Creatieven vragen om aanpassing bannerformaten (2)
Vrijdag 9 november ging de online actie Ik wil meer KB’s van start. Het doel van deze ludieke actie is site-eigenaren, uitgeverijen, bannernetwerken en brancheorganisaties duidelijk maken dat er veel behoefte is aan grotere bestandsformaten voor de aangeboden advertentievormen maar bovenal aan het consequent hanteren van uniforme richtlijnen. Veel exploitanten gebruiken echter hun eigen richtlijnen. De initiatiefnemers van de actie roepen op om de internationale richtlijnen te adopteren en zo online creativiteit te bevorderen. Inmiddels hebben bijna 400 creatieven, reclamebureaus en online marketeers zich aangesloten bij deze actie.
Inmiddels is de lijst met ondertekenaars (pdf) verzonden naar het IAB met een begeleidend schrijven. In deze brief wordt het IAB opgeroepen om haar achterban dringend te verzoeken de richtlijnen te aanvaarden en te hanteren. Initiatiefnemer Steven Pieneman: “Door deze brede ondersteuning vanuit de markt wordt de noodzaak benadrukt om de richtlijnen consequenter te hanteren en zo aanleverproblemen bij campagnes te voorkomen.”
Ik heb vanmorgen als voorzitter van het IAB de digitale versie van de brief ontvangen en zal het uiteraard bespreken met het IAB-bestuur. Weet niet of het lukt om het nog mee te nemen in de agenda voor de bestuursvergadering van vandaag, maar anders zal het zeker op de agenda staan van de bestuursvergadering in januari.
Maar hoeveel KB’s willen ze dan nu? 26 of bijvoorbeeld 100? Dat kan ik maar nergens vinden.
“Weet niet of het lukt om het nog mee te nemen in de agenda voor de bestuursvergadering van vandaag, maar anders zal het zeker op de agenda staan van de bestuursvergadering in januari.”
Kwestie van een doortastende voorzitter die ‘in touch’ is met wat er speelt in de online media wereld en dus wars procedures en agenda’s dingen aankaart in zijn organisatie. Lijkt mij hoor. Maar ik kan me vergissen. Want tja, de actie is tenslotte pas op 9 november van start gegaan. En tja, het is nou niet direct iets dat logischerwijs op de bestuursvergadering van het Interactive Advertising Bureau besproken zal worden….
/* cynische modus off
De “standaarden” zoals ze nu zijn zijn inderdaad veel te licht en niet realistisch voor eigentijdse creatie, maar eerlijk gezegd komt het weinig voor dat een exploitant zelf nog materiaal uitserveert (maw bandbreedte gaat in veel gevallen niet meer over de exploitant). Bij een dart advertisers of 3rd party tag maakt het ons als exploitant niet uit of het 30 of 60 kb is. De technische implicaties hiervan en theorie rond trafficking en ad servers is ook vaak onvoldoende bekend bij creatie. Een update van de standaarden en uitleg lijkt me daarom in elk geval heel goed!!
@Gibert: als jij dan de begroting voor 2008 even wil doen, dan wil ik met alle plezier dit agendapunt vanmiddag meenemen 😉
@Phileas: mee eens, dat er iets zal moeten veranderen ben ik het mee eens. Wat sommige mensen echter niet helemaal begrijpen is dat wij als IAB Nederland niet de standaarden definieren, dit is een wereldwijde afspraak die we niet zomaar even in Nederland kunnen aanpassen. Eerste stap is vandaag gezet door de brief die we hebben ontvangen met daarin de wensen/eisen. Tweede stap is de bestuur en achterban overtuigen en daarna zal er internationaal draagvlak voor moeten komen. Verwacht dus niet dat we dit in een paar weken ‘eventjes regelen’.
Weet niet precies wat nou het probleem is als je een beetje handig met Adserving bent kan je ook je creatie extern hosten door middel van een simpel scriptje. Dan kan je prima creatie van wel 500Kb uitserveren…
Als je wat minder handig met Adserving bent ga je tegen de bandbreedte van je contract aanlopen waardoor er extra kosten in rekening gebracht gaan worden, weet niet of adverteerders daar nu direct op zitten te wachten?
Mag best een beetje opgerekt worden wat mij betreft maar grootte van creatie hoeft geen enkel probleem te zijn.
Tja, ik wil graag het formaat 800×600 full monty op de beginpagina met onbeperkte inhoud en geen mogelijkheid tot het sluiten van de advertentie totdat deze helemaal is bekeken… Op sommige websites die ik vaak bezoek is de verhouding al zoek.
misschien ligt het probleem wel bij de ‘creatieven’ zelf?
met veel kb’s aan window dressing is ook een matig concept al snel verkoopbaar natuurlijk…
Dramatisch dat een hele branche blijkbaar totaal geen kaas gegeten heeft van hoe de internet-infrastructuur in elkaar steekt.
En dan hard roepen dat de exploitanten achterlopen, wat een gotspe.
Waar ze in principe om vragen is dat exploitanten meer bandbreedte verstoken aan advertenties dan dat die advertenties opbrengen. Want let wel, bij een gemiddelde site bestaat een pagina nu al in Kb’s voor 90% uit banner-ads.
Zoals anderen hier al opmerkten, als het zo belangrijk is dan kunnen ze die troep ook zelf serveren. En dan wel behoorlijk, want de grootste negatieve factor als het gaat om de responsetijd van sites is wel de banners en de adservers..
Dat laatste is ook de primaire reden waarom ik AdBlock gebruik, alles gaat dan ineens zo verschrikkelijk vlotter. Het gebral van ‘heel Nederland heeft inmiddels breedband’ slaat dan ook als een tang op een varken. Er spelen hier hele andere factoren mee dan hoe breed het pijpje van de kabelboer is.
Onvoorstelbaar dat gerenomeerde bedrijven zich met zo’n clueloze stellingname als volslagen digibeet te kijk zetten, en dat voor een toch al achterhaalde vorm van online adverteren.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!