Google waardeert seksuele voorlichting niet?
Een leuke noodoproep van een site die waarschijnlijk gedupeerd is door Google’s SafeSearch filter:
De NVSH (Nederlandse Vereniging voor Seksuele Hervorming) vermoedt dat Google sites over seksuele voorlichting weert uit de zoekresultaten. Volgens de organisatie komen sommige voorlichtingssites die goed scoren op porno-gerelateerde zoekwoorden niet meer voor in de zoekresultaten van alle overige zoekwoorden die met seksualiteit te maken hebben.
De NVSH verloor in februari 50% van de bezoekers. Terwijl een maand daarvoor de organisatie nog door de grens ging van 1 miljoen pageviews. Een ramp voor de meest uitgebreide website over seksualiteit in de Nederlandse taal. Met geen mogelijkheid kan de NVSH de oorzaak hiervan achterhalen.
Een penalty lijkt uitgesloten. Zijn het de expliciete plaatjes die de NVSH bij bepaalde onderdelen gebruikt of maakt Google met veranderde algoritmen een scheiding tussen porno en niet porno sites? Want waarom scoort de site wel goed op bijvoorbeeld de zoekterm ‘neuken’ en niet op de zoekterm ‘seksuele systeem’, terwijl dat begrip voorkomt op 55 pagina’s.
Oneerlijk vindt de NVSH, want ook al gebruikt de organisatie in haar voorlichting duidelijke expliciete plaatjes, er is geen andere website in de Nederlandse taal die zo uitgebreid uitleg geeft over seksuele voorlichting in de breedste zin van het woord en voor alle doelgroepen.
De NVSH beschrijft het hele relaas op www.nvsh.nl: de boosheid, de pogingen om het op te lossen, de contacten met Google, andere slachtoffers, de bezoekersstatistieken en de beloning van 2000 euro voor degene die het probleem kan oplossen.
Dit is natuurlijk niet een opzichzelfstaande oproep. Er zijn veel meer sites die om bepaalde redenen een hoop traffic vanuit Google verliezen en dit graag opgelost zien. Dit kan direct de discussie op gang brengen of Google niet te machtig is. Aan de andere kant moet je natuurlijk oppassen niet te afhankelijk te zijn van Google.
Voor de NVSH is het nou eenmaal een feit dat ze binnen het SafeSearch filter vallen: doe maar eens een “site:www.nvsh.nl” zoekopdracht in Google Images met en zonder SafeSearch.
Ik ben benieuwd: wie gaat er met de 2000 euro vandoor? Ik zie het zo snel niet gebeuren.
Het moet gezegd worden dat de meest voor de hand liggende pagina bij het woord “neuken” niet degene is die getoond wordt.
Verder zie je dat de pagina seksuele systemen wel in google staat, echter niet scoort….
Misschien moet men eens proberen de images idd wat minder sex gerelateerde alt tags mee te geven?
En vooral eens onderzoeken op duplicate content, of evt. copycats?
Ach, we roepen maar ff iets dat vaker de oorzaak is geweest….
Nog meer tips van mensen hier?
Ik had een snelle blik geworpen en zag dat ze iig in de juiste related categorie staan.
Overigens vind ik ook niet dat de NVSH op 1 hoort op ‘neuken’ ‘pijpen’ en dat soort termen en als ze heel graag hun bericht willen verspreiden kunnen ze deze informatie ook wel de wiki kwijt 😉
Google wil gewoon op geen enkele manier geassocieerd worden met sex en porno. Preutsheid troef bij deze firma, die ovrigens wel à volonté privé gegevens van gebruikers verzameld. Van twee gezichten gesproken…
Als ik een oplossing zou mogen adviseren: gebruiken woorden die niet binnen de safesearch vallen. Dat geldt voor de titels, content, header, alt-teksten, bestandsnamen, enz.
Bekijk vervolgens je inkomende links: zijn er links vanaf adult sites vraag dan om verwijdering. Lukt dat niet, verander dan de url van je pagina, zo vervalt de link automatisch.
Wil je weten wat adult woorden zijn voor Google? Stel het filter zo streng mogelijk in en je krijgt automatisch een melding bij dat woord.
Nog een optie kan zijn om je afbeeldingen meer educatief te maken dan ze nu zijn, en haal ze eventueel uit Google met je robots.txt.
En als dat alles klaar is: een paar maanden wachten op het effect.
Zie het bericht vandaag op tal van weblogs staan dus wat dat betreft is de aktie van NVSH geslaagd 😉
Mooie linkbait 😉
Leuke reactie Jasper, geeft direct aan dat mijn vorige reply het antwoord is op hun probleem. Wanneer kan ik die 2000 ontvangen? 😉
Veel plezier met de 2000 euro 😉
Ik had vooral nooit verwacht dat 1 woordje in de titel van alleen de index zo’n grote impact zou hebben op je hele site. De timing was ook bijzonder ongelukkig, want september is in gamesland erg belangrijk en zo hebben we ons record (pageviews en unieke bezoekers) net niet verbroken.
Ik heb trouwens nog een vraagje voor NVSH: Hoe zat het precies met die onzichtbare links?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!