alleen (nog) niet weten is hoe je digital media in kunt zetten voor communicatiedoeleinden.
@Marco ja merk ik ook bij mezelf, maar vergeet niet dat jij (en ik misschien ook wel) in de voorhoede zit wat betreft (nieuwe)mediagebruik. Van de 40 studenten uit mijn groep (mediastudenten) hadden er slechts 4 meer dan 10 social media accounts. Dat is echt weinig! En ja ik verbaas me er wel over.
@Marco dat stukje – daar ben ik dan voor en ben blij dat ik wat dat betreft nieuwe dingen vertel. Ze komen alleen niet verder dan mobiel, hyves, youtube en flickR… “O er is nog meer?”
Frank ik weet niet of platenzaken en videotheken heel veel te maken hebben met televisieconsumptie. Kijktijd neemt zeker met in 2008 met EK en Olympische Spelen voor de deur toe. En zal nog verder toenemen als de beschikbaarheid van televisiecontent verbeteren zal. Kijk naar de mobiele ontwikkelingen en upside die internet nog aan televisie kan bieden.
Jeroen nooit te beroerd om je op weg te helpen dat weet je. 🙂 Erwin Blom is een veel betere verteller, maar de weg naar veranderingen en innovatie is geplaveid met mitsen en maren. Daar hou ik me dagelijks mee bezig.
@indira: heel veel meer moet je op dit moment ook niet willen; als ze alleen al maar eens begrijpen dat adverteren communiceren is geworden dan ben je al een heel eind imho!
Waar is @erwblo zelf eigenlijk in deze discussie? 😉
@marco, nou dan doe ik mijn werk goed 😉 Na 4 colleges beginnen ze dat zeker te begrijpen! Over 5 weken hebben ze het toegepast in een crossmediaal communicatie concept.
Marco verwar de invloed op het mediaaanbod niet met veranderingen in consumptie en motief. Mediademocratie ja, grootschalige veranderingen op korte termijn nee. Zie vorige reactie.
Waar ik ben? Hier! Ik ben dagelijks met mitsen en maren bezig, maar passie en enthousiasme zijn mijn drijfveren. Als dat verdwijnt, kan ik de mitsen en maren niet overwinnen. Oftewel: voorwaarts!
Erwin kijkt vanachter een hoekje mee:-)
Over die Olympische Spelen, dat gaat ook, of vooral, online groots aangepakt worden door de NOS hoorde ik uit betrouwbare bron.
Misschien kun je via het internet straks wel 9 verschillende streams tegelijkertijd bekijken tijdens de spelen en op TV kun je er toch echt maar één zien die iemand anders voor je koos.
Als ik kogelstoten wil zien ipv het baanwielrennen, wat op dat moment wordt uitgezonden, klik ik gewoon die stream aan.
2008 is best al heel snel hoor, zorg maar dat je een snelle laptop op schoot hebt staan! 🙂
Thats my boy! Fraaie presentatie Erwin.
Petra de vraag is hoe groot de behoefte juist aan dergelijke online diensten zijn. Televisie is namelijk content op een dienblad…
Oeps “zal zijn” bedoel ik. Zo goed Mirck?
@Albert De behoefte van de ‘oude media’ aan deze ontwikkelingen is inderdaad waarschijnlijk kleiner als die van wat men nu publiek noemt maar zich transformeert tot gebruiker.
Kijk wat er met de toursite gebeurde tijdens de Tour de France 2007. Die maakte zelfs het hele Nederlandse Internetverkeer langzamer door zijn succes!
Jeroen. Misschien moet je er een keer bij vertellen waarom het niet zo’n vaart loopt en waar die veranderingen zich voorzichtig zullen manifesteren, dan wordt het weer een verhaal misschien?
Petra “Die maakte zelfs het hele Nederlandse Internetverkeer langzamer door zijn succes”! Dat is niet zo heel moeilijk heb ik begrepen van de netwerkbeheerder. 🙂 Maar ging dat ten koste van de kijkcijfers op het tradionele netwerk? Neen.
Er zal wel meer vraag komen naar on demand. Een deel, en misschien best een groot deel, zal op de bank willen blijven liggen en passief zien wat een ander op ‘dat dienblaadje’ legt, maar het deel wat wil meedoen zal in de toekomst helpen dat dienblaadje samen te stellen. En dat is Social Media en is wat Erwin zegt.
@Marco, die posting las ik daarna pas. Heb er niet zo snel bij stil gestaan hier weer een opmerking te plaatsen.
@Albert wat je precies bedoelt weet ik niet, maar ik vind het leuk dat je de aandacht vestigt op Erwin Blom!
Ik was gisteren bij de iMMovator meeting. Vond het verhaal van Erwin erg onderhoudend, dick hardterig, en getuigen van visie. Ik moet wel zeggen dat ik de laatste maanden meer soortgelijke ‘visies’ heb gehoord. Iedereen heeft het over social, over open. Erwin kan wel erg leuk vertellen. Hij nam ook even de gelegenheid om de structuur van de PO aan de kaak te stellen. Het hele PO stelsel en de verenigingen laat ik maar even buiten beschouwing, maar ik verwacht niet dat dat ooit goedkomt. Ik ben benieuwd of erwin met de nieuwe onderneming ook partijen buiten de publieke omroepen gaat bedienen, dit is meestal niet het geval.
De onderzoekspresentaties waren mager, op die van TNO na. Er waren onderzoekers die stelden dat TV succesvol blijft, als ze de kijker weten vast te houden (goh!). Ook werd er gesteld dat grote industriele partijen niet met innovatie bezig zijn maar alleen aan het saneren zijn (ga weg!).
De SBS-topman torende vwb visie en initiatieven duidelijk uit boven de rest van het discussiepanel.
Thomas, ik was er helaas ook niet bij maar heb verschillende aanwezigen gesproken. Wat ik probeer aan te geven, staat ook in een van mijn eerdere reacties, dat ik het helemaal eens ben met de door Erwin geschteste visie over het ‘proces’ maar wat genuanceerder ben over de snelheid en impact van het een en ander. Wellicht had ik me simpeler uit kunnen drukken. Er zijn geen bewijzen of signalen dat televisie an sich dramatisch zal veranderen, integendeel zou ik eigenlijk zeggen. Wat wel veranderen zal is wat ik noem de toenemende invloed op het aangebodenene (mediademocratie) en op het consumptiemomentum. In dat kader noem ik bijvoorbeeld televisiecontent via mobiele devices en op openbare schermen alsmede de upside die internet nog kan bieden met ondermeer iptv. Over interactieve televisie heb recent mijn visie gegegeven. Ik zou elke partij of omroep willen aanraden Erwin’s overwegingen series te nemen. Dat doe ik al een paar jaar.
@thomas In de netwerkwereld waarin we leven waar we met zijn allen vergelijkbare ontwikkelingen doormaken bestaan unieke ideeen, verhalen of plannen nauwelijks meer. Ik pretendeer dan ook niet wat nieuws te vertellen, ook al is het voor de meeste mensen nog altijd nieuw. Waar het volgens mij om gaat is niet uniciteit, maar authenticiteit. En van alle partijen met wie ik spreek over dingen na 1 januari is er geen een (behalve VPRO) publieke omroep 😉 Zal ook vast nog komen en is ook leuk, maar ik kijk juist naar manieren om mijn deskundigheid ook op andere gebieden in te zetten. En dat gaat gebeuren.
@albert, ik deel je mening 100%
@erwin, je gaf inderdaad al aan dat je geen pretenties had nieuwe dingen aan het licht te brengen. Dat hoeft ook niet om te inspireren. Authenticiteit en uniciteit kunnen mi niet zonder elkaar. Mijn ervaring is dat goede merken authentiek zijn, en dat de verkoop van goede diensten ook gebaseerd is uniciteit. Ik wil je veel succes wensen op en buiten het mediapark.
@thomas Waarschijnlijk hebben we het over hetzelfde 😉 dank!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!