Google Knols, een experiment met User Generated Encyclopedie?
Op de officiele Google blog is een post geplaatst over een nieuw, invitation-only experiment genaamd Knols, ofwel “units of knowledge”. Knols zijn pagina’s geschreven door experts op elk denkbaar gebied. De pagina’s worden gemaakt door een eigen CMS binnen Google en zullen speciaal belicht worden bij relevante zoekresultaten. Gaat Google hier de aanval aan op Wikipedia? Een korte uiteenzetting over de nieuwe dienst die waarschijnlijk begin volgend jaar live gaat
De pagina’s kunnen door iedereen worden gemaakt, Google heeft geen invloed op de inhoud en lezers kunnen de pagina’s beoordelen. De auteurs hebben de mogelijkheid om advertenties op de pagina’s te plaatsen en een deel van de opbrengst te ontvangen. Zoals Google vice president of engineering Udi Manber al stelt “Knol is all about the authors. We believe that knowing who wrote a knol will significantly help users make better use of web content.”
Zo op het eerste gezicht klink dit als een mix tussen Wikipedia en Squidoo. Met name bij Squidoo speelt het vertrouwen in de schrijver ook een belangrijke rol en kun je meedelen in ad-revenue. Mijn ervaring is dat het onderhouden van zo’n pagina veel tijd en energie kost. Zeker als je zelf al een of meerdere blogs hebt waar je over dezelfde content schrijft kan zo’n extra pagina net iets te veel van het goede zijn. Squidoo heeft afgelopen zomer te maken gehad met een flinke spam aanval maar Google claimt hier al maatregelen voor te hebben getroffen zoals ze ook voor Blogger doen. Ook is het de vraag hoe Google om zal gaan met controversiele content. Op YouTube is al vaker gebleken dat de terms of service niet veel toe laten.
Mashable heeft ook een interessante kijk op de nieuwe zet van Google. Met name waar het gaat om het ontwikkelen van een community rondom Knol:
(…)Any time you create a tabula rosa set of tools with the intent for some sort of high-minded community to develop from them, but exert no editorial control on the genres or quality of content, you’re going to end up with something significantly different (or lackluster) from what you previously imagined. Knowledge-bases aren’t exactly the sexiest application of Web 2.0 technology, so it isn’t going to have the userbase draw of a YouTube, and those that do end up using it will likely be doing so for reasons other than creating “news and scientific articles.”…
Zeer uitgebreide informatie over Knol is te vinden op SearchEngineLand en via Techmeme.
Ik blijf het een apart bedrijf vinden. Ze halen zowat al hun inkomsten uit adwords (80% ?) en steken extreem veel tijd in het innoveren van diensten die op korte tot middellange termijn niet winstgevend zijn. Feit blijft dat adwords in combinatie met google analytics ook nog een aantal verbeterpunten kunnen. Kunnen ze zich dan niet beter eerst focussen op de core business???
ik denk dat je het grote plaatje mist. Als je alle nieuwe web2.0 applicaties kent en in hun context plaatst dan heb je de eerste stap gezet. Het nu missen van de ontwikkeling van een bouwsteen binnen die context kan ervoor zorgen dat ze over 2 a 3 jaar de technologie moeten kopen (dat dat miljarden waar kan zijn). Dan is het net zo slim om vele programmeurs aan het werk te zetten die alle opportunities uitwerken, zodat kansen bestaan op een groot marktaandeel…
@ John,
Ik begrijp dat google een groter plaatje heeft en dat de opmerking “ons personeel bepaald de richting die we de komende 2 jaar volgen” niet echt meer opgaat en er heel goed wordt nagedacht over de te nemen stappen. Echter, zakelijk is het vaak verstandiger om je eerst te focussen op je directe geldstromen, zijn die helemaal oke, dan je aandacht ook op innovaties en strategische keuzes op lange termijn.
Nu zeg ik niet dat Google het financieel slecht doet en cash flow problemen zou hebben, toch zou ik communiceren naar de buitenwereld dat adwords + analytics verbeterd worden ipv dit soort innovations waar de betalende klanten (80%+ van de inkomsten) niet direct voordeel uit halen.. Thats all..
Google Knols is de directe concurrent voor @marketingfacts en andere blogs. Internet zal in zijn geheel van google worden. Trend 2008?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!