Goeiemoggel van KPN wint Gouden Loeki 2007

21 december 2007, 19:25

Vanavond heeft Goeiemoggel van KPN (bureau: N=5) tijdens een live-uitzending op Nederland 1 de Gouden Loeki 2007 gewonnen. Wat mij betreft een terechte winnaar. Naast Goeimoggel waren Jan Vayne (Unox), Ambulance en Cipier (beide Centraal Beheer) en Kalkoengebraad (Albert Heijn) genomineerd.

De Ster Gouden Loeki verkiezing is dé publieksprijs voor de beste, leukste of origineelste commercial van het jaar. Iedere maand is er een maandverkiezing en kan je uit 10 commercials de beste 3 van die maand kiezen. De drie winnaars per maand gingen automatisch door naar de jaarverkiezing. Het Nederlandse publiek kon vervolgens in de periode van 3 tot en met 21 december uit 37 genomineerde commercials (in november waren er 4 in plaats van 3 winnaars) zijn of haar favoriete top 5 kiezen. De 5 commercials met de meeste stemmen gingen door naar de finale.

Voor de volledigheid ook de andere commercials op een rij:

2. Unox – Jan Vayne; TBWA

3. Centraal Beheer – Cipier; DBB Amsterdam

4. Albert Heijn – Kalkoengebraad; TBWANEBOKO

5. Centraal Beheer – Ambulance; DDB Amsterdam

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    media

    @Henri: da’s een mooi historisch overzicht:

    2006: Centraal Beheer Achmea – Acupunctuur

    2005: Planet Internet – Moderne Technieken

    2004: Centraal Beheer Achmea – Leeuw

    2003: Amstel Bier – Klussen

    2002: Calvé Pindakaas – Voetballertje

    2001: Centraal Beheer Achmea – Rio

    2000: Dommelsch – Archeoloog

    1999: Gouden Gids – Haai

    1998: Calvé Pindakaas – Goal!

    1997: Melkunie – Bommetje

    1996: Nestlé Rolo – Olifant

    Goeiemoggel is wat mij betreft één van de betere commercials van de laatste 10 jaar. Wat vind jij?


    21 december 2007 om 19:50
    Henri van den Hoof

    @Marco Ja gezien het effect zeker één van de betere concepten van de laatste jaren. Volgende week op mijn site een overzicht van de commercials met de meeste ‘sociale impact’ van de laatste jaren. Ik kan al verklappen dat Goeiemoggel ook in de Top 10 voorkomt, maar nog niet welke plaats 😉


    21 december 2007 om 20:25
    media

    Wat vonden jullie trouwens van de uitzending? Vond dat Oerlemans wat gek met de rug naar het publiek toe stond te presenteren. Heb inmiddels van mensen in de zaal ook begrepen dat het niet uitverkocht was (wat via tv uiteraard niet was te zien) en dat ze inderdaad naar een leeg podium zaten te kijken op momenten dat Oerlemans het tv-publiek toesprak.

    Verder had ik gehoopt (en verwacht) dat commercials als Factory (Coca Cola), Echt iets voor u (Bol.com) en Gooische vrouwen (Andy) zouden worden genomineerd.


    21 december 2007 om 20:55
    Henri van den Hoof

    Had zelfde gevoel over uitzending/presentatie. Kwam allemaal wat amateuristischer over dan verwacht. Los van een technisch probleem en de presentatie in het gangpad, viel me vooral op dat het programma erg inhoudsloos was en er weinig interactie was met het (klap)publiek. Factory was zeker een gave nominatie geweest. Mijn favoriet was toch wel Cipier (ja ik weet het, nog een keer Centraal Beheer). Goedemoggel is wel terecht, ook al ben ik het nu al wel moe aan het worden 😉


    21 december 2007 om 22:53
    jeroenmirck

    @Marco: Het aantal stemmen is altijd een groot raadsel. Dat voedt de verdenking dat ‘bedrijfsstemmen’ veel invloed hebben. In het stuk dat je hierboven van mij citeert verwijs ik naar een commentaar van mijn Adformatie-collega Susanne van Nierop. Die hoort geregeld verhalen over stemactivaties bij grote bedrijven. Zo schijnt Achmea zijn 16.000 medewerkers altijd via sms te mobiliseren om op de immer aanwezige Centraal Beheer-spotjes te stemmen. En dan maakt Centraal Beheer tenminste nog leuke commercials. De AH-braadvleesreclame is toch zeker een vreemde eend op de shortlist? Daar zal bij Albert Heijn ook vast een bindend stemadvies zijn rondgegaan, al is dat slechts een vermoeden.


    22 december 2007 om 22:56
    Alexander

    Goeiemoggel is erg goed gedaan. Maar toch vind ik het geweldig hoe ze elke keer weer een geweldig “Even apeldoor bellen” spotje weten te maken. Ze zijn elke keer steengoed!


    23 december 2007 om 11:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!